خبرگزاری کار ایران

کمیته ملی حقوق بشر قطر:

امارات همچنان ناقض قطعنامه‌های دادگاه لاهه است/ وعده جبران خسارت دانشجویان قطری عملی نشده است

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۹۹۷

کمیته ملی حقوق بشر قطر اعلام کرد که امارات همچنان به نقض قطنامه‌های دادگاه لاهه ادامه می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، کمیته ملی حقوق  بشر قطر تأکید کرد که امارات همچنان قطعنامه‌های دادگاه لاهه در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۱۸ در چارچوب انجام اقدامات احتیاطی اولیه برای الزام أبوظبی به اجازه به دانشجویان قطری برای بازگشت به تحصیل یا دریافت مدرک تحصیلی و نیز اجازه به زیان‌دیدگان برای رجوع به دادگاه‌های این کشور را نقض می‌کند. 

«محمد السعدی» مدیر اداره همکاری بین‌المللی این کمیته در دور ۴۱ شورای حقوق بشر در ژنو گفت: «دولت امارات تا کنون به قطعنامه‌های دادگاه لاهه درباره نقض آشکار ماده ۲۶ بیانیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۳ منشور بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پاسخ نداده است».

وی در ادامه افزود: «دانشجویان متضرر قطری شکایات خود را به گزارشگر ویژه آزادی تحصیلی ارائه داده‌اند و او نیز به آنها قول داده است که تا زمان دریافت خسارت‌های ناشی از نقض حقشان در تحصیل تلاش کند».

السعدی در این سخنرانی با تمرکز بر ادامه نقض حق تحصیل دانشجویان قطری  گفت که کمیته ملی حقوق بشر ۵۱۳ مورد از نمونه‌های نقض این نوع حق بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ را ثبت کرده است که کشورهای محاصره کننده قطر نیز با انجام اقدام‌های یک‌جانبه علیه دوحه در آن سهیم بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: «به دنبال این نقض حقوق، ۶۶، ۱۴۸ و ۲۸ دانشجوی قطری به ترتیب در کشورهای عربستان سعودی، امارات و بحرین خسارت دیده‌اند». 

سعدی در ادامه تأکید کرد که کشورهای مذکور این دانشجویان خسارت‌دیده را به ترک خاک خود  مجبور و آنان را از ادامه تحصیل محروم کرده‌اند.

وی در پایان گفت که این نقض آشکار حقوق در گزارش هیأت فنی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه دسامبر ۲۰۱۷ با عنوان «تأثیر بحران فعلی منطقه بر حقوق بشر» ثبت شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز