خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

کلونی جدید داعش به دنبال بحران‌سازی در آفریقا و جنوب آسیا/ حاشیه ویدئوی اخیر البغدادی حاوی نکات بسیار مفهومی و مهم بود

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۴۶۰

اضافه وزن بغدادی در ویدئوی اخیر مشهود بود و همین موضوع مجروح بودن و بی‌تحرک وی را تصدیق می‌کند که نشان از تحت درمان بودن وی دارد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و پیامدهای انتشار جدیدترین فیلم گروه تروریستی داعش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتشار جدیدترین ویدئوی داعش تا حد زیادی معادله‌ها و بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در مورد حیات این جریان تروریستی را با اما و اگرهایی روبه‌رو کرد؛ چراکه از زمان برچیده شدن خلافت داعش در موصل و رقه، اخبار بسیار گوناگونی در مورد وضعیت جسمی و حیات «ابوبکر البغدادی» منتشر شد. طی این مدت بارها اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد داعش و فعالیت این تشکیلات تروریستی منتشر شد اما فیلم اخیری که توسط موسسه فرقان منتشر شد به نوعی در راستای بایکوت و تکذیب تمام شایعه‌ها در مورد البغدادی و داعش به حساب می‌آید اما محتوای سخنان وی به نوعی نشان می‌دهد که احتمال طرح‌ریزی سناریوی جدید آشوب وجود دارد. باید بپذیریم که این فیلم در بطن خود دارای کُدهای متعدد بود اما در وهله اول اعلام وجود و حیات داعش مورد نظر بوده است.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه بود که ایالات متحده واکنش جدی به ویدئوی جدید داعش نشان نداده و احتمال هماهنگی ماهوی میان این زیاد است؛ به گونه‌ای که تحلیل تمام رسانه‌های ایالات متحده و کشورهای همسو در یک حد و اندازه بود و ابعاد پنهان آن را مورد تحلیل قرار ندادند. البغدادی در بخشی از سخنان خود رسماً از وضعیت داعش در افغانستان سخن می‌گوید و صراحتاً اعلام می‌کند که اوضاع و احوال عناصر داعش در آنجا خوب است. این سخنان حتی اگر خلاف واقع باشد، به دنبال آن است تا روحیه تروریست‌های این گروه که در حالت سرخوردگی قرار داشتند را تقویت کند. از این منظر شاهد آن هستیم که چندین نفر از عناصر داعش در ویدئوی اخیر با «لباس تمیز و در آرامش کامل» در کنار بغدادی ظاهر می‌شوند و این به معنای آن است که نفرات اطراف آن هر کدام نماینده داعش در کشورهای هدف هستند.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات البغدادی در مورد وقایع روز منطقه و جهان، گفت: بخشی از سخنان رهبر داعش به وقایعی مانند تحولات الجزایر و سودان اختصاص داشت و به صورت مستقیم به سقوط بوتفلیقه و عمرالبشیر اشاره کرد. شاید برای بسیاری از مخاطبان اشاره به این موضوع آن هم از سوی البغدادی، موضوع مهمی نباشد اما او با این اقدام قصد داشت به دنیا بگوید ویدئویی که منتشر شده، اخیراً ضبط شده و به نوعی تازه بودن اظهارات و حیات خود را به رخ همگان کشید. من باز هم معتقدم که این ویدئو قوه محرک تروریست‌ها پخش شده داعش در کل جهان بود و به نوعی آنها جان تازه‌ای گرفتند و از بی‌هویتی فرار کردند. موضوع دیگر، دکور و محل ضبط ویدئوی مذکور است. اگر با دقت به دیوارهای پشت سر البغدادی توجه کنید به وضوح می‌بینید که دیوارها، با بَنِر سفید رنگ پوشانده شده که احتمال موقت بودن محل فیلمبرداری را تقویت می‌کند.

صدرالحسینی افزود: احتمال دارد مکان فیلمبرداری در یکی از شهرهای کوچک یا بیابان‌های اطراف عراق و سوریه بوده باشد و تنها برای ضبط این ویدئو بنا شده باشد؛ چراکه به گفته‌ مقام‌های امنیتی و نظامی عراق و سوریه و حتی ایالات متحده، البغدادی تحت تعقیب است و همین موضوع بیم ردیابی و ردزنی وی را افزایش می‌دهد و از این منظر آنها نیاز به یک مکان موقت جهت فیلمبرداری بودند. نمای مهم ویدئوی اخیر، قرار داشتن یک قبضه مسلسل AK-۷۴ کنار البغدادی است که دقیقاً شباهت او به بن‌لادن و تصاویر منتشر شده از او را به ذهن مخابره می‌کند. بحث دیگر وضعیت جسمانی البغدادی است؛ ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که او «اضافه وزن» دارد و همین موضوع دلیلی است بر اثبات مجروح بودن رهبر داعش. بدون تردید او مجروح و تحت درمان بوده و نمی‌توانسته تحرک جسمانی خاص داشته باشد و از این منظر اضافه وزن او نشان دهنده وخامت حال او در گذشته نزدیک است و حتی  این موضوع را به شدت تصدیق می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر در مورد انتشار ویدئوی اخیر داعش پشتیبانی رسانه‌ای است. باید سوال شود که چرا ایالات متحده تمام دسترسی‌های رسانه‌ای داعش را تا به امروز مسدود نکرده یا آن را مورد حمله‌های سایبری قرار نداده است؟ باید سوال شود که چرا موسسه فرقان و دامنه‌های این موسسه در فضای مجازی همچنان باز و به راحتی عمل می‌کند؟ باید متوجه بود که برجسته شدن نام اسامه بن‌لادن در جهان در وهله اول باعث پیروزی «بوش پسر» در انتخابات شد و در مرحله دوم دولت وی تثبیت شد. در حالت کنونی هم پیدا شدن سر و کله البغدادی و مقابله آمریکا با او می‌تواند برگ برنده‌ای برای ترامپ در سیاست خارجی و داخلی باشد و بدون تردید بر آراء وی تاثیرگذار خواهد بود. اما آنچه از حیث ماهوی و میدانی باید مورد نظر بگیرد این است که تحولات اخیر آفریقا و عملیات سریلانکا و پس از آن انتشار ویدئوی داعش نشان می‌دهد که کلونی جدید توسط این جریان تروریستی شکل گرفته است که می‌تواند سایر تحولات سیاسی منطقه به خصوص معامله قرن را از نظرها دور کند.             

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز