خبرگزاری کار ایران

«واشنگتن‌پست» خبر داد:

افزایش درخواست‌ها برای افشای گزارش سیا درباره پرونده قتل خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۹۴۷

نویسنده روزنامه واشنگتن پست آمریکا دولت فعلی این کشور را به مخالفت با افشای اطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) درباره پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «جوش رجین» نویسنده و کارشناس امور سیاسی خارجی و امنیت ملی آمریکا با انتشار مقاله‌ای با عنوان «افزایش درخواست‌ها برای ارائه گزارش سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) درباره پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی» در روزنامه واشنگتن پست، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور را به مخالفت با افشای اطلاعات این سازمان متهم کرد. 

رجین گفت: «دولت ترامپ با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از حادثه قتل و ناپدید شدن خاشقجی با افشای اطلاعات سازمان سیا از این جنایت مخالفت می‌کند».

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر درخواست‌های کنگره جدید برای بررسی این پرونده توسط یک سازمان غیر دولتی مهم و تحقیق در عدالت و شفافیت دو دولت عربستان و آمریکا از سر گرفته شده است».

مقاله مذکور به اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره قتل خاشقجی در سفر به ریاض پرداخت که بر لزوم محاکمه تمام عاملان این جنایت تأکید و از پایبندی و توجه «سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» پادشاه و ولیعهد سعودی به این محاکمه و تحقق چنین هدفی خبر داده بود.

رجین از نرمش پمپئو در قبال این موضوع انتقاد و وی را «احمق» توصیف کرد. 

وی در مقاله خود نوشت: «حماقت پمپئو در این که مظنونان قتل را به دستگیری قاتلان فرا می‌خواند،‌ بسیار بد است».

این نویسنده واشنگتن پست نوشت که دفاع دولت ترامپ از بن سلمان به طور کلی ارزیابی سیا از دخالت ولیعهد سعوی و صدور دستور قتل خاشقجی توسط او را انکار می‌کند. 

سیا از وجود ایمیل‌های بن سلمان به «سعود القحطانی» مشاور دربار سعودی و ناظر عملیات قتل خاشقجی مطلع شده است.

پمپئو با حمله به گزارش‌های سیا آن را غیر دقیق توصیف کرد و گفت که هیچ دلیل مستقیمی برای دخالت بن سلمان در این جنایت وجود ندارد. 

بر اساس این مقاله، در حال حاضر تلاش‌های روزافزونی برای دستیابی و  افشای گزارش سیا درباره قتل خاشقجی و علنی شدن آنها وجود دارد.

از هفته گذشته ابتکار عدالت اجتماعی باز (طرح غیر حزبی حقوق بشر) علیه برخی نهادهای دولتی آمریکا اقامه دعوا کرده و خواستار افشای اطلاعات سیا درباره پرونده خاشقجی شده است. 

 «امریت سینگ» مدیر طرح ابتکار امنیت ملی و مبارزه با تروریسم گفت: «افشای کامل این فایل‌های ضبط شده صرف نظر از قدرت عاملان جنایت و اجازه به مردم برای ارزیابی چگونگی واکنش دولت آمریکا به این نادیده گرفتن آشکار قانون اقدامی حیاتی برای محاکمه این قاتلان به شمار می‌رود».

هفته گذشته «نانسی پلوسی» رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان تصریح کرد که کنگره برای تحقق عدالت و محاکمه عاملان قتل خاشقجی تلاش خواهد کرد زیرا کاملا مشخص است که دولت ترامپ چنین اقدامی نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز