خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد سنای آمریکا برای مسدود کردن مسیر عربستان در ساخت سلاح هسته‌­ای

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۳۲۰

اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا پیش نویس طرحی را ارائه دادند که خواستار منع هر نوع توافقی برای تبادل تکنولوژی هسته­‌ای این کشور با عربستان سعودی به منظور ساخت سلاح هسته‌­ای است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، اعضای مجلس سنا اعم از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با ارائه پیش‌نویس طرحی به کنگره پیشنهاد دادند که مانع هر نوع توافقی با عربستان سعودی برای تبادل تکنولوژی هسته­‌ای و تسهیل ساخت سلاح هسته­‌ای توسط این کشور شود.

بر اساس این طرح هر نوع توافق آمریکا برای همکاری هسته­‌ای با عربستان در زمینه غنی‌سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم در رآکتورهای هسته­‌ای که دو ابزار ساخت سلاح هسته­‌ای هستند، ممنوع خواهد شد.

در این طرح توضیح داده نشده که اگر با اکثریت آرا تصویب شود، عملی خواهد شد یا نه! این طرح برای دولت آمریکا الزام‌آور نیست.

اما اگر از حمایت حداکثری برخوردار شود، در کنگره نسبت به حمله و بمباران عربستان در یمن و به ویژه قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی ایجاد نگرانی خواهد کرد.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا مذاکراتی را با سران سعودی درباره استفاده از تکنولوژی هسته‌­ای آمریکا انجام می‌­دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته- سه شنبه- با مسئولان شرکت­های انرژی درباره حفظ قدرت رقابت در این بخش با فرانسه، چین و روسیه گفت و گو کرد.

«جف مرکلی» سناتور دموکرات و یکی از طراحان این تصمیم گفت: «اگر عربستان سعودی به تکنولوژی هسته‌­ای دست یابد، به شدت ضروری است که با سخت‌­ترین قوانین الزام‌آور مانع گسترش سلاح هسته‌­ای شویم». وی افزود: «آمریکا نباید به صورت غیر عمد باعث گسترش سلاح هسته‌­ای در دست کشوری شود که در عرصه جهانی از آن نادرست استفاده می‌­کند».

عربستان می‌­گوید که دنبال خودکفائی در تولید سوخت هسته­‌ای است و نمی­‌خواهد تکنولوژی هسته­‌ای را به استفاده نظامی تبدیل کند.

اما «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی سال گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی (سی‌بی‌اس) گفت که اگر ایران سلاح هسته­‌ای در اختیار داشته باشد، کشورش نیز به دنبال گسترش این سلاح خواهد بود.

عربستان در مذاکرات پیشین امضای هر نوع توافق با واشنگتن را که مانع غنی‌سازی اورانیوم توسط ریاض است، رد کرده است. سفارت عربستان در واشنگتن هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز