خبرگزاری کار ایران

وزیر امور زنان لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

زنان در منطقه، گام‌های مهمی برای تحقق حقوق خود برداشته‌اند/ باید به آنچه می‌خواهیم، ایمان داشته باشیم/حضور چهار زن در کابینه لبنان، الگوی خوبی برای سایر کشورهاست

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۰۶۶

وزیر امور زنان و جوانان دولت لبنان با بیان اینکه انتخاب چهار زن در سمت وزارت بیانگر اعتماد کامل به نقش زن در موضع تصمیم گیری است، تأکید کرد که زن توان تحقق دستاوردهای مردان و یا چیزی فراتر و بیشتر از آن را دارد.

روز جهانی زن بزرگداشتی است که هر ساله در روز ۸ مارس برابر با ۱۷ اسفند برگزار می‌شود. این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته و درست نگریستن به آینده در راستای حرکت‌های پیش‌رو به منظور باز کردن مسیر شکوفایی استعدادها و فرصت‌هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

اخیرا نیز کابینه دولت لبنان پس از تأخیر چند ماهه تشکیل شد و بسیاری از تحلیلگران نقطه عطف آن را حضور چهار وزیر زن در کابینه برای نخستین بار در یک کشور عربی توصیف کرده‌اند. همچنین انتخاب یک زن در سمت وزارت کشور لبنان به عنوان رویدای خاص و بی‌سابقه در تاریخ این کشور قلمداد شده است.

به همین منظور و به مناسبت روز جهانی زن، در گفت‌وگو با «ویولت صفدی» وزیر امور زنان و جوانان لبنان  نتایج راهبردی حضور زنان در عرصه‌های مهم تصمیم گیری را جویا شدیم.

صفدی در ابتدا و به عنوان مقدمه‌ای در توصییف روز جهانی زن گفت: «اکنون و پس از گذشت نزدیک به ۱۱۰ سال از آغاز تحرکات جهانی برای تحقق حقوق زن می‌توان گفت که زنان در منطقه ما گام‌های مهمی در این راستا برداشته‌اند اما همچنان نیز راه طولانی‌تری باید طی و گام‌های بزرگتری برداشته شود. زنان همچنان برای رسیدن به اهداف خود در جامعه ملی و بین المللی مبارزه می‌کنند و هنوز هم این نیاز حس می‌شود که زن باید به عنوان شریک اصلی در اتاق تصمیمات استراتژیک حضور داشته باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: پیام من به هر زنی در این جامعه جهانی، این است که «به خود و به آنچه می‌خواهی ایمان داشته باش، قطعا به آن خواهی رسید».

وزیر زنان و جوانان دولت لبنان گفت: «اما در مورد انتخاب و تعیین چهار زن برای اولین بار در تاریخ لبنان به عنوان یک کشور عربی با تنوع فراوانی که من مایل هستم آن را مثبت توصیف کنم، باید گفت که اقدامی بسیار خوب و نیکو و گامی است که در مسیر صحیح مشارکت دادن زن در روند تصمیم‌گیری‌های استراتژیک برداشته شده است، البته این کافی نیست و ما همچنان به انجام اقداماتی از این دست نیازمندیم تا به شراکت کامل در اتاق فکر راهبردی و راهبری، همگام با مردان دست یابیم».

صفدی درباره تاثیر حضور این چهار وزیر زن در کابینه لبنان بر معادلات منطقه گفت: قطعا صرف نظر از تاثیر سیاسی کلی که این امر در سطح کلان کشور و شورای وزیران دارد، روح مثبتی را در فضای منطقه حاکم کرده و الگوی خوبی برای اقدامات این چنینی به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: «پیام اصلی انتخاب چهار وزیر زن، عدم بازگشت به گذشته است. در اینجا باید از حمایت بی شائبه رئیس جمهوری و نخست وزیر لبنان برای اتخاذ چنین رویکردی نسبت به قشر زن و قدم در این مسیر کمال قدرانی را داشته باشم و امیدوارم که در دولت‌های بعدی لبنان، حضور زنان در کنار مردان به توازن برسد و سنگینی کفه حضور مردان در صحنه فعالیت‌های سیاسی و تصمیم گیری‌های کلان جامعه متعادل شود».

صفدی در پاسخ به این پرسش که آیا تاخیر در روند تشکیل دولت در لبنان با انتخاب این چهار زن ارتباط داشته و یا به عنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر این تاخیر بوده است، گفت: «ارتباطی بین تاخیر در این روند و تعیین وزرای زن نمی‌بینم اما امیدوارم که ما چهار وزیر زن به مثابه فال نیکی برای عملکرد دولت و نیز مردم سراسر لبنان باشیم».

وی در پاسخ به این پرسش که انتخاب نخستین زن برای تصدی وزارت کشور در لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: مطمئن هستم که زن توان آن را دارد که دستاوردهای مردان و یا چیزی فراتر و بیشتر از آن را بسته به موقعیت خود محقق کند، چرا که من معتقدم زن در حالت کلی به بهترین شکل ممکن همزمان چند موضوع را اداره می‌کند. در همین جا برای همکارم «ریا الحسن» آرزوی توفیق در وظیفه و مأموریت خود را دارم.

وزیر امور زنان و جوانان لبنان درباره برنامه‌های آینده وزارت زنان لبنان گفت: «این وزارت برنامه‌های راهبردی فراوانی دارد که از طریق اتخاذ یک استراتژی کامل، ما را در آستانه کسب موفقیت‌ها و دستاوردهای فراوان قرار می‌دهد. آنچه می‌توانم در اینجا بگویم اینکه برای تصدی وزارتی که به امور توانمند سازی اقتصادی زنان و جوانان به عنوان عناصر اثر گذار جامعه اختصاص دارد، به خود می‌بالم، چرا که توانمند سازی اقتصادی سهم بسزایی در تقویت اعتماد به نفس زن داشته و به او قدرت ایفای نقش اثرگذار در جامعه و کشور خود را می‌بخشد.

وی تأکید کرد که توانمندسازی اقتصادی جوانان، روح وطن پرستی و حضور در کشور و عدم مهاجرت آنان و به تبع، توسعه و پیشرفت کشور را در آنان زنده می‌کند بنابراین ما این برنامه را در دستور کار داریم.

صفدی در پایان گفت: امیدواریم که خداوند ما را در این مسیر مهم موفق دارد و دستاوردهای این دولت در سطح انتظارات مردم لبنان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز