خبرگزاری کار ایران

آزادسازی منطقه «الهیره» و پیشروی دولت وفاق ملی به سمت «غربان»/ عقب‌نشینی نیروهای حفتر

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۶۳۷

یک مقام نظامی از عملیات موسوم به «آتشفشان خشم» وابسته به دولت وفاق ملی عصر روز گذشته از تسلط این نیروها بر منطقه «الهیره» واقع در جنوب غربی طرابلس خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، یک مقام نظامی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در عملیات «آتشفشان خشم» که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت:‌ «نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی پس از تحمل خسارت‌های جانی و مالی فراوان مجبور به عقب‌نشینی از شهر غربان واقع در جنوب غرب طرابلس شدند».

وی توضیح داد که تسلط بر منطقه الهیره یکی از مهم‌ترین خطوط امداد رسانی به نیروهای حفتر در منطقه جنوبی طرابلس را قطع کرده است. 

این در حالی است که محور «وادی الربیع» و «عین زاره» و نیز اردوگاه «الیرموک» شاهد آرامش نسبی است و نیروهای آتشفشان خشم، مواضع خود در این محور را حفظ می‌کنند.

موضوع عناصر مسلح فرانسه که دولت تونس چند روز پیش آنها را دستگیر کرد نیز بیانگر این نکته است که آنها عناصر اطلاعاتی برای حمایت از حفتر بوده‌اند و جزیره «جربه» به پایگاه پشت صحنه برای اطلاعات خارجی تبدیل شده است. 

اما دولت تونس این موضوع را تکذیب کرده و بدون ارائه جزئیات بیشتر تأکید کرده که مشکل از راه‌های دیپلماسی و قانونی حل شده است. 

رادیو بین‌المللی فرانسه نیز به نقل از یک مقام بلندپایه در نهاد ریاست‌جمهوری تونس گفت دو گروه مسلحی که توسط مقامات تونس بازداشت شدند، دیپلمات نبوده و فقط صرف عناصر اطلاعاتی هستند که احتمالا از حفتر حمایت می‌کنند. 

«سعیده قراش»‌ سخنگوی ریاست جمهوری تونس در واکنش به اظهارات رادیو فرانسه گفت: «این رادیو خبر را بدون دریافت از منابع رسمی و تأیید آنها منتشر کرده است... موضوع دیپلمات‌های اروپایی در چارچوب قانونی و عرف دیپلماتیک حل شده است». 

«عبدالکریم الزبیدی» وزیر دفاع تونس نیز پیش از این تأکید کرده بود که نیروی دریائی این کشور دو قایق را با ۱۱ نفر از ملیت‌های اروپائی که در حال تلاش برای عبور از مرزهای دریائی بوده و مجوز دیپلماتیک داشته و از سمت لیبی می‌آمدند، متوقف و اسلحه آنها را مصادره کرده است. 

سفارت فرانسه در تونس نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که گروه امنیتی مکلف به حراست از سفارت فرانسه در لیبی روز یکشنبه گذشته به دلیل اوضاع امنیتی فعلی در لیبی مجبور شد از راه زمینی وارد تونس شود.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که در این‌باره با مقامات تونس رایزنی و یک عملیات روتین هنگام عبور از مرزهای تونس و لیبی انجام شد.

تونس بارها در مناسبت‌های مختلف بر حمایت از دولت وفاق ملی تأکید و حمله حفتر به طرابلس را محکوم کرده است. 

مقام‌های تونس همچنین اخیرا از کنفرانس مطبوعاتی با «عبدالهادی الحویج» وزیر خارجه دولت «طبرق» حامی خلیفه حفتر خودداری کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز