خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر، تحقق رویای ترامپ است/ علاوه بر اجرای برگزیت شاهد نزدیک شدن لندن به واشنگتن خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۰۴۷

سفیر اسبق کشورمان در مجارستان گفت: اگر حزب محافظه‌کار بریتانیا، وزیر خارجه سابق را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای رئیس‌جمهوری آمریکا برآورده خواهد شد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به رای‌گیری اخیر حزب محافظه‌کار بریتانیا برای انتخاب نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چند روز پیش شاهد رای‌گیری در پارلمان بریتانیا برای انتخاب رهبر حزب محافظه‌کار و متعاقباً نخست‌وزیر این کشور بودیم که نهایتاً بوریس جانسون (وزیرخارجه اسبق بریتانیا) اکثریت را به نفع خود رقم زد؛ البته این رأگیری به منزله انتخاب وی به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر این کشور نیست. در حال حاضر تنها دو رقیب در این عرصه باقی مانده‌اند که باز هم با رأگیری مجدد یک نفر از آنها به کسوت نخست‌وزیر منصوب می‌شود. در فضای کلی بسیاری از تحلیلگران و مقامات به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال انتخاب شدن بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بریتانیا بسیار زیاد شده است  که بدون تردید تبعات زیادی برای داخل و خارج بریتانیا خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شود بدون تردید اولین موضوعی که در دستور کار قرار خواهد گرفت، پیگیری همه جانبه پرونده برگزیت خواهد بود. مطمئن باشید که اگر جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شود خیلی سریع و قاطع به پارلمان خواهد آمد و به همه اعلام می‌کند که یک رای‌گیری در بریتانیا صورت گرفته و بخش عمده‌ای از مردم به خروج بریتانیا از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی رای داده‌اند و باید به رای آنها احترام گذاشته شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بدان معناست که حزب حاکم به این جمع‌بندی رسیده که باید شخصی را انتخاب کند که کار را در بروکسل تمام کند و از این منظر است که می‌گوییم بدون شک انتخاب بوریس جانسون بریتانیا را از دایره کشورهای اروپایی خارج می‌کند و در این تردیدی وجود ندارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به یکی دیگر از پیامدهای انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر آتی بریتانیا، گفت: اگر فرض را بر آن بگذاریم که بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب خواهد شد، بدون تردید برگزیت در صدر کارهایی خواهد بود که او به صورت ویژه پیگیری می‌کند اما دومین اتفاقی که خواهد افتاد، نزدیک شدن دولت بریتانیا به دولت ایالات متحده و شخص دونالد ترامپ است. باید متوجه باشید که بوریس جانسون به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است و همین موضوع دقیقاً در دستور کار ترامپ قرار دارد. اخیراً و قبل از سفر دونالد ترامپ به لندن شاهد آن بودیم که او از بوریس جانسون و نایجل فاراژ به صورت علنی حمایت کرد و دقیقاً این پیام مخابره شد که رئیس جمهوری آمریکا از کسانی که هم تفکر او در عرصه بین‌المللی به حساب می‌آیند، دفاع می‌کند.

فرجی‌راد افزود: بدون تردید اگر بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شود به سمت ترامپ و ایالات متحده متمایل می‌شود و به عنوان یک شریک قوی برای واشنگتن وارد کنشگری در عرصه بین‌الملل خواهد شد. جانسون به دلیل آنکه خواهان خروج از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است، از هم‌اکنون به هزینه‌های خروج کشورش از بروکسل فکر می‌کند و از این منظر تنها کشوری که می‌تواند نیازهای اقتصادی و سیاسی لندن پس از برگزیت را تامین کند، آمریکا خواهد بود. لذا نزدیک شدن بریتانیا به آمریکا در صورت پیروزی بوریس جانسون در رأی‌گیری‌های آتی یکی از مسائل بسیار مهمی است که می‌تواند تبعات و پیامدهای زیادی برای ایران و بسیاری از کشورهای منطقه داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث اصلی این است که جانسون به سمت آمریکا نزدیک خواهد شد یا خیر که پاسخ مثبت است اما باید توجه داشته باشیم که حتی اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز نشود باز هم بریتانیا در صورت خروج از اتحادیه اروپا چاره‌ای جز نزدیک شدن به واشنگتن ندارد؛ لذا در اینجا بودن یا نبودن ترامپ مطرح نیست بکه بحث اصلی انتخاب شدن جانسون و عملیاتی شدن برگزیت است. در این مسیر جانسون به خوبی می‌داند که اگر انتخاب شود و بخواهد همه‌پرسی دوم در مورد برگزیت صورت بدهد، بدون تردید وارد این همه‌پرسی و اصل برگزیت با مخالفت مردم روبرو خواهد شد و در اینجاست که او به هیچ وجه قدم در راه برگزاری رفراندوم دوم نخواهد گذاشت و یک‌سره به دنبال خروج از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی خواهد رفت. اگر جانسون انتخاب شود، با قاطعیت به سمت خروج از اتحادیه اروپایی خواهد رفت و دقیقاً بر خلاف ترزا می دست به یک طوفان مقطعی در عرصه سیاسی خواهد زد.              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز