خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

ضربه نهایی دموکرات‌ها با استماع شهادت علیه ترامپ شروع می‌شود/ کاخ‌ سفید محل نمایش «تراژدی مافیایی» شده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۵۵۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جلسات علنی استماع برای تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده شروع یک جدال پر و صدا در خاک آمریکاست که تاکنون سابقه نداشته است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پیامد آغاز جلسه‌های استماع اظهارات شهود برای استیضاح دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آغاز جلسات علنی استماع برای تحقیقات استیضاح ترامپ طی روزهای آینده شروع می‌شود که متولی آن مجلس نمایندگان آمریکا و خصوصاً کمیته اطلاعاتی این مجلس است. باید توجه کنید که صفر تا صدِ این پرونده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده مربوط است؛ چراکه ماهیت استیضاح ترامپ گفت‌وگوی او با رئیس جمهوری اوکراین برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد فساد اقتصادی فرزند جو بایدن بوده که کاملاً نشان می‌دهد این پرونده، یک پرونده انتخاباتی است. ترامپ قصد داشت از ارتباط خود با رئیس جمهور اوکراین برای هدف قرار دادن رقیب انتخاباتی خود استفاده کند که این موضوع با مشکل‌های امنیتی زیادی روبه‌رو شد و از سوی دیگر موجب تحریک دموکرات‌ها علیه کاخ سفید شد و یک جنگ حزبی تمام‌عیار را به راه انداخت.

وی ادامه داد: چندی پیش سفیر آمریکا در اوکراین به صورت رسمی تایید کرد که دونالدترامپ با رئیس جمهوری اوکراین تماس گرفته و پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار وام به این کشور را به بررسی پرونده فرزند جو بایدن منوط کرده است. پس از ارائه این اظهارات، سفیر آمریکا در اوکراین برکنار شد؛ اما آنچه برای مجلس نمایندگان تایید شده این است که ترامپ به دنبال آن بوده تا خروجی گزارشی که از اوکراین منتشر می‌شود علیه جو بایدن باشد تا بتواند در کارزای انتخاباتی علیه دموکرات‌ها مورد استفاده قرار دهد. این روند به صورت کامل به نفع بایدن و دموکرات‌ها و شخص بایدن تمام شده اما سوال اصلی این است که آیا سنای آمریکا اجازه می‌دهد دو سوم آراء برای کنار گذاشتن ترامپ به دست بیاید یا خیر؟ من معتقدم که این اقدام صورت نخواهد گرفت. چراکه اساساً در سنای ایالات متحده تمام جمهوری‌خواهان حضور دارند و اینجاست که تلفیقی از منافع و سیاست را مشاهده می‌کنیم که مانع از اجرای عدالت و کنار گذاشتن ترامپ می‌شود.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به هدف دموکرات‌ها از آغاز جلسات علنی استماع برای تحقیقات استیضاح ترامپ، گفت: باید بپذیریم که دموکرات‌ها آنگونه که می‌خواستند، ترامپ را مورد هدف قرار دادند و ضربه خود را بر پیکره رئیس جمهور آمریکا وارد کردند. گفت‌وگوی تلفنی میان واشنگتن و کی‌یف دقیقاً اهداف دموکرات‌ها برای جبران اقدام‌های ترامپ علیه آنها را اجرایی کرد اما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این روند منجر به عزل او از چرخه سیاست ایالات متحده شود. در ماجرای استیضاح نیکسون هم اتفاق خاصی رخ نداد؛ او متوجه شد که اوضاع مخالف منافعش پیش می‌رود و از این منظر قبل از آنکه مورد هدف قرار بگیرد از سمت خود استعفا داد و سپس معاون او گرداننده امور بود و حتی از اختیارات خود برای عفو نیکسون استفاده کرد.

مجلسی افزود: دوران ریاست‌جمهوری ترامپ کاملاً مانند یک «تراژدی مافیایی» است؛ او عملاً نمایی از یک دلال و بنگاه‌دارِ سیاسی – اقتصادی را به نمایش گذاشته که یک فرد غیر حرفه‌ای در عالم سیایت را به تصویر می‌کشد. او یک سیاستمدار کاملاً غیر حرفه‌ای است که اطرافیانش در حال مدیریت اوضاع و احوال هستند و مانند یک پسر بچه در حال خراب کردن تمام پایه‌های دموکراسی و منطق سیاست است. در سوی مقابل، دموکرات‌ها تمام این وضعیت را زیر نظر دارند و به همین دلیل به دنبال آن هستند تا بتوانند به انواع و اقسام مختلف او را زیر ضربه قرار دهند. بنابراین جلسات علنی استماع برای تحقیقاتِ استیضاح را باید ستون فقرات این تقابل دانست که درون‌مایه آن تماماً به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مربوط است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتقاد تند ترامپ از دموکرات‌ها دقیقاً نشان می‌دهد که او لحظه به لحظه نگران خروجی جلسات استماع شهادت شهود است. ترامپ به حدی از این ماجرا ناراحت است که رئیس مجلس نمایندگان (نانسی پلوسی) را به جادوگر تشبیه می‌کند و این در حالی است که به خوبی می داند ضربه دموکرات‌ها به او کاملاً عمیق و کاری بوده است. باید متوجه بود که ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ از راه آراء الکترال پیروز میدان شد و در حالت کنونی که پرونده استیضاح وی باز شده، احتمال دارد که خروجی جلسات استماع شهادت شهود آراء او را کاهش دهد. او طی روزها و هفته‌های آینده سعی می‌کند با حضور در جمع  طرفدارانش، دموکرات‌ها را با صدای بلند خطاب قرار دهد اما به هر ترتیب کسانی که به او رای خواهند داد دقیقاً همان توده‌ای هستند که افکار او را مورد ستایش قرار می‌دهند. لذا جلسات استماع شهادت در مجلس نمایندگان بسیار مهم است و دموکرات‌ها می‌خواهند از این طریق ترامپ را تا روز انتخابات زیر شدیدترین فشارهای داخلی قرار دهند.           

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز