خبرگزاری کار ایران

بیانیه طالبان درباره تخطی‌های مکرر در اجرای توافق‌نامه امضا‌شده با آمریکا

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۹۰۰

طالبان به‌دنبال عدم آزادی زندانیان خود در مدت تعیین شده در توافقنامه بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، طالبان به‌دنبال عدم آزادی زندانیان خود در مدت تعیین شده در توافقنامه بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است: 

«به تاریخ ۲۹ ماه فوریه سال جاری میلادی، طالبان افغانستان توافق‌نامه صلح را با ایالات متحده امریکا امضا کرد که سپس شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این توافق‌نامه را تائید کرد و جهان نیز آن را ستود و آن‌را چارچوب خوبی برای حل معضل افغانستان خواند.

طالبان تاکنون به توافق‌نامه متعهد مانده و مواد آن را کاملا رعایت کرده است. مقامات امریکایی نیز پذیرفته‌اند که نیروهای طالبان به توافق‌نامه صورت‌گرفته عمل کرده‌اند. طالبان برای مذاکرات با طرف‌های دولت افغانستان نیز بارها آمادگی نشان داده است، تا به راه‌حل دائمی و صلح سرتاسری در کشور برسیم. اما پیش از این باید طبق توافق‌نامه پنج هزار زندانیان طالبان رها شوند که متاسفانه تا اکنون به بهانه‌های مختلف به تاخیر افتاده است.

بر اساس توافق‌نامه امضا شده، تا زمانی‌که در نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی توافق جداگانه‌ای با جهات افغانی صورت نگرفته و به آتش‌بس همه‌جانبه نرسیده‌ایم، طالبان می‌توانست به تمام مراکز نظامی اداره کابل، اعم از اینکه در مناطق روستایی باشد یا شهری، حمله کند، اما ما بازهم از این کار خودداری کرده‌ایم، نه در شهرهای بزرگ بر مراکز آن‌ها حملات گرفته و نه مراکز بزرگ نظامی آن‌ها را مورد عملیات قرار گرفته‌اند. تنها در بعضی مناطق روستایی که مردم در آن بسیار بلاتکلیف هستند حملات انجام شده، که آن هم نسبت به سال گذشته بسیار کم است. اما از سوی طرف آمریکایی و همکاران داخلی و خارجی آن‌ها تخطی‌های علنی صورت گرفته که به شرح ذیل است:

- آزادی پنج هزار زندانی به دلایل غیرموجه تاکنون به تاخیر افتاده است.

- بر مراکز ما که در مناطق جنگی هم نیست، بارها حمله صورت گرفته است.

- در اماکن عمومی حملات بی‌مورد درون و بمباران صورت گرفته است.

- در مناطق تحت کنترل ما، بر مجاهدین عادی که در حال رفتن در راه هستند و هیچ درگیری هم در آنجا رخ نداده باشد، حملات صورت گرفته است.

- در هلمند، قندهار، فراه، قندوز، ننگرهار، پکتیا، بدخشان، بلخ و دیگر بخش‌های کشور سرپیچی‌های زیادی از توافق‌نامه شده، که ما جزئیات آن را از طریق کانال ارتباطی بارها در اختیار آمریکایی‌ها گذشته‌ایم.

چون در این موارد شاهد نقض‌های پی‌درپی هستیم، از طرف آمریکایی به‌جد می‌خواهیم که خودشان هم محتویات توافق‌نامه را رعایت کنند و دیگر همکاران‌شان را نیز به رعایت کامل توافق‌نامه متوجه بسازند.

هر گونه حمله‌ها، حمله و بمباران مجاهدین طالبان در علاوه از ساحه و وقت مشخص جنگ، اعمال تحریک‌کننده و تخطی‌های علنی است، اگر این تخطی‌ها دوام یابد، فضای بی‌اعتمادی به میان می‌آید و نه‌تنها به توافق‌نامه زیان می‌رساند؛ بلکه مجاهدین را نیز به واکنش متقابل مجبور می‌سازد و احتمال جنگ را بلند خواهد برد.

امارت اسلامی افغانستان 

۱۲/۸/۱۴۴۱هـ ق

۱۷/۱/۱۳۹۹هـ ش ــ ۲۰۲۰/۴/۵م

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز