خبرگزاری کار ایران

الجبیر صحبت‌های پایانی خاشقجی را به اجبار گوش داد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۴۲۰

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی مجبور شد به آخرین عبارت‌های روزنامه‌نگار مقتول سعودی چند دقیقه پیش از ترور در کنسولگری استانبول گوش دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، مجری شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا بخش‌هایی از گزارش «اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول را در مصاحبه با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی ارائه داد.

مجری سی‌ان‌ان به الجبیر گفت: «جمال خاشقجی یک روزنامه‌نگار و شهروند عربستان سعودی بود. می‌خواهم دیدگاه شما را پس از شنیدن این صحبت‌ها بدانم که اطلاعات ترکیه و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی ارائه داده و «جینا هاسپل» رئیس سیا نیز از آنها اطلاع پیدا کرده است». 

این مجری قسمتی از سخنان خاشقجی را نقل کرد که این روزنامه‌نگار در پاسخ به ادعای قاتلانش مبنی بر ارجاع وی به عربستان گفت: «این موضوع به اینترپل اختصاص دارد و هیچ مسأله‌ای علیه من وجود ندارد». 

سی‌ان‌ان همچنین درخواست افراد تیم امنیتی مسئول قتل خاشقجی برای نوشتن نامه مکتوب به پسرش را مطرح کرد.

الجبیر در پاسخ به این پرسش از تصمیم مقامات سعودی برای محاکمه عاملان این جنایت خبر داد و تأکید کرد که روند محاکمه‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: «در رابطه با نوار پخش شده همه می‌دانیم که این عملیات،‌ غیرقانونی بوده و جنایت، صورت گرفته است، افرادی نزد ما در زندان حضور دارند که در حال محاکمه هستند». 

مجری سی‌ان‌ان پس از این بخش‌هایی از گزارش را پخش کرد که خاشقجی هنگام مشاهده حوله در دست قاتلان پرسید که آیا می‌خواهند به وی داروی بیهوش‌کننده دهند و آنها در پاسخ گفتند: «ما تو را بیهوش خواهیم کرد» و پس از آن سر و صدا  به گوش می‌رسد. سپس یکی از افراد تیم می‌پرسد که آیا هوشیاری خود را از دست داده و آن دیگری می‌گوید هنوز سرش را تکان می‌دهد. مسئول دیگری می‌گوید فشار را ادامه بده و این لحظه، زمان قتل خاشقجی به شمار می‌رود.

الجبیر چندین بار تلاش کرد که  حرف مجری را قطع کند و سرانجام تأکید کرد که این جنایت، جنایت قتل وحشتناکی است که بدون اجازه صورت گرفته است.

وی بار دیگر متعهد شد که عاملان این جنایت تعقیب شده و تحقیق ادامه خواهد یافت تا چنین جنایتی در آینده تکرار نشود. 

 سی‌ان‌ان در ادامه بخش‌هایی از گزارش سازمان ملل را مطرح کرد که افراد تیم سعودی درباره روش خلاصی از جسد بحث می‌کنند و سرانجام تصمیم به قطعه قطعه کردن اجزای آن می‌گیرند. 

الجبیر در واکنش به این اظهارات گفت: «وحشتناک است، این وحشتناک است». 

گزارش کالامار به این نتیجه رسیده است که نشانه‌هایی قوی دال بر دخالت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در جنایت قتل خاشقجی وجود دارد. این در حالی است که ریاض به شدت این اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز