خبرگزاری کار ایران

استاد کالج نظامی رویال کانادا در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوع اصلی در اقتصاد اوکراین، اولیگارشی حاکم بر کشور است/ زیلنسکی هیچ برنامه مشخصی در دستور کار ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۵۳۴

این انتخابات شکست بزرگی برای دولت بود. این رای یک معنا بیشتر ندارد: دولت در تغییر و اصلاح امور کشور موفق عمل نکرده است!

پروفسور «لوبومی‌یر لوچیوک» استاد علوم سیاسی در کالج نظامی رویال کانادا است. حوزه کاری وی بر مسائل ژئوپولتیکی، تاریخ اتحادیه جماهیر شوروی سابق، مطالعات استراتژیک و اوکراین متمرکز است. 

پروفسور لوبومی‌یر لوچیوک با اشاره به پیروزی «ولادیمیر زیلنسکی»، کمدین اوکراینی، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: انتظار می‌رفت چنین شود. نظرسنجی‌ها همه نشان از پیروزی او می‌داد. بنابراین نباید چندان از این اتفاق تعجب کرد. به گمانم نفس پذیرفتن شکست از سوی «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری فعلی اوکراین، نشان از آن دارد که اکنون رئیس‌جمهوری جدیدی روی کار آمده است. 

پروشنکو و حزبش نمی‌توانند از این شکست سر بلند کنند

وی در ادامه گفت: همه‌چیز نشان از پیروزی زیلنسکی داشت. البته این‌که یک کمدین بر سر کار آمده شاید عجیب باشد اما راستش من دلیل حیرت بعضی از تحلیل‌گران را نمی‌فهمم. نظرسنجی‌ها نشان از آن داشت که وی حدود ۷۰ درصد از آرا را از آن خود می‌کند. این شکست سنگین و مفتضحانه‌ای برای پروشنکو بود. وی البته در جمع خبرنگاران گفت که بنا ندارد صحنه سیاست را ترک کند. خب، این‌که او چنین قصدی دارد یا نه چندان تاثیری بر امور ندارد. راستش گمان نمی‌کنم پروشنکو و حزبش بتوانند از این شکست بار دیگر سر بلند کنند. جالب است! زیلنسکی یک‌بار در یک شو تلویزیونی در نقش رئیس‌جمهور باز کرده و حالا واقعا دارد وارد دولت می‌شود. راستش را بخواهید نمی‌دانم باید به این ماجرا چه واکنشی داشته باشم!

دولت اوکراین در اصلاح امور کشور موفق عمل نکرد

این تحلیل‌گر مسائل اروپای شرقی با اشاره به دلایل اصلی شکست پترو پروشنکو گفت: این انتخابات شکست بزرگی برای دولت بود. این رای یک معنا بیشتر ندارد: دولت در تغییر و اصلاح امور کشور موفق عمل نکرده است! راستش را بخواهید با این نتیجه تنها می‌شود نتیجه گرفت که دولت گند زده است! اما جدای از شوخی، پروشنکو نتوانست وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد و فساد مالی و اداری نیز همچنان در اوکراین ادامه دارد. بنابراین در دفاع از عملکرد دولت او حرف چندانی نمی‌توان زد. 

وی در ادامه افزود: اما از طرف دیگر، زیلنسکی نیز هیچ تجربه‌ای برای سیاست‌ورزی ندارد. این کمدین هیچ تجربه مدیریتی و سیاسی در کارنامه خود ندارد. حالا این‌که چطور قرار است یک کشور ۴۴ میلون نفری را کنترل کند از عقل من یکی خارج است! اصولا این دور از انتخابات اوکراین برای خودش بسیار جالب‌توجه بود! ۳۹ نامزد در این انتخابات شرکت کردند! این برای خودش یک رکورد است. 

 این استاد علوم سیاسی با اشاره به وضعیت فعلی اوکراین و افق پیش رو برای این کشور اروپای شرقی گفت: اصولا پروشنکو در این پنج سال جز تقویت ارتش کار دیگری انجام نداد. البته وی تمام تلاش خود را صرف این کرد که با روسیه درگیر جنگ نشود. وی همچنین کوشید دست دوستی به سوی اروپا دراز کند. یکی از پیامدهای این امر ایستادگی در برابر کرملین بود که روابط پر فراز و نشیبی با اتحادیه اروپا داشته است. 

اما همین اتحادیه همچنان با تردید به کی‌یف نگاه می‌کند. اصلاحاتی که اوکراین وعده‌اش را در زمینه اقتصادی داده بود هنوز محقق نشده و این بروکسل را نگران کرده است. دلیلش؟ فساد! فساد در اوکراین بسیار ریشه دوانده است! اروپا نیز این را می‌داند و همین سبب می‌شود چندان نتواند به این کشور اعتماد کند. از سوی دیگر، این را باید در نظر بگیرید که عدم رونق اقتصادی سبب می‌شود نارضایتی مردم از حکومت به خاطر محقق نشدن وعده بهبود شرایط معیشتی نیز بیشتر شود. در داخل اوکراین همه می‌دانند که این مشکل ریشه در فساد گسترده دارد! برای مثال، از زمان انقلاب اوکراین در سال ۲۰۱۴ شمار قتل و دزدی در کشور افزایش یافته است. اوضاع مناطقی چون دونباس نیز بهنجار نیست. 

در وضعیت نابهنجار اوکراین نمی‌توان انتظار شکوفایی اقتصادی داشت

وی ادامه داد: ببینید، وقتی بخشی از خاک‌تان ضمیمه روسیه شده و بخشی دیگر نیز در کنترل شبه‌نظامیان است، نمی‌توان انتظار شکوفایی اقتصادی داشت! در این میان نیز دولت یارانه‌های فرآورده‌های سوختی را حذف کرده و این خود باعث شده بسیاری در زمینه هزینه گاز به مشکل بربخورند. البته پروشنکو توانست رشد اقتصادی در کشور را کمی بهبود بخشید، اما نهایتا نتوانست روندی رو به جلو برای مردم مهیا کند. 

موضوع اصلی در اقتصاد اوکراین، اولیگارشی حاکم بر کشور است

لوچیوک با اشاره به چالش‌های پیش روی زیلنسکی گفت: موضوع اصلی در اقتصاد اوکراین، اولیگارشی حاکم بر کشور است! نمایندگان مجلس از مصونیت قضایی برخوردارند و بخش اعظمی از فساد را کنترل می‌کنند. خب، حال این رئیس‌جمهوری جدید چه می‌تواند بکند؟ در رابطه با درگیری‌ها با جدایی‌طلبان نیز همین داستان حاکم است. این درگیری‌ها تاکنون جان بیش از ۱۳ هزار نفر را گرفته است. این در حالی است که وی در کارزار انتخاباتی‌اش چندان چیزی درباره برنامه‌ها  سیاست‌هایش نگفت و بیشتر با لطیفه و خنده حرف‌هایش را پیش می‌برد. خیلی دوست دارم ببینم این لطیفه‌ها روی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، جدایی‌طلبان، مقام‌های اتحادیه اروپا و دیگران چه کارکردی دارد.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز