خبرگزاری کار ایران

برای چهارمین بار صورت گفت:

تلاش دستگاه امنیت سودان برای شکستن اعتصاب در خارطوم

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۳۱۳

دستگاه امنیت سودان صبح امروز- سه شنبه- بار دیگر تلاش کرد تا اعتصاب تظاهر کنندگان در مقابل مقر ستاد فرماندهی ارتش در خارطوم را در هم شکند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، تلاش عناصر امنیتی سودان امروز -سه‌شنبه- بار دیگر برای شکست اعتصاب تظاهر کنندگان در مقابل ستاد فرماندهی ارتش این کشور در خارطوم چند کشته و زخمی بر جای گذاشت. 

«المسلمی الکباشی» رئیس دفتر شبکه الجزیره اعلام کرد که از حدود ساعت چهار و ۱۰ دقیقه صبح به وقت محلی، صدای شلیک گلوله و پرتاب نارنجک به صورت گسترده‌ای به گوش رسیده است.

وی در ادامه افزود که ارتش سودان در پاسخ به این حملات، تیر هوائی شلیک کرده‌ است و این نیروهای امنیتی سودان بوده‌اند که در محل اعتصاب تظاهر کنندگان تیراندازی کرده و نارنجک پرتاب کرده‌اند. 

رئیس دفتر شبکه الجزیره در خارطوم گفت: «نیروهای دستگاه امنیت سودان علاوه بر این سه بار دیگر تلاش  کردند تا اعتصاب تظاهر کنندگان را در مقابل ستاد فرماندهی ارتش سرکوب کنند که فقط در یک مورد موفق شدند به صورت جزئی تأثیر بگذارند اما اعتصاب‌کنندگان بلافاصله به مکان نخست خود بازگشتند».

وی همچنین تأکید کرد که اخباری مبنی بر اتخاذ تصمیمی در سطح مقامات عالی‌رتبه دستگاه امنیتی سودان برای شکستن اعتصاب‌ها وجود دارد. 

شاهدان عینی صحنه گزارش دادند که تعدادی از اعتصاب‌کنندگان در اثنای تلاش نیروهای امنیتی برای شکستن اعتصاب زخمی شدند. ارتش نیز در واکنش به این اقدام ورودی‌های ستاد را به روی اعتصاب‌کنندگان گشود. 

اندکی پس از شروع این تلاش‌ها تصاویر معترضان در حالی که شعارهایی در محکومیت سرکوب تظاهرکنندگان سر می‌دانند و نیز تصاویری از حالت خفگی آنها بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور منتشر شد. 

شب گذشته تعداد اعتصاب کنندگان به دنبال حضور توده‌های گسترده از مناطق مختلف خارطوم از طریق پل‌های منتهی به محل اعتصاب افزایش یافت. 

کمیته مرکزی پزشکان سودان نیز گزارش داد که یک تظاهر کننده در منطقه «ام درمان» و سه نفر دیگر در منطقه «مایو» واقع در خارطوم روز گذشته کشته شدند.

تا کنون افق روشنی دال بر امکان پاسخ دولت سودان به خواسته‌های اعتصاب کنندگان برای سرنگونی «عمر البشیر» رئیس جمهوری این کشور وجود ندارد. 

البشیر عصر روز گذشته- دوشنبه- در نشست فوق‌العاده حزب حاکم کنگره ملی سودان تأکید کرد که مردم این کشور از بحران فعلی با قوت و قدرت عبور خواهند کرد. 

وی از حزبش خواست که تدابیر لازم برای تحقق آرامش خاطر و عادی‌سازی زندگی در این کشور را اتخاذ کند. 

پیش از این نیز «عوف بن عوف» وزیر دفاع سودان برخی گروه‌ها را بدون ذکر نام آنها به تلاش برای سوء استفاده از شرایط فعلی برای ایجاد شکاف بین ارتش و فتنه‌انگیزی در تشکیلات دستگاه امنیتی این کشور متهم کرد.  

وی در ادامه افزود که ارتش دلایل اعتراضات را ارزیابی کرده و علیه انتظارات و خواسته‌های مردم عمل نمی‌کند و هرگز اجازه نخواهد داد که کشور در آشوب و هرج و مرج فرو رود. 

«حسن اسماعیل» وزیر اطلاعات سودان و سخنگوی دولت نیز شایعات کناره‌گیری البشیر از قدرت را تکذیب و مروجان این شایعه را به آشوب‌افکنی متهم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز