خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعطای عفو مشروط، نشان تنفر احزاب از نتانیاهو است/ بی‌دولتی در اسرائیل پس از انتخابات سوم ادامه خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۲۱۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال انتخابات مستقیم و رجوعِ بی‌واسطه به آراء مردم است اما باید دید که ساختار بالادستی رژیم صهیونیستی این بدعت را قبول می‌کند یا خیر.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد پیشنهاد سیاستمداران رژیم صهیونیستی برای اعطای عفو و بخشودگی به نتانیاهو در ازای کناره‌گیری از سیاست، به خبرنگار ایلنا گفت: برای بررسی پیشنهاد اخیر سیاستمداران اسراییل در مورد اعطای عفو در ازای کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت باید به این موضوع توجه شود که تمام این اظهارنظرها و مسائلی که اتفاق افتاده به انتخابات اسرائیل و عدم تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی مربوط است. واقعیت این است که اسرائیل از یک پیچیدگی انتخاباتی خاص برخوردار بوده و سالیان سال است که شاهد این مشکل در رژیم صهیونیستی هستیم؛ به گونه‌ای که احزاب اصلی مانند لیکود یا حزب آبی و سفید و مابقی احزاب کوچک‌تر تا به امروز نتوانسته‌اند اکثریت کنست را از آنِ خود کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا بحث ائتلاف احزاب و تشکیل کابینه ائتلافی مطرح شود. کنست اسراییل ۱۲۰ کرسی دارد و هر حزب که بخواهد اکثریت مطلق را به دست بگیرد، باید ۶۱ کرسی آنر ا کسب کند.

وی ادامه داد: در صحنه سیاسیِ فعلی اسرائیل دگرگونی‌هایی به وقوع پیوسته که احزاب بزرگ‌تر نتوانسته‌اند تا به امروز تشکیل کابینه دهند و حتی احزاب کوچک‌تر با احزاب بزرگتر حاضر به ائتلاف نیستند. بسیاری بر این عقیده بودند که «بنی گانتز» رهبر حزب آبی -سفید پیروز این مجادله سیاسی خواهد شد و دولت ائتلافی را تشکیل می‌دهد و حتی تحلیل‌هایی در مورد کنار زدن نتانیاهو توسط وی مطرح شده بود اما شاهد هستیم که همچنان این بحران به نوعی دیگر ادامه دارد. در این میان باید متوجه بود که نظام قضایی اسرائیل موضوع فساد نتانیاهو را با جدیت در دستور کار خود قرار داده و در حال رسیدگی به این پرونده است. به همین جهت وضعیت کنونی و به هم ریختگی در سیستم سیاسی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که یک خلل جدی به ساختار اصلی وارد شده که نهایتاً موجب خلق پدیده بی‌دولتی شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به احتمال برگزاری سومین دور انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، گفت: زمانی که دولت در اسرائیل تشکیل نمی‌شود، احزاب یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند و حتی تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند. تا جایی که امروز می‌بینیم صحبت از برگزاری دور سوم انتخابات در اسرائیل مطرح می‌شود. اگر فرض را بر این بگذاریم که سومین انتخابات طی هفته‌های آینده برگزار شود باز هم مشکل حل نخواهد شد؛ چراکه در نهایت احزاب لیکود و حزب آبی - سفید با اختلاف چند کرسی از یکدیگر قرار می‌گیرند و نهایتاً برای تشکیل دولت به ائتلاف با یکدیگر نیازمند هستند. بنابراین برگزاری دور سوم انتخابات هم راه به جایی نخواهد برد و بحران به قوت خود باقی خواهد ماند.

بخشایشی اردستانی افزود: در این میان نتانیاهو خواهان انتخابات مستقیم است؛ بدان معنی که مردم مستقیماً به نامزدهای هر حزب رای بدهند که در این میان فقدان قانون و عدم وجود راهکار در این مورد یکی از مباحث و مشکلات اصلی به حساب می‌آید. از سوی دیگر اگر انتخابات مستقیم برگزار شود، نمایندگان کنست قدرت خود را از دست خواهند داد و حتی بحث بدعت سیاسی مطرح می‌شود؛ چراکه تا به امروز چنین اقدامی در سرزمین‌های اشغالی رخ نداده و به نظر می‌رسد که تمام راهکارها به بن‌بست رسیده است. این که بسیاری از سیاستمداران و احزاب اعلام می‌کنند که نتانیاهو در صورت کناره‌گیری دائم از قدرت و سیاست مشمول عفو می‌شود به خوبی نشان می‌دهد که احزاب، مشکل اصلی اسرائیل را فعال بودن نتانیاهو در عرصه سیاسی و حضور آن در کسوت نخست‌وزیری می‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: احزاب اسرائیل معتقدند که بلند پروازی‌های بنیامین نتانیاهو به علاوه فسادهای اخیرش مانع از ائتلاف احزاب کوچک‌تر با حزب لیکود شده است. آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که نتانیاهو برای فرار از وضعیت فعلی، انواع و اقسام سناریوهای امنیتی و نظامی را در دستور کار قرار می‌دهد تا بتواند صهیونیست‌ها را از این طریق زیر سایه جنگ نگه دارد و آنها را مجبور به انتخاب خود کند. از سوی دیگر نخست‌وزیر فعلی اسرائیل دوست دارد در این مقام ابقا شود تا علاوه بر استفاده از مصونیت‌های قضایی و سیاسی بتواند رقبای خود را به حاشیه براند. بنابراین آنچه در فضای فعلی رژیم صهیونیستی می‌گذرد، بن‌بستی است که برون‌رفت از آن نیازمند تغییرات بسیار عمیق و جدی خواهد بود؛ چراکه عدم اصلاحات و تشکیل کابینه ممکن است در نهایت منتج به پرداخت هزینه‌های گزاف برای رژیم صهیونیستی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز