خبرگزاری کار ایران

موضع اقتصادی عربستان در خصوص تحولات بازار نفت:

اعتماد می‌کنیم ولی حواسمان جمع است!

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۶۵

عربستان در سیاست‌های خود در خصوص تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا در پی حداکثر استفاده سیاسی و اقتصادی خود است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشتنگتن پست، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته در پی خروج یکجانبه از برجام گفته بود: «ما در سال ۲۰۱۵ توافق بدی با ایران داشتیم و دیگر به آن پایبند نیستیم». این کنش و واکنش‌های اخیر ترامپ با ایران منجر به ایجاد فضای وهم آلودی در بازار نفتی ایران شد. تهدیدهای نفتی آمریکا و سیاست‌های این کشور باعث شد که انتظارات این کشور از عربستان به عنوان شریک تجاریش بیشتر شود. این در حالی است که تقاضای قبلی آمریکا از عربستان مبنی بر افزایش یک میلیون بشکه‌ای به وقوع پیوسته بود.

آمریکا می‌داند که عربستان سعودی با توجه به توافقات اوپک می‌تواند ۵۰۰ هزار بشکه دیگر نیز به تولید خود اضافه کند.

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان در این‌باره گفته است که ریاض به دقت مسائل منطقه و جهان را بررسی می‌کند و تا جایی که بتواند، نخواهد گذاشت که تعادل بازار نفت به هم بخورد.

هشدارها درباره عدم پیوستگی تولید در بازار نفت به خصوص کاهش یک میلیون و صد هزار بشکه‌ای روزانه نفت در مارس گذشته ادامه دارد. این در حالی است که با شروع تعطیلات سنتی در آمریکا و افزایش تقاضای سوخت ممکن است شاهد جهشی دیگری در قیمت‌های حامل‌های انرژی باشیم.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال ۲۰۱۷ کشورهای صادر کننده نفت به افزایش قیمت‌ها ترغیب شدند. به ویژه عربستان با وجود حواشی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای کشورش ایجاد کرد، شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌هایی خارجی به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی  بود و از طرفی وی برای سیاست‌های اصلاح‌طلبانه‌اش نیاز به منابع مالی دارد که افزایش قیمت نفت گزینه خوبی است. از طرفی عربستان می‌خواهد سریعا با درخواست آمریکا مبنی بر افزایش تولید موافقت کند تا قیمت نفت به میزان مشخصی برسد.

می‌بینیم که ترامپ در توئیتی قصد انگیزه دادن به هم پیمانان خود مانند عربستان برای افزایش تولید را دارد. همینطور افزایش سه دلاری برای هر بشکه بنزین در آمریکا محتمل است که منجر به ضرر ترامپ در کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ خواهد شد. همین امر ممکن است ترامپ را به دخالت در بازار وادارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز