خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصاد انرژی:

نمی‌توان مانع پیشرفت پروژه‌هایی مانند «نورد استریم» شد/ اقتصاد روسیه با نفت ۴۰ دلاری هم پیش می‌رود

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۷۸۱

نورد استریم۲ نه فقط برای آلمان بلکه برای سراسر اروپا نیز حیاتی است. این خط لوله گاز ارزانی را از طریق روسیه برای آلمان و دیگر کشورهای اروپا فراهم می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «سباستین کورتز»، صدراعظم اتریش، پیشتر گفت که این کشور همچنان به حمایت خود از پروژه نورد استریم۲ ادامه خواهد داد. 

اسپوتنیک در این رابطه با «ممدوح سلامه»، اقتصاددان و متخصص حوزه نفت، گفت‌وگویی انجام داده است. 

اسپوتنیک: پروژه نورد استریم۲ روسیه تا چه اندازه برای امنیت انرژی اتریش اهمیت دارد؟ 

ممدوح سلامه: این پروژه برای اتریش از اهمیت بسزایی برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید،  ۱۴ درصد از نیاز اتریش به گاز از تولید داخلی تامین می‌شود و بخشی از این نیاز هم از جانب اتحادیه اروپا. با این حال، بخش عمده نیاز اتریش از روسیه و پروژه‌هایی چون نورد استریم ۱ و ۲ تامین می‌شود. با پایان یافتن نورد استریم۲ تا پایان سال جاری میلادی، ۵۵ میلیارد مترمکعب به منابع گازی اروپا افزوده می‌شود که اتریش نیز از آن ذی‌نفع خواهد بود. 

اسپوتنیک: تا جایی که یادم هست ۸۶ درصد مردم آلمان موافق نورد استریم۲ بودند. این پروژه نه‌تنها ۳۰ هزار شغل در اروپا ایجاد کرده بلکه گاز ارزان‌تری را نیز در اختیار مردم قرار می‌دهد. مزایای ایجاد این خط لوله را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

 ممدوح سلامه: نورد استریم۲ نه فقط برای آلمان بلکه برای سراسر اروپا نیز حیاتی است. این خط لوله گاز ارزانی را از طریق روسیه برای آلمان و دیگر کشورهای اروپا فراهم می‌کند. 

آلمان هم در پی روی برگرداندن از سوخت اتمی و ذغال‌سنگ به گاز بیشتری در سال‌های پیش رو احتیاج دارد. بنابراین اقبال به گاز در اروپا در حال افزایش است. بنابراین گمان می‌کنم اعتراض کشورهای چون لهستان، لاتویا و کشورهای حوزه بالتیک چندان منطقی نباشد و به گمانم ایالات متحده آنها را تحریک کرده است. 

اسپوتنیک: «پتر آلتمایر»، وزیر انرژی آلمان، اخیرا گفت که این کشور علاقه‌ای به وضع تحریم‌ها علیه روسیه ندارد. این امر تا چه اندازه امید به بهبود روابط میان آلمان و روسیه را بالا می‌برد؟ 

ممدوح سلامه: خب، تحریم‌های اروپا و آلمان علیه روسیه در راستای حمایت از تحریم‌های آمریکا صورت گرفتند. اروپا علاقه‌ای به تحریم علیه روسیه ندارد، بالاخص آلمان که ۶۰ درصد از نیاز نفت و ۳۵ الی ۴۰ درصد از نیاز گاز خود را از روسیه تامین می‌کند. از سوی دیگر، تحریم‌های آمریکا بر روی روسیه اثرگذار نبوده است. 

اقتصاد روسیه می‌تواند با نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار هم پیش برود. نمی‌توان مانع پروژه‌هایی چون نورد استریم و ترک‌استریم شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز