خبرگزاری کار ایران

کمیساریای عالی حقوق بشر در سودان خبر داد:

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره حوادث شکست اعتصاب

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۱۶۵

کمیساریای عالی حقوق بشر در سودان از تشکیل کمیته حقیقت‌یابی به منظور بررسی حوادث شکست اعتصاب معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم روز دوشنبه گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، کمیساریای عالی حقوق بشر در سودان اعلام کرد که کمیته حقیقت‌یابی به منظور تحقیق و تحفص در حوادث شکست اعتصاب معترضان در مقابل مقر ستاد فرماندهی ارتش که روز دوشنبه گذشته رخ داد، تشکیل می‌دهد.

این کمیساریا با انتشار بیانیه‌ای خسارت‌های جانی و مالی ناشی از حوادث شکست اعتصاب را محکوم و بر لزوم تسریع روند اتخاذ اقدام‌های لازم در تحقیقات این پرونده تأکید کرد. 

کمیساریای عالی حقوق بشر از شهروندان سودانی برای اعلام فوری هر نوع حالت نقض حقوق بشر یا ناپدید شدن افراد در اثنا و یا قبل و بعد از شکست اعتصاب تقدیر کرد.

کمیته‌ای که «الولید محمد»، دادستان کل سودان تشکیل داد، روز پنج شنبه گذشته از تعدادی از شاهدان عینی حوادث شکست اعتصاب توسط نیروهای امنیتی که بر اساس آمار اپوزیسیون آزادی و تغییر، ۱۱۳ کشته بر جای گذاشت، بازجوئی کردند. این در حالی است که مقام‌های حاکم، تعداد قربانیان این حوادث را ۶۱ کشته اعلام کرده‌اند. 

اتحادیه مشاغل سودان به عنوان یکی از ارکان اصلی نیروهای آزادی و تغییر، شهروندان سودانی را به نافرمانی مدنی گسترده از روز یکشنبه تا زمان انتقال قدرت به غیر نظامیان فرا خواند. 

این فراخوان در سایه از سرگیری گفت‌وگوهای غیر مستقیم بین شورای انتقالی نظامی حاکم در سودان و اپوزیسیون اصلی درباره مرحله انتقالی از طریق میانجی‌گری «آبه احمد» نخست وزیر اتیوپی بین طرفین صورت گرفته است. 

شرط نیروهای مخالف،‌ اعتراف شورای نظامی به جنایت شکست اعتصاب و نیز تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره این حوادث است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز