خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت، کارت بازی نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات/ قمار ترامپ در سرزمین‌های اشغالی بیش از حد خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۷۵۵

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سناریوهای اسرائیل و نخست‌وزیر این رژیم به آرامی جلو می‌رود و این یک راهبرد کلی است، لذا صهیونیست‌ها فردای اعلام نتایج باید منتظر بحران‌ جدید باشند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح آخرین وضعیت نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات زودهنگام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هرچه به روز انتخابات رژیم‌صهیونیستی نزدیک می‌شویم شاهد اتفاق‌ها، موضع‌گیری‌ها و تحولات میدانی و سیاسی خاص هستیم که تا به امروز رخ نداده بود. به عنوان مثال می‌بینیم که ترامپ بحث انعقاد مجدد پیمان دفاع مشترک با اسرائیل را میان می‌کشد و از سوی دیگر نتانیاهو سخن از الحاق کرانه باختری و شهرک‌های صهیونیست‌نشین به سرزمین‌های اشغالی می‌کند. در این میان شاید چنین اتفاق‌هایی برای بسیاری از مخاطبان و حتی نخبگان تعجب‌آور باشد ولی واقعیت این است که سیاست داخلی و خارجی در اسرائیل، «امنیت محور» است. بر این اساس اظهاراتی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آن را مطرح می‌کند یا مرزهای جدید که از آن یاد می‌کند، از همین مسائل نشأت می‌گیرد و از این جهت است که می‌گوییم محور تمام تحولات اسرائیل، امنیت محور است.

وی ادامه داد: نتانیاهو و تیم او به دنبال آن است تا سیاست توسعه‌محور را برای کسب رای در انتخابات زودهنگام اسرائیل در دستور کار قرار بدهد که تا حد زیادی این امر محقق شده است. اینکه نخست‌وزیر اسرائیل صراحتاً بحث الحاق بخش‌های جدید به سرزمین‌های اشغالی را مطرح می‌کند، موضوعی است که به خوبی نشان می‌دهد آنها همچنان درگیر مساله تمامیت ارضی هستند. طبیعی است که از این مساله به نفع خود برای کسب آراء حداکثری استفاده می‌کنند که البته دو دلیل اصلی و عمده دارد: نخست، انفعال کشورهای عربی و سکوت آنها در قبال عملکرد میدانی و سیاسی اسرائیل و دوم، حمایت تمام‌قد (مادی و معنوی) آمریکا از نتانیاهو که اوج آن را در موضوع جولان و انتقال پایتخت به قدس مشاهده کردیم. این دو مساله باعث شده تا دستِ نتانیاهو برای هر اقدامی باز بماند و اعلام کند عملیاتی شدن این موضوعات منوط به پیروزی وی در انتخابات خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به هماهنگی شعارهای انتخاباتی نتانیاهو با جامعه رأی‌دهندگان اسرائیل گفت: باید متوجه باشید که مردم سرزمین‌های اشغالی به خصوص ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین همگی در بحران امنیت به سر می‌برند. تمام آنها زمانی که آژیر خطر به صدا در می‌آید زیر بار سنگین‌ترین فشارهای روحی و روانی قرار می‌گیرند؛ پس طبیعی است که نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات و سنگین‌ کردن سبد آراء خود، بر روی گزینه‌های امنیتی انگشت بگذارد تا این مسائل بتوانند وی را به پیروزی نزدیک‌تر کنند. لذا مجدداً باید بگویم که نتانیاهو کاملاً محور امنیت را نشانه گرفته است. در این میان بسیاری معتقدند که نتانیاهو حتی اگر پیروز شود نمی‌تواند کرانه باختری را به خاک سرزمین‌های اشغالی الحاق کند اما نکته اینجاست که سیاست اسرائیل از بدو تاسیس این رژیم جعلی تاکنون، کاملاً زیرپوستی و مخفی جلو رفته است.

زرگر افزود: باید به یاد داشته باشیم که اسرائیل آرام آرام شکل گرفت و اخیراً پس از سال‌ها زد و خورد سیاسی و امنیتی شاهد آن بودیم که به یکباره سفارت آمریکا به قدس انتقال پیدا کرد و پایتخت اسرائیل تغییر کرد و چندی بعد هم حاکمیت جولان از سوی ترامپ به صهیونیست‌ها داده شد. این مسائل یک شَبه اتفاق نیافتاده بلکه زیر ساخت‌های سیاسی، منطقه‌ای، امنیتی و اقتصادی متفاوتی برای آن طرح‌ریزی و اجرا شد. این روند پنهانی باعث شد تا موجودیت اسرائیل توسط ملل متحده زیر سوال نرود و امروز شما شاهد آن هستید که این رژیم در سازمان ملل دارای یک صندلی است و نفوذ بالایی را ایالات متحده و بسیاری از کشورها دارد. اینها نشان می‌دهد که اسرائیل آرام آرام و به صورت حساب شده در حال به حاشیه راندن مساله فلسطین هستند و این وظیفه فعلاً بر دوش نتانیاهو سنگینی می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ سال است که فلسطینی‌ها در خانه خود محبوس هستند یا آواره اردوگاه‌های مختلف در سراسر کشور هستند و مشخص نیست که این روند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. اینجاست که بحث معامله قرن مطرح می‌شود. شک ندارم که اگر نتانیاهو در انتخابات آتی پیروز شود این پرونده مجدداً به جریان می‌افتد و این در حالیست که اتحادیه عرب به صورت تلویحی این طرح را پذیرفته است. این روند بدون تردید معادلات خطرناکی را رقم می‌زند اما جزئیات آن فاش نشده است. آمریکا، اسرائیل و اعراب به دنبال آن هستند تا بتوانند دهان مردم فلسطین را پول ببندند و از این منظر شاهد برجسته شدن بحث مالی و اقتصادی معامله قرن هستیم تا بتوانند با تقویت اقتصادی آنها مساله را سرهم بندی کنند. بنابراین فردای پیروزی احتمالی نتانیاهو اتفاق‌های خوبی رخ نخواهد داد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز