خبرگزاری کار ایران

پیامدهای جبران‌ناپذیر سقوط قیمت نفت برای عربستان

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۹۸۰

عربستان که وارد جنگی نفتی با روسیه شده در آینده با مشکلات و سختی‌های اقتصادی فراوانی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه عربی ۲۱، «مونیکا مالک» ، اقتصاددان ارشد بانک تجارت ابوظبی تاکید کرد که امارات، کویت و قطر که از روش‌های حمایت مالی بیشتری از عربستان سعودی برخوردار هستند، می‌توانند برای یک دوره طولانی‌تر کاهش قیمت نفت را تحمل کنند، اما بعید نیست که برای طولانی‌مدت دچار کسری بزرگی شوند.

عربستان نیز به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه عربی که برای محافظت از سهم بازار خود در پی سقوط توافق بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ششم مارس جنگی را با روسیه آغاز کرد که منجر به افت ۳۰ درصدی قیمت شد، با مشکلات و سختی‌های فراوانی مواجه خواهد شد.

سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴، این منطقه را که متکی به صادرات انرژی است، به سمت کاهش حمایت دولتی از شهروندان  و ایجاد برای متنوع‌سازی منابع درآمدی و تلاش برای کاهش سیستم‌های رفاهی و بخش عمومی سوق داد.

خبرگزاری رویتز نیز به نقل از یک بانکدار سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ذخایر پولی نمی‌توانند از هزینه‌های جاری در طولانی‌مدت حمایت کنند و این بدان معنا است که دولت‌ها ممکن است مجبور به کاهش هزینه‌ها شوند.»

وی در ادامه افزود: «لحظات سختی است، مردم برای آنچه ممکن است در آینده رخ دهد آماده می‌شوند.»

شرکت آمار کپیتال اعلام کرد که عربستان در سال ۲۰۲۰ کسری بودجه به ۱۶ و یک دهم درصد افزایش یافت. این در حالی است که میانگین قیمت نفت ۴۰ دلار احتساب شده است، اما اگر میانگین قیمت نفت ۳۰ دلار باشد کسری بودجه شاهد جهشی به میزان ۲۲ و یک دهم درصد معادل ۱۷۰ میلیارد دلار خواهد بود.

عربستان از سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از خارج وام گرفته است.

ریاض با توجه به اینکه بدهی‌های آن معادل فقط ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی است، می‌تواند برای تامین کسری بودجه وام بگیرد، اما ممکن است به جای استفاده از گزینه وام به استفاده از ذخایر خود پناه برد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۶۹ میلیارد ریال معادل ۱۲۴ میلیارد و ۹۶۰ میلیون  میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است.

گفتنی است که هزینه استقراض افزایش یافته است و اوراق قرضه خلیج فارس شاهد تقاضا برای فروش آن‌ها پس از افت قیمت نفت هستند. آژانس‌های مهم رتبه‌بندی اعتباری اوراق عمان و بحرین را به عنوان سرمایه گذاری‌های پرخطر طبقه‌بندی می‌کنند.

همچنین هزینه بیمه در برابر  خطرات احتمالی که باعث تخلف سه برابری عربستان سعودی از تعهدات خود در هفته گذشته شد به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز