خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت وگو با ایلنا:

فضای سیاسی تونس به طرز عجیبی دو قطبی شده است/ همراهی پارلمان با دولت آینده، در هاله‌ای از ابهام

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۴۶۵

کارشناس مسائل آفریقا گفت: خروجی دور اول انتخابات تونس دقیقاً نشان داد تمام دسته‌ها و طیف‌های سیاسی در این کشور به دو شاخه اصلی تقسیم شده‌اند که این اتفاق عجیب به حساب می‌آید.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در تشریح ابعاد انتخابات ریاست جمهوری تونس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه در دور اول انتخابات تونس اتفاق افتاد، به هم خوردن تمام گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی در این کشور بود؛ به عبارتی دیگر، نتایج دور اول انتخابات تونس به خوبی نشان داد که شهروندان آن تنها دو نفر را از میان نامزدهای انتخاباتی مورد قبول قرار داده‌اند و در اینجا بود که تنها دو گروه بزرگ شکل گرفت. گروه اول منتسب به طیف «قیس السعید» و گروه دوم منتسب به جناح «نبیل القروی» بود. در طیف اول عقلانیت کاملاً قابل مشاهده است اما در جناح دوم احساسات و هیجان بر تمام این جریان سیاسی حاکم است. این در حالی است که وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تونس در شرایط فعلی نیاز به عقلانیت دارد و باید شهروندان این کشور در چارچوب قانون درست‌ترین گزینه را انتخاب کنند. چراکه احساسات زودگذر فعلاً جایگاهی در ادبیات سیاسی و اجتماعی تونس ندارد.

وی ادامه داد: قیس سعید بر اساس سوابق و داده‌های مشخص، جدیت لازم برای دنبال کردن و احیای قانون را دارد اما رقیب او دارای یک گرایش غربی و نگاه فرامرزی است؛ از این منظر خط و ربط‌ هر دو جناح کاملاً مشخص است و همین موضوع موجب شده شاهد ایجاد دوقطبی در تونس پس از دور اول انتخابات باشیم. در این میان دسته‌بندی‌های دیگر اعم از جریان‌های اسلام‌گرا و لائیک وجود دارند که می‌توانند بر اساس نوع نگاه خود آراء را به سمت یکی از هر دو نامزد روانه کنند؛ به عنوان مثال حزب النهضه به قیس السعید رای خواهد داد و به دلیل مسائل ایدئولوژیک و سیاسی در ضدیت با القروی قرار دارد. در مقابل، طیف جوانان تونس تفکر سعید را نمی‌پذیرند و به سمت رقیب او متمایل هستند این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که انتخابات تونس دسته‌بندی‌های سیاسی جدید را به وجود آورده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جامعه تونس همچنان به دنبال دولت قدرتمند و اجرایی می‌گردد، گفت: با توجه به آرایش جامعه تونس و نفوذ اسلام‌گرایان در این کشور به نظر می‌رسد که قیس السعید با حمایت این جریان بتواند به پیروزی برسد. باید توجه داشت که نبیل القروی تماماً با آ‌مریکا و کشورهای غربی در ارتباط است و به همین دلیل روابط خوبی با آ‌نها دارد اما در مقابل، اسلام‌گرایانِ تونس علیه او سخن گفتند و به همین دلیل فکر نمی‌کنم او بتواند آرای زیادی کسب کند. اخیراً برنامه مناظره میان دو نامزد از تلویزیون پخش شد و کمی بعد شاهد نظرسنجی در مورد آنها بودیم که خروجی آنها نشان می‌دهد قیس سعید پیروز این انتخابات خواهد بود. اما نکته اینجاست که احتمال دخالت و مهندسی انتخابات همچنان وجود دارد.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: حقیقت این است که تونس در وضعیت فعلی نیاز به توسعه و بازسازی زیربنایی و روبنایی دارد. این کشور از منابع انرژیِ زیادی برخوردار است و رئیس‌جمهور آینده این کشور می‌تواند اقدام‌هایی را برای توسعه وآبادانی این کشور انجام دهد. تنها ابهامی که در این میان وجود دارد بحث همراهی پارلمان تونس با رئیس‌جمهور آینده خواهد بود. به یاد داریم در زمانی که «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهوری سابق تونس در قید حیات بود، پارلمان در اکثریت او قرار داشت اما در اواخر عمرش حزب ندای تونس نتوانست اکثریت را حفظ و فضای داخلی کشور را مدیریت کند؛ از این منظر اگر قیس السعید به پیروزی برسد به احتمال زیاد اصلاحاتی را در قانون اساسی انجام خواهد داد مگر آنکه تحرک‌های خارجی یا نافرمانی سیاسی از سوی احزاب باعث ضربه به وجهه او شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز