خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

آمریکا در حال تدارک «جنگ مقدس» است/ استقرار سامانه پاتریوت در عربستان بخشی از رویه دیپلماسی نظامی واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۷۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکایی‌ها به دنبال اجرایی کردن دکترین تبدیل ایران به چالش جهانی هستند اما هزینه‌هایی برای چین و اروپایی‌ها در این بین به وجود خواهد آمد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای استقرار سامانه پدافند موشکی پاتریوت در خاک عربستان در گفت‌وکو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش خبر اعزام و استقرار نظامیان آمریکا به پایگاه هوایی سلطان بن‌عبدالعزیز منتشر شد و قرار بر این بود که تسلیحات آفندی و پدافندی مانند جنگنده‌های اف۲۲، سامانه پدافندی پاتریوت، آواکس و پهپاد در این پایگاه مستقر شود که گویا چندی پیش این اقدام صورت گرفته و مقامات نظامی و امنیتی یالات متحده آن را تایید کردند. این پایگاه حدود ۱۶ سال تعطیل بوده و اساساً در اختیار نظامیان عربستان سعودی بوده و هم‌اکنون با بالا رفتن تنش در منطقه مجدداً آمریکایی‌ها به این پایگاه بازگشته‌اند. این وضعیت  به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا در حال چینش چندضلعی نظامی خود در منطقه است و در کنار آن بحث ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس مطرح است.

وی ادامه داد: ایالات متحده به خوبی بر روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در ایران آگاه است و این ساختار را به درستی بررسی کرده و از این جهت است که ما شاهد دو رویه در سیاست خارجی جاریِ آمریکا هستیم. نخست بحث مذاکره و رویه دیپلماتیک و دوم بحث نظامی و تنگ کردن حلقه محاصره؛ البته این محورها نه تنها در قبال ایران بلکه در قبال شرکای آن به کار گرفته شده است. به موازات این وضعیت، آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا هزینه تنش با ایران در خلیج‌فارس را به شرکای منطقه‌ای و اروپایی خود بار کنند. به گونه‌ای که شاهد پیوستن برخی از کشورهای اروپایی به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس هستیم که ایالات متحده سعی می‌کند این ائتلاف را فرماندهی کند. باید در این وضعیت متوجه بود که مولفه‌های مذکور نشان از «جنگ مقدس» به رهبری واشنگتن و با تکیه بر افکار و رفتار محافظه‌کاران آمریکایی دارد.

این استاد دانشگاه در تشریح ابعاد سناریوی جنگ مقدس و پیامدهای آن گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر مشغول زمینه‌سازی برای ایجاد فضای مناسب در جهت بزرگنمایی تهدید ایران و تشکیل ائتلاف بین‌المللی هستند تا بتوانند مقدمات تقابل با اهدافِ خود برای رویارویی را شکل دهند. این در حالی است که فعال شدن پایگاه هوایی آمریکا در عربستان و استقرار سامانه پدافندی پاتریوت به علاوه هماهنگی با اسرائیل و به روزرسانی پایگاه‌های آمریکایی در بحرین، قطر، افغانستان، سوریه و عراق نشان می‌دهد که نوعی اشتیاق به جنگ در راستای مذاکره با تهران از سوی آمریکا وجود دارد. در این فرآیند واژه «جنگ مقدس» استعاره‌ای است که از ایدئولوژی محافظه‌کارانِ حاکم بر کاخ‌سفید نشأت می‌گیرد تا اگر این سناریو کلید خورد، آمریکا شروع کننده آن نباشد بلکه در مقام خاتمه دهنده آن وارد میدان شود.

مطهرنیا افزود: ترامپ همانند گذشته در حال کنشگری به عنوان بازیگر دیوانه در عرصه بین‌الملل است تا بتواند به زعم خود دکترین محدودسازی تهران را به سر منزل مقصود برساند. باید توجه داشت که آمریکا در این فضا، دو گزینه را پیش پای ایران قرار خواهد داد: ۱- ایستاده در برابر آمریکا یا ۲- نشسته در برابر آمریکا. در هر دو حالت ایالات متحده به دنبال عادی کردن این رفتارها خواهد بود اما باید بدانیم که مذاکره در شرایط فعلی می‌تواند وضعیت لیبی را برای ما رقم بزند. من بر این باورم که واشنگتن تا حد زیادی این سناریوها را عملیاتی کرده و تزاحم در منطقه باعث شده تا این وضعیت به وجود بیاید. تا جایی که داده‌های میدانی نشان می‌دهد که حلقه‌های پایانی محاصره منطقه‌ای آمریکا در حال تکمیل است که عربستان یکی از مهمترینِ آنها به شمار می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روند توسط آمریکا نه تنها بر روی خشکی بلکه در دریا و اختصاصاً در خلیج‌فارس شکل گرفته است. آنها اهداف کلان‌تر را دنبال می‌کنند؛ یکی از این هدف‌ها تبدیل ایران به چالش جهانی پس از محاصره نظامی است. به عبارتی دیگر آمریکایی‌ها در حال بررسی این دکترین هستند که تهران را در عرصه جهانی به عنوان یک چالش خطرناک معرفی کنند که از این طریق می‌توانند هزینه‌های زیادی به چین و اروپایی‌ها تحمیل کنند. چراکه با اجرای این سناریو هژمونی آمریکا تقویت خواهد شد و در اینجاست که آمریکا پس از حل و فصل پرونده‌های کره‌شمالی و ایران، به سراغ چین خواهد رفت. بنابراین تحرک‌های آمریکا در منطقه و به خصوص در عربستان را باید بخشی از یک سناریوی بزرگ دانست که ایران و بسیاری از اهداف دیگر در آن دخیل هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز