خبرگزاری کار ایران

رونمایی از دو سامانه دفاع هوائی «فاطر۱» و «ثاقب۱» توسط انصارالله

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۰۲۰

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که دو سامانه دفاع هوایی توسعه یافته و وارد خط نبرد شده‌اند و در زمینه مقابله با تجاوز دشمن نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری سبأ،‌ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «امروز از سامانه دفاع هوایی فاطر ۱ که از سال ۲۰۱۷ وارد خط نبرد شده و توانسته با جنگنده‌های دشمن مقابله کند و همچنین سامانه ثاقب۱ که از اکتبر ۲۰۱۷ به خدمت گرفته شده، رونمایی می‌کنیم».

سریع تأکید کرد که سامانه فاطر ۱ موفق به مقابله با جنگنده‌های دشمن از طراز اف ۱۶ و اف ۱۵ و میراژ و تایفون شده است.

وی در ادامه افزود: «اهداف دشمن به دنبال مقابله سامانه‌های دفاع هوائی ماست و از سامانه فاطر ۱ به پرتاب بالن‌های حرارتی پیش از ترک منطقه عملیات پناه می‌برند».

سریع توضیح داد که سامانه فاطر ۱ از اوایل سال جاری میلادی در مناطق شمالی عملیات نظامی فعالیت کرده و موفق به شکست بسیاری از عملیات‌های هوایی دشمن و نیز عملیات فرود در استان حجه شده است.

وی گفت: «ماه ژوئن سال جاری شاهد سرنگونی هواپیمای آمریکایی از نوع کیو۹ در استان الحدیده با استفاده از یک موشک سامانه فاطر ۱ بودیم. پدافند هوایی ما همچنین چند روز پیش با سامانه فاطر ۱ جنگنده‌ای از طراز مذکور را در استان ذمار سرنگون کرد». 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن برای نخستین بار صحنه‌هایی از سامانه فاطر و نمایشگاه سامانه دفاع هوایی فاطر و نیز صحنه‌هایی از عملیات مقابله با جنگنده‌های دشمن توسط سامانه فاطر و نیز صحنه‌ای از عملیات سرنگونی هواپیمای آمریکا در ساحل غربی و استان ذمار و صحنه‌هایی از عملیات مقابله با جنگنده‌های اطلاعاتی و جنگی دشمن را نشان داد. 

وی تأکید کرد که این سامانه تحت عملیات مدرن‌سازی به دست کارشناسان امنیتی یمن است چرا که چالش بزرگ‌تر نیروهای مسلح یمن که دفاع از وطن است، با دفاع هوایی در ارتباط است. 

سریع درباره سامانه ثاقب ۱ نیز توضیح داد که این سامانه تنها یک ماه پس از آغاز فعالیت موفق به سرنگونی هواپیمای آمریکائی نوع کیو ۹ آن شده است. 

وی گفت که سامانه ثاقب ۱ در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۸ موفق شد بالگردهای آپاچی دشمن در جنوب الحدیده را مورد هدف قرار دهد و از آن زمان فعالیت آن برای مدت چند ماه متوقف شد.  این سامانه همچنین در تاریخ ۱۷ سپتامبر موفق به رهگیری هواپیمای ایر تراکتور بر فراز آسمان الحدیده شد و در تاریخ ۲۳ دسامبر نیز هواپیمای اطلاعاتی «سی اچ فور» در شمال شهر صعده و در تاریخ ۱۹ آوریل هواپیمای «وینگ لونگ» در منطقه بنی معاذ صعده توسط همین سامانه سرنگون شدند. 

سریع تأکید کرد که پدافندهای دفاع هوایی همچنین با انجام ۴۹ عملیات، بالگردهای آپاچی را در جبهه‌های مختلف مورد هدف قرار دادند که منجر به سرنگونی ۱۷ بالگرد شد. 

وی گفت: «شاید مهمترین دستاورد سامانه‌های دفاع هوایی خنثی‌سازی ۷۰ درصدی آپاچی به ویژه در جبهه‌های مرزی بوده و آنها موفق به جلوگیری از اجرای بسیاری از اطلاعات هوایی و جنگی دشمن در مناطق مختلف شده‌اند». 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان تأکید کرد که سامانه دفاعی سوم و چهارم نیز در قالب آمادگی نیروهای دفاع هوایی توسعه یافته که در مراحل آینده از آنها رو نمایی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز