خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفت وگو با ایلنا:

سخنان سید حسن نصرالله نقشه راه سند اصلاحی بود/ آمریکا و اروپا با حمایت از غارتگران بیت‌المال، در نابسامانی وضعیت فعلی لبنان دخیل هستند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۵۱۸

تحلیلگر سیاسی لبنان تأکید کرد که اظهارات دبیرکل «حزب الله» در واقع نقشه راهی برای سند اصلاحی ارائه شده بود که ما خوش‌بین هستیم داروی سحرآمیزی برای عدم سقوط نهادها و نیز برقراری آرامش در کشور شود.

«وسیم بزی» تحلیلگر سیاسی لبنانی در تشریح تحولات اخیر لبنان و زمینه ظهور جنبش اعتراض‌های اخیر گفت: این اعتراض‌ها در روزهای اول و دوم در واکنش به خبر نیت دولت برای اعمال مالیات بر تماس‌های پیام‌رسان «واتس‌اپ» شکل گرفت. اما واقعیت مالی و اجتماعی اخیر لبنان خشم و غضب مردم را علیه سیاست‌های ناتوان دولت در حمایت از فقرا و افراد کم‌درآمد برانگیخت.

بزی درباره دخالت کشورهای خارجی در پشت صحنه این اعتراض‌ها گفت: کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و اروپایی‌ها نقشی اساسی در رسیدن لبنان به بحران کنونی دارند که این موضوع در سرپوش گذاشتن بر غارتگران بیت‌المال در بین سیاستمداران لبنانی که اکثریت آنها وابسته به آمریکا هستند و نیز تشویق آنان به سیاست‌های رانتی و نئولیبرالی و ضربه به بخش تولید از سال ۱۹۹۹۲ میلادی تاکنون، نمود می‌یابد.

وی تأکید کرد: هدف این سیاست‌ها اعمال فشار بر فقرا و افراد کم‌درآمد به صورت هماهنگ و موازی با تحریم‌های آمریکا علیه جنبش مقاومت و فقیر نگه داشتن مردم لبنان با استفاده از قدرت نرم پس از شکست میدانی از مقاومت، است.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی درباره تأثیر جریان اعتراض‌ها بر حمایت عربستان سعودی از «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان گفت:‌ عربستان در حال حاضر در صحنه لبنان ضعیف است و در شکست‌های پی در پی خود در یمن و پیامدهای حمله جنبش انصارالله به تأسیسات نفتی خود در دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص»، غرق شده است. 

وی تأکید کرد: بنابراین آمریکاست که پشت صحنه حضور دارد و عربستان هنگام نیاز، حمایت مالی می‌کند. سعد الحریری در حال حاضر با خواست «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، در سمت خود باقی می‌ماند. 

بزی در ادامه افزود: همچنین اعتقاد حزب‌الله مبنی بر اینکه در حال حاضر گزینه‌ای غیر از سعد الحریری وجود ندارد، مدت‌ها است باعث نارضایتی سعودی‌ها از الحریری و تیره شدن روابط آنها شده است.

وی درباره دلیل اعتراض‌ها به‌رغم به ارائه سند اصلاحی سعد الحریری تأکید کرد که ادامه اعتراض‌ها دال بر بی‌اعتمادی معترضان به دولت است و یکی از دلایل ادامه اعتراض‌ها قصور و کوتاهی دولت در تحقق آرزوهای مردم گرسنه و فقرا است و به نظر می‌رسد که این مقابله همچنان ادامه خواهد داشت. 

این تحلیلگر مسائل لبنان گفت:‌ این سند تصویب شد و به‌رغم اهمیت بندهای تاریخی و اصلاحی مذکور در این سند که از سال‌ها پیش بدون نتیجه مورد خواست مردم بوده و نیز به‌رغم دور کردن مالیات از جیب فقرا و اقشار کم درآمد اما باید گفت مشکل اینجاست که سطح توقعات مردم بالاتر رفته و انتظارات و خواست‌‌های آنها سقف مشخص و واضحی ندارد و سخنگوی مشخصی نیز ندارند. 

بزی گفت:‌ البته باید تأکید کرد که رسانه‌های توطئه‌گر مورد حمایت خارج نقش مهمی در تغییر  خواسته‌های مردم از سطح معقول و موجه به خواسته‌ای نامعقول برای سقوط دولت و تغییر نظام سیاسی دارند. 

وی درباره تأثیر سخنان «سید حسن نصر الله» گفت:‌ نصرالله با صداقت و شفافیت و رهبری مقاومت علیه دشمن اسرائیلی و همچنین رهبری بزرگ‌ترین حزب مردمی لبنان شخصیت محوری و اثرگذار در این کشور است و بر این اساس مواضع او تأثیر فراوانی در واقعیت روز لبنان دارد به ویژه اینکه در سخنرانی اخیر خود خطوط قرمز را ترسیم و تأکید کرد که در اوضاع فعلی استعفای دولت، کشور را وارد آشوب و هرج و مرج می‌کند و زمان برای تحقق خواسته‌های مورد نظر بسیار تنگ است. اظهارات سید حسن نصرالله در واقع نقشه راهی برای  سند اصلاحی ارائه شده بود که ما امیدوار هستیم داروی سحرآمیزی برای عدم سقوط نهادها و نیز برقراری آرامش در کشور شود.

بزی درباره نوع تظاهرات لبنان و صلح آمیز بودن اعتراض‌ها بدون آسیب به اموال عمومی گفت: این موضوع به چند عامل از جمله نجابت و اخلاق مردمی که به خیابان‌ها آمده‌اند، عدم وجود عناصر توطئه‌گر در بین آنها به صورت نسبی و روی گشاده ومسئولانه ارتش لبنان در برخورد با تظاهرکنندگان باز می‌گردد. همچنین سطح آگاهی مردم، بُعد متمدنانه‌ای برای ارسال پیام خود و اعتمادسازی برای مشارکت توده‌های جدید در راستای همگامی در صحنه کنونی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز