خبرگزاری کار ایران

نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی در گفت‌وگو با ایلنا:

روحیه اروپایی ایتالیا رو به زوال گذاشته است/ مردم اعتماد خود را به اتحادیه اروپا و دیوان‌سالاری‌اش از دست داده‌اند/ اختلاف رم و بروکسل بر سر طرح بودجه بسیار جدی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۵۳۴

ایتالیا روحی بسیار اروپایی دارد و در طول تاریخ نیز همیشه همین‌طور بوده است. اما این روحیه اروپایی اکنون رو به زوال گذاشته است.

«جیامپیه‌رو روسی» نویسنده و روزنامه‌نگار در روزنامه «کوریره دلا سرا» است. وی از دهه ۱۹۹۰ روایت‌گر بسیاری از فصول سیاسی در ایتالیا بوده و مسائل قضایی، اقتصادی و کارگری این کشور را تحلیل و بررسی کرده است. این روزنامه‌نگار همچنین کتاب‌های بسیاری نیز در زمینه فعالیت‌های مافیایی در شمال ایتالیا و تاثیرشان در سیاست امروز این کشور به رشته تحریر درآورده است. از جمله این آثار می‌توان به «مافیا در میلان»، «کرک سمندر»، «قانون؛ فعالیت‌های گروه اندرانگتا  [قوی‌ترین شبکه مافیایی ایتالیا] در لُمباردی» و «مافیا در شمال شرق ایتالیا» اشاره کرد.  

روسی با اشاره به نتایج انتخابات پارلمان اروپا و چیدمان نیروهای سیاسی در ایتالیا به خبرنگار ایلنا گفت: در ایتالیا حزب لیگ شمالی و جنبش پنج ستاره توانستند اکثریت آرا را در انتخابات پارلمانی از آن خود کنند. این واقعه بسیار غم‌انگیزی است. ایتالیا روحی بسیار اروپایی دارد و در طول تاریخ نیز همیشه همین‌طور بوده است. اما این روحیه اروپایی اکنون رو به زوال نهاده است. دلیلش هم این است که بسیاری از مردم اعتماد خود را به اتحادیه اروپا و دیوان‌سالاری‌اش از دست داده‌اند. البته انکار نمی‌توان کرد که مردم همچنان می‌خواهند به ایده اتحادیه و ارز واحد یورو پایبند بمانند، اما این حجم عظیم نارضایتی و استفاده‌ای که احزاب دست‌راستی و ناسیونالیست از آن می‌کنند را نمی‌توان نادیده گرفت. نتایج انتخابات نشان داد که «ماتئو سالوینی»، معاون نخست‌وزیر ایتالیا و حزب متبوعش توانسته‌اند آرای مردم را به خود جلب کنند. 

وی در ادامه افزود: راستش، من همواره معتقد بوده‌ام که مهم نیست جبهه ارتجاعی چه می‌گوید، بلکه مهم آن است که طرف مخالف، چه چیزی در چنته دارد. نتایج این انتخابات، دستکم در ایتالیا و همچنین بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، نشان داد که احزاب بااصطلاح مترقی دیگر چیزی برای ارائه ندارند. 

این روزنامه‌نگار همچنین با اشاره به ورود «سیلویو برلوسکنی»، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، به پارلمان اروپا گفت: در سال ۲۰۱۳ و زمانی که حکم محرومیت برلوسکنی از «حق انتخاب شدن» اعلام شد، بسیاری فکر می‌کردند که حیات سیاسی این چهره جنجالی ایتالیا به پایان رسیده است.

در این زمینه، پرسشی که بسیاری مطرح می‌کنند این است که چطور فیگور پرحاشیه‌ای چون برلوسکنی می‌تواند به‌عنوان نماینده حزب «فورزا» وارد پارلمان اروپا شود. یک نکته را اما باید در نظر گرفت. از منظر قانونی، پرونده برلوسکنی بدون هیچ نتیجه قطعی پایان یافت. با گذشت سال‌ها، خوب یا بد، این قضیه دیگر چندان بردی ندارد و نخست‌وزیر پیشین ایتالیا کم‌کم اعتبار از دست رفته خود را بازیافته است. بنابراین دیگر نمی‌توان همچو گذشته او را مایه شرمساری دانست. 

روسی در ادامه گفت: این نکته را باید در نظر داشت که سیاست‌های حزب فورزا ایتالیا (ایتالیا به پیش!) در راستای دستورالعمل‌های حزب دموکرات‌مسیحی مردم ایتالیا قرار دارد و همچنان هم در شهرهایی چون رم از محبوبیت بسیاری برخوردار است. از این‌ها گذشته، نباید فراموش کرد که «آنتونیو تاجانی» نیز که در حال حاضر رهبری پارلمان اروپا را برعهده دارد نیز مرد شماره دو حزب فورزا است. 

این روزنامه‌نگار ایتالیایی در رابطه با تاثیر نتایج انتخابات پارلمان اروپا بر اختلاف‌های دولت ایتالیا و کمیسیون اروپا بر طرح بودجه این کشور گفت: این روزها همه‌جا حرف از این بحران است. مسئله اصلا آسانی نیست. ممکن است اختلاف‌ها به جریمه ایتالیا از سوی اتحادیه اروپا بینجامد!

جیامپیه‌رو روسی در ادامه گفت: این در حالی است که از یک سو «جووانی تریا» وزیر اقتصاد ایتالیا، ‌گفته که دولت این کشور بنا ندارد بر سر بودجه خود با کمیسیون اروپا درگیر شود. او همچنین خاطر نشان کرده که می‌توان از انجام اقدام‌های تنبیهی از سوی بروکسل جلوگیری کرد.  

اما در سطوح بالاتر، داستان اندکی متفاوت است. سالوینی ماه گذشته میلادی گفته بود که برای مبارزه با بیکاری آماده است تا در صورت لزوم از قانون بودجه اتحادیه اروپا سرپیچی کند. وی گفت که در صورت نیاز دولت ایتالیا حاضر است برخی محدودیت‌ها مانند سهمیه سه درصد [کسری بودجه از درآمد ناخالص داخلی] یا سهمیه ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد [بدهی از درآمد ناخالص ملی] را بشکند و اروپا هم حق اعتراض در این زمینه را ندارد. به هیچ عنوان وضعیت آسانی نیست. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز