خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

در صورت عدم تشکیل دولت، مرگ سیاسی نتانیاهو رقم می‌خورد/ اسرائیل در بحران انسجام ساختاری گرفتار است

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۹۸۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: تنها امید نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت، وزیر جنگ سابق است و اگر گشایش صورت نگیرد، انتخابات سوم پایه‌های نظامی و سیاسی این رژیم را به لرزه در می‌آورد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به آخرین تحولات مربوط به تشکیل دولت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آخرین تحولات اسرائیل نشان می‌دهد که این رژیم در بن‌بست سیاسی قرار گرفته است. از پنج ماه پیش و دقیقاً از زمانی که انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، بحران سیاسی بر سر نتانیاهو سایه انداخت و تا به امروز این وضعیت گریبان‌گیر ساختار سیاسی اسرائیل است. ریشه این وضعیت را باید در انتخابات اردیبهشت سال جاری دانست؛ چراکه احزاب و شخص نتانیاهو نتوانستند اکثریت را به دست بیاورند و حتی در بحث ائتلاف برای تشکیل دولت هم موفق عمل نکردند. در آن زمان نتانیاهو تصور می‌کرد که جریان‌های همسو با او می‌توانند راه را برایش باز کنند اما این اتفاق رخ نداد و خروجی آن وضعیت فعلی شد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که نتانیاهو را وارد بحران جدید کرده، مسائل مربوط به فساد است. فشار بر او و خانواده‌اش در پرونده‌های فساد و سوءاستفاده از نفوذ و جایگاه دولتی، از جمله مسائلی است که باعث شده فشار روحی و روانی بر نتانیاهو و اطرافیانش به بالاترین حد برسد. این فشار از سوی رقبای داخلی نتانیاهو بر وی اعمال شد و از سوی دیگر او تلاش می‌کند به هر نحوی که شده از حکم زندان که توسط دیوان عالی دولتی اسرائیل برایش صادر شده فرار کند. در این مورد باید بگویم که سپردن مسئولیت تشکیل کابینه از سوی رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو می‌تواند فضایی برای فرار موقت او از حکم زندان باشد. این در حالی است که طی روزهای اخیر نتانیاهو طرحی را مبنی بر نخست‌وزیری گردشی در اسرائیل برای عبور از بن‌بست سیاسی مطرح کرده بود که با اعطاء ماموریت تشکیل کابینه به وی از سوی رئیس رژیم صهیونیستی این طرح به حاشیه رفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ساختار و خروجی طرح اخیر نتانیاهو نامشخص بود، گفت: در طرح مذکور آمده بود که نتانیاهو یک سال نخست‌وزیر اسرائیل باشد و از سوی دیگر بنی گانتس رهبر ائتلاف آبی و سفید سه سال این پست را در اختیار بگیرد. حتی گفته شده در طول نخست‌وزیری نتانیاهو و گانتس وزارتخانه‌های جنگ، خارجه و خزانه‌داری به صورت دوره‌ای در اختیار آنها قرار داشته باشد ولی از ابتدا مشخص بود که نمایندگان کنست و دادگاه قانون اساسی اسرائیل نسبت به این طرح زاویه منفی دارند و آن را تایید نخواهد کرد. در اینجا باید سخنان اخیر لیبرمن و درخواست او از نتانیاهو مبنی بر نرمش سیاسی برای تشکیل دولت در اسرائیل را مورد اشاره قرار داد؛ چراکه به نظرم سپردن مسئولیت تشکیل دولت از سوی رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو نشان می‌دهد که در روزهای آینده اتفاق‌های زیادی روی خواهد داد که خروجی آن می‌تواند نخست‌وزیر شدن مجدد نتانیاهو باشد.

صدرالحسینی افزود: مساله اصلی که در فضای فعلی رژیم صهیونیستی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چرا اختلاف احزاب سیاسی در وضعیت کنونی افزایش پیدا کرده است؟ معتقدم این وضعیت از جهات بسیار زیادی به عدم انسجام سیاسی در سرزمین‌های اشغالی برمی‌گردد و بخش دیگری از این شکاف به شکست‌های اسرائیل در عرصه میدانی و نظامی مربوط است. مخالفان نتانیاهو معتقند که وزارت جنگ در اسرائیل را دولت هدایت می‌کند و دلیل تمام این شکست‌ها و تضعیف روحیه شهروندان و نظامیان، به عهده نتانیاهو و کابینه وی است. آنها معتقند که حتی افزایش بودجه نظامی نتوانسته امنیت را برای آنها به ارمغان بیاورد و علاوه بر آن فقر و مسائل اجتماعی هم روز به روز عمیق‌تر می‌شود که همه این مولفه‌ها به مشکلات نتانیاهو و ساختار سیاسی اسرائیل دامن می‌زند. طبیعی است که برای تشکیل دولت با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: مخالفت بنی گانتس در مورد ائتلاف با نتانیاهو فضا را برای وی سخت‌تر کرده است. او تنها ۲۸ روز برای تشکیل دولت جدید با امکان تمدید ۱۴ روزه آن فرصت خواهد داشت و به نظرم اسرائیل آرام آرام به سمت انتخابات سوم گام برمی‌دارد. در این شرایط او نتوانسته حمایت تمام و کمال آمریکا را از خود کسب کند و به همین دلیل است که سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرد؛ چراکه او احساس خطر کرده و می‌خواهد با به قدرت رسیدن مجددش خود را در عرصه بین‌المللی ظاهر کند. عدم حمایت آمریکا از اسرائیل تنها به اینجا خلاصه نمی‌شود بلکه افکار عمومی و مالیات دهندگان ایالات متحده نسبت به میزان حمایت ترامپ از اسرائیل ناراضی و معترض هستند. بنابراین نه تنها تشکیل دولت برای او بسیار سخت خواهاست بلکه دولت برآمده از آن متناقض و بسیار شکننده خواهد بود. تنها امید او می‌تواند لیبرمن باشد و اگر ظرف مدت قانونی دولت تشکیل نشود، نه تنها حیات سیاسی نتانیاهو بلکه کلیت رژیم صهیونیستی بیش از پیش زیر سوال خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز