خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تل‌آویو از کمربند امنیت منطقه‌ای محور مقاومت واهمه دارد/ فشارهای آمریکا دلیل سکوت بغداد در مقابل تجاوز اسرائیل است/ عراق به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۰۳۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترس تل‌آویو از کمربند امنیت منطقه‌ای محور مقاومت تا حدی افزایش پیدا کرده که آنها دست به تجاوز هوایی علیه عراق زده‌اند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای حمله‌های اخیر رژیم صهیونیستی به خاک عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری از سوی رسانه‌های عربی و عبری در مورد حملات هوایی اسرائیل به اهداف نیروهای حشدالشعبی در عراق منتشر شده که بعضاً برخی از رسانه‌های غربی هم آنها را مورد تحلیل و توجه خود قرار دادند. عده‌ای معتقدند که این اخبار کذب است و طیف دیگری در حال بزرگنمایی این مساله هستند که طبیعتاً رسانه‌ها و مطبوعات اسرائیل مانند هاآرتص، جروزالم پست و تایمز اسرائیل در دسته دوم قرار می‌گیرند. عمده خط خبری این رسانه بر این اساس بوده که تل‌آویو راهبرد خود برای مقابله با نفوذ ایران را از سوریه به سمت عراق جهت‌دهی کرده و حتی در برخی از تحلیل‌ها دیده می‌شود که اسرائیل این اقدام خود را در جهت مقابله با نفوذ ایران عنوان کرده است.

وی ادامه داد: برای اثبات این ادعا و تایید اخبار مربوط به حمله‌های اخیر اسرائیل علیه مواضع بسیج مردمی عراق باید نیم‌نگاهی به مقاله روز گذشته روزنامه هاآرتص بیاندازیم. این مقاله که به قلم یانیو کوبویچ نوشته شده دقیقاً مولفه‌هایی را مطرح می‌کند که باز هم توهم اسرائیلی‌ها را به تصویر می‌کشد. در این مقاله به نقل از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی آورده شده که نه تنها سوریه بلکه عراق، یمن و لبنان می‌تواند هدف حملات جدید اسرائیل باشد. در ادامه این مقاله همانند گذشته حزب‌الله و هم‌پیمانان منطقه‌ای تهران مورد هدف قرار گرفته‌اند و باز هم برنامه موشکی ایران را به عنوان یک تهدید برای خود قلمداد کرده‌اند. در اینجا باشد متوجه بود که رسانه‌های اسرائیل به هیچ وجه این نکته را متذکر نشده‌اند که محور مقاومت به رهبری ایران تنها به دنبال دفاع از خود و منافع کشورشان است و هیچگونه طرح یا راهبردی مبنی بر اشغال یا راهبردهای مشابه با استراتژی‌های غربی ندارد.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه اسرائیل از وضعیت فعیلی منطقه به شدت هراس دارد، گفت: کمربندی که محور مقاومت در طول این مدت از ایران، یمن، سوریه و عراق گرفته تا اراضی اشغالی برای خود تثبیت کرده، به مانند یک پدافند منطقه‌ای در برابر طرح‌های آمریکا و اسرائیل و همچنین شرکای منطقه‌ای آنها نقش ایفاء کرده. همین موضوع تا حدی برای اسرائیل گران تمام شده که خروجی آن را نمی‌توان در رسانه‌ها و اندیشکده‌های آنها مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که در طول سال‌های اخیر هیچگاه اسرائیل تا به این حد دست به تبلیغات رسانه‌ای آن هم با محوریت امنیتِ خود و مصائبش در منطقه نزده بود و حالا این نگرانی به خوبی قابل لمس است. در این میان نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که چرا هیچ واکنش رسمی از سوی دولت عراق در مورد این حملات صورت نمی‌گیرد؟

هانی‌زاده افزود: برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب برگردیم. ایالات متحده، اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه بارها به صورت علنی و غیرعلنی به دولت عراق پیام دادند که باید حشدالشعبی را منحل کند. در مقابل هم فرماندهان این جریانِ بومی عراق اعلام کردند که اگر اسرائیل به خاک آنها تجاوز کند پاسخ تل‌آویو را خواهد داد. از این منظر عدم انحلال کامل حشدالشعبی باعث شد تا اولاً آمریکا مجدداً بغداد را در این خصوص تحت فشار قرار دهد و دوماً اسرائیل حمله‌های هوایی خود را از سوریه به عراق منتقل کند. نکته این است که واشنگتن و تل‌آویو می‌دانند که عراق درگیر ومشکل‌های اقتصادی و امنیتی است و همین موضوع باعث شده تا موضع سکوت را اختیار کند؛ اما من بر این باورم که اسرائیل مجدداً به خاک عراق تجاوز خواهد کرد و مطمئنا برای بغداد هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت عراق به دلیل مسائل سیاسی و فشارهای آمریکا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و به نوعی روزه سکوت گرفته است. بر این این باورم که دولت عراق نباید منافع ملی خود را به شاخص آمریکا هماهنگ کند و حق را دارد که در قبال تجاوز اسرائیل به خاک خود، نزد شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند؛ چراکه این حملات می‌تواند امنیت مرزی میان ایران و عراق را به خطر بیاندازد. نکته دیگر این است که اسرائیل فعلاً در حال قدرتنمایی است اما نخبگان نظامی آنها به خوبی می‌دانند که آزادی عمل آنها در عراق کمتر از سوریه است و همین موضوع می‌تواند هزینه گزاف برای آنها رقم بزند. از سوی دیگر این حملات می‌تواند بازسازی عراق را با خلل روبرو کند که بدون شک منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا در عراق را هم با خلل روبرو می‌کند.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز