خبرگزاری کار ایران

گریفیتس عازم صنعا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۲۷۵

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بار دیگر همزمان با ماه رمضان در تلاش برای راه‌اندازی چرخ صلح در این کشور به منطقه سفر و از صنعاء دیدار می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بار دیگر در تلاش برای احیا و راه اندازی چرخ صلح در این کشور که از زمان برقراری آتش‌بس در شهر الحدیده متوقف شده است،‌ به صنعا سفر می‌کند. 

به دنبال مذاکرات صلح «استکهلم» که منجر به توافق آتش‌بس شد،‌ بیش از دو ماه است که دیدارهای گریفتس از صنعاء به یک برنامه هفتگی تبدیل شده و تمام این سفرها چه به صنعاء برای دیدار با رهبران جنبش انصارالله و چه به عربستان برای دیدار با مسئولان دولت مستعفی بر محور امکان طی کردن یک گام به جلو در موضوع الحدیده متمرکز است. این در حالی است که طرفین جنگ برداشت‌های متفاوتی از گام‌های احتمالی برای حصول توافق و ماهیت وضعیتی دارند که با توجه به این اقدامات برای الحدیده ترسیم خواهد شد.

گریفیتس این بار پس از آخرین دیدار خود در یک ماه گذشته دوباره به صنعاء می‌رود و کاملا روشن است که این سفر با توجه به نشست چهارجانیه وزرای خارجه آمریکا و انگلیس و عربستان و امارات در لندن بیش از یک هفته گذشته صورت می‌گیرد. 

همچنین قرار است که همین کمیته چهار جانبه در نیمه ماه می برای بررسی دستاوردهای گریفیتس در سفر به صنعاء و گردش اخیر وی در منطقه تشکیل جلسه دهند. 

کاملا روشن است که الحدیده که کلید صلح در یمن است، ‌به دروازه بسته‌ای به روی هر  نوع پیشرفت در روند سیاسی تبدیل شده است. این موضوع برآیند پیچیدگی‌های پرونده جنگ در خود الحدیده است و توافق صلح به چیزی شبیه پیامدی تبدیل شده است که هیچ پیشرفت سیاسی در زمینه تلاش‌ها برای توقف جنگ در سراسر این کشور به بار نخواهد آورد.

آنچه که گریفیتس باید مد نظر قرار دهد اینکه تلاش‌هایش پس از توافق صلح سوئد در اواخر سال گذشته چنانچه به نظر می‌رسد، اگر در مسیر مسدودی که پیشینیان وی در آن حرکت کردند، ‌گام بردارد، ‌صحبت از هر پیشرفتی بسیار سخت خواهد بود و کشور شاهد تحولات عمیق و برقراری تعادل در موازین قدرت نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز