خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

مسلمانان هند قربانی پروژه «هندوئیسم» شده‌اند/ تغییر قانون اساسی در توان مودی نیست/ تسویه‌حساب القاعده یا داعش متصور است

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۶۳۵

کارشناس ارشد مسائل شبه‌قاره گفت: متاسفانه کسانی که مسلمانان را سرکوب می‌کنند، حامیان اصلی دولت هند هستند و پلیس هم با آنها همکاری می‌کند.

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس ارشد مسائل شبه‌قاره در تشریح دلایل و پیامدهای تشدید خشونت علیه مسلمانان هند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بررسی این موضوع نیازمند نگاه تاریخی به وضعیت مسلمانان هند است. زمانی که بریتانیا وارد هند شد، شاهد آن بودیم که حکومت گورکانیان را از بین برد و پس از آن به صورت خزنده اقدام به ایجاد اختلاف میان طیف‌ها و قومیت‌های مختلف هند کردند و همین موضوع در نهایت موجب شد تا هند در سال ۱۹۴۷ تجزیه شود و کشور پاکستان به وجود بیاید. پس از آن شاهد بودیم که هند با اکثریت هندو و اقلیت مسلمان در یک سو و در سمتی دیگر پاکستان با اکثریت مسلمان در طرفی دیگر قرار گرفت. به همین دلیل از حیث تاریخی ما می‌بینیم که این وضعیت در گذشته هم وجود داشته است و درگیری میان این دو طیف از سال‌ها پیش شروع شده و حالا در هند اوضاع و احوال به صورت دیگری شده است.

وی ادامه داد: آنچه در وضعیت کنونی باید مورد نظر قرار دهیم، این است که دلیل فقراتی خشونت علیه مسلمانان هند، خیزش حزب بی.جی.پی به رهبری «نارندا مودی» در عرصه سیاسی این کشور است. این حزب طی دو انتخابات اخیر به صورت کاملاً مشهود شعار ناسیونالیسم هندوئی یا همان هندوئیسم را مطرح کرد و همین موضوع باعث شد تا دو موضوع در قالب دو لایحه در پارلمان هند به تصویب برسد. لایحه اول، لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی بود که به نوعی خودمختاری کشمیر را با مشکل مواجه کرد و آن را از بین برد. لایحه دوم، لغو اعطاء شهروندی هند به مسلمانانی مهاجر بود که هر دو موضوع باعث شد تا مسلمانان اعتراض کنند که متاسفانه با برخوردهای سخت و بسیار خشونت‌بار دولت هند روبه‌رو شدند. دولت هند معتقد است مسلمانانی که در مناطق مرزی هند با پاکستان، بنگلادش یا میانمار مستقر هستند به هیچ وجه مشمول قانون شهروندی هند نمی‌شوند و آنها باید به سه کشور مذکور پناه ببرند.

این تحلیلگر مسائل جنوب‌آسیا با اشاره به اینکه خواسته‌های دولت هند برای احراز هویت مسلمانان یک موضوع کاملاً غیرمعقولانه است، گفت: دولت هند پس از تصویب این قانون به مسلمانان هند اعلام کرد که برای اعطاء حق شهروندی به آنها باید مدارکی ارائه کنند که نشان دهد آنها قبل از سال ۱۹۴۷ در هند حضور داشته‌اند. این در حالیست که دولت هند از روز اول هیچ مدرکی به مسلمانان مهاجر تحویل نداده است و آنها اساساً هیچ مدرکی در این مورد ندارند تا بخواهند آن را ارائه دهند. به عبارت دیگر آنها هیچ مدرکی برای اثبات هویت تاریخی‌شان در دست ندارند و همین موضوع باعث شده تا وقیحانه‌ترین اعمال علیه مسلمانان هند (به خصوص زنان و دختران) انجام شود که در فضای مجازی تصاویر و ویدئوهای آن را به چشم دیده‌ایم. آنچه در این بین باعث نگرانی شده این است که نیروهای افراطی هند که علیه مسلمانان اقدام‌های خشونت‌بار می‌کنند، تماماً از حامیان اصلی دولت مودی به حساب می‌آیند و کمک‌های بسیار زیادی به او برای پیروزی در انتخابات کرده‌اند.

ملازهی افزود: بارها دیده شده که پلیس‌های هند هیچ عکس‌العملی به خشونت علیه مسلمانان نشان نمی‌دهد و حتی افراطی‌ها را حمایت می‌کنند و این به خوبی نشان می‌دهد که شاهد یک سناریوی از پیش تنظیم‌شده هستیم. باید توجه کنید که احزاب در هند فعالیت بسیار جدی دارند و تمام آنها قانون اساسی فعلی را قبول دارند. عده‌ای در این میان معتقدند که دولت هند احتمالاً اقدام به تغییر قانون اساسی می‌کند و کلمه «لائیک» را از آن حذف می‌کند تا بتواند مسلمانان را از کشور بیرون کند. در این بین باید متوجه باشیم که دموکراسی حزبی در هند سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد و احزاب دیگر همانند حزب کنگره یا حزب جبهه ملی در پارلمان این کشور از نفوذ بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم دولت دست به چنین کاری بزند. من معتقدم که مودی اساساً توان دستکاری کردن قانون اساسی هند در وضعیت کنونی را ندارد؛ چراکه سایر طیف‌ها و قومیت‌ها مانع این کار می‌شوند. به عنوان مثال «قوم تامیل» در هند حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حتی بودائیان و هم جمعیت بالایی دارند. به این دلیل است که می‌گویم مودی نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند که هند تحت تاثیر اسرائیل، آمریکا  یا سایر کشورها دست به کشتار مسلمانان زده است اما من معتقدم که هند تحت تاثیر هیچ دولتی دست به این کار نزده است. هند حدود ۲۰۰ میلیون مسلمان دارد و به نفعش نیست که بخواهد با شدت عمل علیه مسلمانان کار کند؛ چراکه با چنین اقدامی اولاً اعتبار هند د دنیا زیر سوال می‌رود و از سوی دیگر کشورهای اسلامی آن را مورد خطاب قرار می‌دهند. از جهتی دیگر توجه داشته باشید که داعش و القاعده در شبه‌قاره دارای شبکه‌های قدرتمند و زیرزمینی هستند. داعش سرزمین‌های خود در خاورمیانه را از دست داده و در کشورهایی مانند افغانستان، هند، سریلانکا، فیلیپین، پاکستان، بنگلادش و میانمار شبکه‌های فعال دارد که از سوی کشمیر هم حمایت می‌شوند. به همین جهت اگر دولت هند بیش از حد علیه مسلمانان اقدام کند احتمال دارد که مجدداً القاعده یا داعش همانند سال ۲۰۰۸ (با عنوان شاخه خراسان) یک عملیات تروریستی گسترده را تدارک دهند که آن موقع به نظرم دولت مودی زیر شدیدترین فشارها قرار می‌گیرد. به هر ترتیب حزب بی.جی.پی با مشکلات اساسی روبرو است و به این راحتی نمی‌تواند از آن خلاص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز