خبرگزاری کار ایران

۱۰ ارز باارزش جهان کدامند؟

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۴۴۶

در جهان ۱۸۰ ارز رایج وجود دارد که در این گزارش به ۱۰ ارز که به لحاظ ارزش در جایگاه بالاتری قرار دارند، اشاره می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی لجیت، توسعه اقتصادی و رفاه عمومی کشورها رابطه مستقیمی با ارزش واحد پولشان دارد. در این مقاله برای یکسان‌سازی بیشتر و درک مشترک، ارزها به دلار آمریکا محاسبه شده‌اند.

 

۱۰. دلار کانادا (یک دلار کانادا = ۷۵ سنت آمریکا)

از لحاظ تنوع رنگی دلار کانادا بسیار شادتر از دلار آمریکاست و گرافیک آن شبیه به فرانک سوئیس است. تصاویری از «الیزابت دوم» و نخستیین نخست‌وزیر فرانسوی- کانادایی نیز روی این اسکناس مشاهده می‌شود.از بابتی از دلار آمریکا هم قدیمی‌تر است (دلار کانادا در ۱۸۱۷ رواج پیدا کرد).

۹. دلار آمریکا

این اسکناس تصویر «جرج واشنگتن» و یک هرم و عقابی در پس زمینه خود دارد. این اسکناس در سال ۱۹۱۳ معرفی شد و از ۱۹۶۳ تاکنون شکلش تغییر نکرده و در کشورهایی چون تیمور شرقی، زیمباوه، اکوادورو السالوادور رایج است.

۸. فرانک سوئیس (یک فرانک سوئیس= یک دلار و چهار سنت)

فرانک سوئیس در سوئیس و لیختنشتاین رایج است. فرانک سوئیس در سال ۱۹۰۷ چاپ شد و تا ۱۹۳۳ این واحد پول طبق استاندارد برابر معادل طلا و نقره در ذخایر بانکی به حساب می‌آمد.

۷. یورو (یک یورو = یک دلار و ۱۴ سنت)

این ارز در میان تمامی کشورهای اتحادیه اروپا رایج است و تصویر تمامی اسکناس‌ها نیز برابر است ولی هر کشور می‌تواند سکه‌های یوروی متفاوتی داشته باشد. این واحد پول در ارقام پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی رایج است.

۶. کیمن (یک کیمن= یک دلار و ۲۰ سنت)

این اسکناس رنگارنگ که در جزائر کیمن واقع در خلیج کارائیب رایج است، تصویر ملکه الیزابت دوم را بر خود دارد.این ارز در ششمین جایگاه ارزی به لحاظ ارزش قرار دارد. گوش ماهی، خرچنگ و نقشه کیمن از دیگر تصاویر روی این اسکناس هستند.

۵. پوند انگلیس (یک پوند=یک دلار و ۲۶ سنت)

یکی از ارزشمندترین واحدهای پول رایج جهان است و البته در جایگاه پنجم قرار دارد. این واحد پولی پس از جنگ جهانی دوم، تا حد زیادی ارزش خود را از دست داد. ولی به مرور ارزش خود را به دست آورد و در مقام پنجم دنیا قرار گرفت. پوند از قدیمی‌ترین پول‌های چاپ شده است که ابتدا به صورت سیاه و سفید چاپ می‌شد.

۴. دینار اردن (یک دینار=یک دلار و ۴۱ سنت)

تصاویر خانواده سلطنتی و نوشته‌هایی انگلیسی و عربی بر این اسکناس زیبا درج شده است. هر دینار ۱۰۰۰ فولوس است. این واحد پول در سال ۱۹۴۹ جایگزین پوند فلسیطنی شد. این کشور از لحاظ منابع طبیعی غنی نبوده و بیشتر بر ارتباطات بین‌المللی خود استواراست. اقتصاددانان رشد خوبی برای این واحد پول در سال‌های آینده نیز پیش‌بینی می‌کنند.

۳. ریال عمان (۱ ریال =دو دلار و ۶۰ سنت)

این کشور به واسطه فروش نفت و همینطور پیوستن به سازمان تجارت جهانی از ارزش پول بالایی برخوردار است. این واحد پولی از سال ۱۹۷۷ در عمان رایج شد و هر ریال به ۱۰۰۰ «بایساس» تقسیم می‌شود.

۲. دینار بحرین (یک دینار =دو دلار و ۶۵ سنت)

بحرین که تقریبا هیچ محصول کشاورزی در آن رشد نمی‌کند، بر پایه اقتصاد نفتی استوار است. در سال ۱۹۶۵ دینار در این کشور رایج شد. قبل از آن روپیه هند واحد پولی بحرین بود. نرخ بیکاری در این کشور سه و پنج دهم درصد است.

۱. دینار کویت (یک دینار =سه دلار و ۲۹ سنت)

این ارز که قوی‌ترین جهان دنیا محسوب می‌شود در کشوری با چهار میلیون جمعیت رواج دارد. این کشور در ۱۹۶۱ صاحب ارز شد. باید دانست که کویت بیش از هشت درصد منابع نفتی دنیا را در اختیار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز