خبرگزاری کار ایران

افشای مذاکرات محرمانه نتانیاهو با یکی از سران عرب

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۸۲۷

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از دیپلمات‌های غربی و عرب اعلام کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مذاکرات محرمانه‌ای با ولیعهد ابوظبی داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، کانال ۱۳ اسرائیل طی گزارشی در قالب سلسله تحقیقات مرتبط با «اسرار خلیج» اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات حدود سه سال پیش در تلاش برای پیشبرد عملیات سیاسی منطقه و تشکیل دولت ملی یکپارچه در سرزمین‌های اشغالی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این گزارش آمده است که نتانیاهو پس از حصول توافق هسته‌ای ایران با کشورهای قدرتمند دنیا در سال ۲۰۱۵ با ولیعهد أبوظبی گفت‌وگوهای تلفنی محرمانه بسیاری در ارتباط با موضوع ایران به دنبال این توافق و نیز تلاش برای پیشبرد عملیات سیاسی منطقه‌ای از جمله ایجاد دولت وحدت ملی در اسرائیل انجام داده است.

این گزارش مطبوعاتی که توسط «باراک رافید» خبرنگار اسرائیلی ارائه شده، تأکید می‌کند که این تماس‌های تلفنی مستقیم در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ بین نتانیاهو و بن زاید که در این گزارش با عنوان «حاکم فعلی امارات» توصیف شده با هدف هماهنگ کردن مواضع در قبال این توافق هسته‌ای صورت گرفته است.

در تماس‌های تلفنی مذکور همچنین تلاش‌هایی برای ابتکار صلح منطقه به منظور ایجاد دولت وحدت ملی در اسرائیل از طریق پیوستن «اسحاق هرتزوگ» رهبر حزب کار و حمایت کشورهای عربی شده است.

در همین راستا «دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی گفت که برخی مشاوران نتانیاهو با مقام‌های بلندپایه امارات گفت‌وگوهای تلفنی انجام دادند و دیدگاه‌ها درباره «معامله فراگیر» و تدابیر لازمی که طرفین باید اتخاذ کنند را مورد بررسی قرار دادند.

شاپیرو گفت: «تماس‌هایی بین اسرائیل و دولت امارات برای بررسی راهکارهای عملی کردن این معامله برقرار شده بود».

در گزارش رافید آمده است که تل‌آویو و أبوظبی معامله ای را با هم انجام دادند که بر اساس آن یک شرکت اسرائیلی در قبال همکاری دو جانبه امارات علیه ایران، ابوظبی را به هواپیماهای بدون سرنشین مجهز کند.

وی نوشت که این معامله،‌ محرمانه بود و در سال ۲۰۰۹ انجام شد  اما لغو آن در آخرین لحظات باعث آسیب رسیدن به روابط دوجانبه تا مدت دو سال شد و تلاش های رژیم صهیونیستی علیه ایران را با شکست مواجه کرد اما «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به این بحران روابط پایان داد.

رافید در ادامه افزود: «روابط دوجانبه تل‌آویو و أبوظبی همزمان با رشد فزاینده نفوذ ایران در منطقه و پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور همزمان شد».

وی تأکید کرد که «دنیس راس» دیپلمات آمریکایی که در دولت اوباما پست جدیدی را به عهده گرفته بود در هتلی در واشنگتن با «سالی مریدور» سفیر اسرائیل و «یوسف العتبه» سفیر امارات ملاقات کرد. این ملاقات به دنبال درز اخباری مبنی بر تصمیم دولت اوباما برای مذاکره با ایران صورت گرفت.

مریدور گفته بود که نمی‌خواهد وارد جزئیات شود اما انگیزه آنها از این دیدار نگرانی نسبت به منافع مشترک اسرائیل با کشورهای عربی در مقابله با ایران بوده است، اسرائیل از برنامه هسته‌ای و کشورهای عربی از فعالیت‌های ایران در منطقه نگران هستند. 

رابید توضیح داد که در همین سال ۲۰۰۹ دو مقام ارشد آمریکا به ابوظبی آمدند و ولیعهد ابوظبی آنها را در جریان برنامه‌های اسرائیل برای مقابله با ایران قرار داد.

نقش موساد

کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از بن زاید اعلام کرد: «با اطلاعات نظامی درباره مقابله با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران توافق کردیم و اسرائیل به تاسیسات ایران در سریع‌ترین زمان ممکن حمله خواهد کرد و البته ایرانی‌ها با موشک به ما پاسخ خواهند داد».

این شبکه اسرائیلی به نقل از دو مقام سابق در دولت اوباما اعلام کرد که در این دوره تماس‌های فشرده‌ای بین اسرائیل و امارات درباره موضوع ایران انجام شد.

این کانال در ادامه اعلام کرد که این روابط به دنبال بحران شدید ناشی از ترور شهید «محمود المبوح» یکی از فرماندهان حماس در هتلی واقع در دبی تیره شد اما بحران عمیق‌تر بین اسرائیل و امارات در زمینه «ماه عسل» و معامله سلاح ایجاد شد.‎

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز