خبرگزاری کار ایران

استاد بازنشسته دانشگاه میشیگان در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت اتحادیه‌های کارگری در آمریکا روندی قهقرایی به خود گرفته است/ ترامپ به هیچ یک از وعده‌های کارگری خود عمل نکرد

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۵۸۰

در میشیگان بخش عمده مشاغل بر محور حوزه خودرو می‌چرخد. البته الان اوضاع آنچنان که پیشتر بود خوب نیست. ترامپ بارها شعارهایی را داد که به مذاق کارگران اینجا خوش آمد. اما نهایتا، هیچ چیزی تغییر نکرد و اوضاع بدتر هم خواهد شد. سیاست‌های ترامپ نه‌تنها مشاغل را بهبود نبخشید بلکه آن را بدتر هم کرد. در مورد جنگ تجاری با چین نیز همین قضیه صادق است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروفسور «جان رویت» استاد بازنشسته حوزه کار و رفاه در دانشگاه میشیگان است. تحقیقات وی وضعیت کار و کارگر در آمریکا را دربرمی‌گیرد. 

پروفسور جان ریوت با اشاره به وضعیت کارگران در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، به خبرنگار ایلنا گفت:حتی پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ وضعیت کارگران در آمریکا روندی قهقرایی به خود گرفته بود. در آمریکا، وضعیت اتحادیه‌های کارگری بسیار نزول پیدا کرده، آنچنان که نمی‌توان باور کرد. البته رای کارگران در امور سیاسی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین خاطر است که جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا این چنین به آن‌ها توجه داشته‌اند. خوب می‌دانیم که کارگران و تشکلات کارگری می‌توانند چه تاثیر عظیمی در سپهر سیاسی بگذارند. نمونه خوب این قضیه فرانسه است. 

وی با بیان اینکه پیش از ترامپ هم، ‌اوضاع کارگران چندان جالب نبود، گفت: در میشیگان، در دهه ۱۹۵۰، نیمی از کارگران بخش عمومی حق عضویت در اتحادیه‌های کارگری را نداشتند. این روند در سال‌های گذشته نیز مشابه بوده و تنها اندک بهبودی پیدا کرده است. 

پروفسور جان ریوت تاکید کرد: با به قدرت رسیدن ترامپ، اوضاع پیچیده‌تر شده است، چراکه او مدام از توافق‌های دوران رئیس‌جمهوری پیشین انتقاد می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد شغل معدن‌کاران و کارکنان بخش فلزات را به آن‌ها بازگرداند. چند روز پیش، روزنامه واشنگتن‌پست خلاصه‌ای از دروغ‌هایی را منتشر کرد که ترامپ در طی دو سال اقامتش در کاخ سفید گفته بود. خب، این نشان می‌دهد که ترامپ اهل دروغ‌گویی است و مردمی هم که وعده‌هایش را می‌شنوند باورش می‌کنند و امیدوار می‌شوند. او گفته که مشاغل معدن‌چیان و کارگران حوزه فلز را احیا می‌کند. در حقیقت، ترامپ وعده داده که می‌تواند گذشته را زنده کند. البته قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و نمی‌توان گذشته را بازگرداند. اما مردم خسته شده‌اند و چاره دیگری ندارند. ترامپ تا کی می‌تواند دروغ گوید؟

وی ادامه داد: اتحادیه‌های معدن‌چیان و فلزکاران از این‌که یک سیاستمدار به آن‌ها توجه کرده و از بهبود اوضاع‌شان سخن به میان می‌آورد بسیار خوشحال می‌شوند. چرا که نه؟ اما جزئیات حرف‌های ترامپ بسیار مهم است. ترامپ از بهبود اوضاع آن‌ها سخن می‌گویند، اما در عین حال شمار زیادی از کشاورزان در پی سیاست‌های تجاری وی کارشان را از دست می‌دهند. 

پروفسور جان ریوت با اشاره به تنش‌های مهاجرتی در آمریکا و تاثیر اخراج کارگران مکزیکی بر وضعیت ایالات متحده گفت: اگر به تاریخ آمریکا نگاهی بیندازید، درخواهید یافت که تنش‌های مهاجرتی بخشی جداناشدنی از این کشور است. رویکرد ترامپ به این قضیه بسیار مشابه فرماندهان آمریکایی در زمان جنگ داخلی در اوایل قرن ۱۹ است. پیشتر می‌گفتند که ایرلندی‌ها دارند مشاغل سفیدپوستان آنگلوساکسون را می‌ربایند. این قضیه همیشه بوده، زمانی در مورد سیاه‌پوستان هم این را می‌گفتند که آن‌ها مشاغل آمریکایی‌های خوب را می‌دزدند. 

وی افزود: در همه دنیا این قضیه صادق است. همیشه کسانی که از فقر و نکبت به محل دیگری فرار می‌کنند، این ترس را در دل ساکنان آن کشور ایجاد می‌کنند. مانند ایتالیایی‌هایی که نگران پناهجویان آفریقایی هستند. همیشه همین داستان است! یکی از نکات مهم آن است که سوسیالیست‌ها،‌ دموکرات‌ها و نیروهای پیشرو نباید به دیده طنز به این تکرار بنگرند و در عوض باید به دنبال راه گریزی بگردند. 

این استاد بازنشسته دانشگاه میشیگان با اشاره به تاثیر شعار «ابتدا آمریکا»ی ترامپ بر شرایط کاری در آمریکا گفت: این شعار، شعاری فاشیستی است که در طول جنگ جهانی دوم به کار برده شد. ترامپ که کتاب نمی‌خواند، حالا معلوم نیست چه کسی پیشنهاد استفاده از این شعار را به او داده بود. گمان نمی‌کنم این شعار تاثیر چندانی در آمریکا داشته باشد.  در مناطق روستایی آمریکا، مردان سفیدپوست که اکنون بازنشست شده‌اند این حس را دارند که ممکن است فرزندان و نوه‌هایشان مانند آن‌ها فرصتی برای کار و ترقی نداشته باشند.

وی گفت: حرف‌های ترامپ برای این مردم مثل یک ندای امیدبخش کار می‌کند و گمان می‌کنند که دیگر نباید نگران چیزی باشند. ترامپ، همانند برخی از رهبران اروپای شرقی، از این ناامیدی مردم بهره می‌گیرند. 

این پژوهشگر حوزه کار با اشاره به تاثیری که جنگ تجاری آمریکا با چین بر حیات کارگران این کشور گذاشته گفت: نکته مهم درباره ترامپ این است که بسیاری از حرف‌های او «دروغین» است. او غالبا رسانه‌ها را متهم به انتشار «اخبار دروغین» می‌کند، اما نهایتا تنها کسی که دارد دروغ می‌گوید، خود اوست. عقل یک نوجوان از ترامپ بیشتر است، ولی او رسانه را خوب می‌شناسد و از این قضیه به سود خود استفاده می‌کند. 

جان ریوت در ادامه گفت: ترامپ حرف‌های بسیاری درباره تنش تجاری با چین می‌زند که هیچ حقیقتی در آن‌ها نهفته نیست. در این زمینه نیز حرف‌های او هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت. همین منطق را در مورد کسانی چون «بنیتو موسولینی»، دیکتاتور فاشیست ایتالیایی، نیز می‌توان مشاهده کرد. تمام اقدامات ترامپ درباره جنگ تجاری هیچ تاثیری بر روی حیات کارگران ندارد! او فقط می‌خواهد تصویر خوبی از خودش نشان دهد و لاغیر! 

وی افزود: در میشیگان بخش عمده مشاغل بر محور حوزه خودرو می‌چرخد. البته الان اوضاع آنچنان که پیشتر بود خوب نیست. ترامپ بارها شعارهایی را داد که به مذاق کارگران اینجا خوش آمد. اما نهایتا، هیچ چیزی تغییر نکرد و اوضاع بدتر هم خواهد شد. سیاست‌های ترامپ نه‌تنها مشاغل را بهبود نبخشید بلکه آن را بدتر هم کرد. در مورد جنگ تجاری با چین نیز همین قضیه صادق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز