خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

حمله به ادلب به معنی تایید منافع ترکیه و آمریکا است/ انحلال تحریرالشام به قصد اعطاء پوشش سیاسی انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۵۴۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: زمانی که ارتش سوریه خان‌شیخون را پاک‌سازی کرد و قرار بر حرکت به سوی ادلب شد، معادلات ترکیه و آمریکا به هم ریخت و حالا شاهد حمله مصلحتی هستیم.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح حملات اخیر آمریکا به ادلب و هدف قرار دادن نشست رهبران تحریرالشام و حراس الدین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کرد که ایالات متحده همچنان به دنبال گسترش و تداوم نفوذ خود در منطقه (خصوصاً سوریه) است. باورم است که فعال شدن آمریکا در عرصه سیاسی (مانند مذاکره با طالبان) و میدانی (مانند هماهنگی با ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه) تا حدودی به کارنامه کم فروغ دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی مربوط است و بخش دیگر آن به سناریوهایی ربط دارد که منافع واشنگتن در آن نهفته شده است. طبیعی است که آمریکا همچنان به دنبال منافع خود در سوریه خواهد بود و با بازیگرانی مانند ترکیه و روسیه رفت‌ و آمدهای هدفمندی دارد؛ از این منظر هدف قرار دادن حومه جنوبی استان ادلب را باید در چارچوب منافع مشترک مورد تحلیل قرار داد.

وی ادامه داد: سوال اصلی این است که چرا در بازه زمانی فعلی ایالات متحه دست به چنین اقدامی زده است؟ جواب این سوال را باید در ماهیت ادلب و ترکیب جمعیتی این منطقه جست‌وجو کرد. ادلب منطقه‌ای است که روسیه، آمریکا و ترکیه به عنوان بازیگران اصلی آن به دنبال منافع خود هستند. ترکیه از سرازیر شدن جمعیت حاضر در این استان به سمت مرزهایش به شدت هراس دارد و حتی در آن بزرگنمایی می‌کند؛ دلیل سرازیر شدن این جمعیت را پاکسازی ارتش سوریه در حومه ادلب می‌داند و به نوعی از همین ابزار تا به امروز برای تعلیق در آزادسازی ادلب استفاده کرده است. در فاز دیگر باید متوجه بود که ایجاد بحران در ترکیه و تهدید امنیت داخلی و مرزی این کشور می تواند بحران‌زا باشد و هزینه‌های زیادی برای شرکای فعلی آنکارا (روسیه و آمریکا) به همراه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه بخشی از اقدام‌های آمریکا علیه ادلب به درخواست ترکیه انجام شده است، گفت: مساله اینجاست که حدود نه روز دیگر هجدهمین سالگرد ضدواقعه ۱۱ سپتامبر است و حتی در بیانیه سنتکام هم به وضوح می‌بینیم که آنها با زبانِ بی‌زبانی «القاعده» را محور اصلی عملیات خود می‌دانند. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بگویند که از دشمن و قاتل هزاران آمریکایی انتقام گرفتیم اما واقعیت این است که بده بستان‌های واشنگتن و آنکارا بر سر مناطق امن در این میان نقش عنصر محوری را بازی می‌کند. روس‌ها از سوی دیگر تایید می‌کنند که ایالات متحده دست به چنین عملیاتی زده و در ادامه رسانه‌ها خبر از کشته شدن ابومحمد الجولانی (رهبر جبهه النصره سابق) می‌دهند. اینها همگی کُدهایی است که نشان می‌دهد قرار بر تغییر در معادلات میدانی است.

صدرالحسینی افزود: انتقاد جامعه جهانی و همچنین دولت سوریه از انفعال در پاکسازی ادلب یکی دیگر از موضوع‌هایی است که می‌تواند در این مورد به بحث و تحلیل گذاشت؛ اما واقعیت این است که اهداف مشترک پشت پرده و بده بستان‌های آنکارا و واشنگتن دلیل هدف قرار دادن ادلب بوده است. به موازات این وضعیت باید متوجه بود که اردوغان و پوتین در دیدار اخیر خود توافق کرده‌اند که تحریرالشام در ادلب منحل شود؛ این دقیقاً همان نقطه مشکوک و خطرناکی است که باید مورد نظر قرار بگیرد. به هیچ وجه مشخص نیست که خروجی انحلال تحریرالشام چیست بلکه معتقدم این موضوع و ایجاد دولت جدیدی که از «جبهه ملی» تشکیل می‌شود نوعی پوشش برای حفظ تروریست‌های حاضر در ادلب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعیین و تکلیف تروریست‌ها در ادلب بسیار سخت و پیچیده شده است. چندی پیش ارتش سوریه به سمت خان‌شیخون حرکت کرد و توانست آنجا را پاکسازی کند که اتفاقاً عناصر القاعده در آنجا حضور داشتند. پس از آن بحث بر سر پاکسازی ادلب بود؛ چراکه پس از ادلب در ادامه جاده‌ای بود که خان‌شیخون در آن قرار دارد و اینجاست که سناریوی هدف قرار گرفتن ادلب از ناحیه آمریکایی‌ها طرح‌ریزی می‌شود. شک نکنید که اگر پیشروی ارتش سوریه و سناریوی پاکسازی ادلب از سوی دمشق مطرح نمیشد و اگر قرار بر برقراری منطقه امن در شمال سوریه نبود، آمریکایی‌ها حتی یک فشنگ به سمت ادلب شلیک نمی‌کردند. به هر ترتیب در روزهای آتی تحولات مهمی در سوریه به خصوص با محوریت ادلب رخ خواهد داد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز