خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

ادامه تعطیلی دولت فدرال، ترامپ را به سمت استیضاح سوق می‌دهد/ اعلام وضعیت اضطراری به منزله جنگ داخلی است

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۶۶۸

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال شلوغ‌کاری سیاسی برای فرار از پرونده دخالت روسیه و هدایت افکار عمومی برای انتخابات ۲۰۲۰ است.

«امیرهوشنگ میرکوشش» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل ادامه تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده و پیامدهای آن بر جامعه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تعطیلی دولت فدرال از گذشته تاکنون در تاریخِ سیاسی آمریکا سابقه دارد و تا به امروز ۱۹ بار این اتفاق رخ داده است. در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما»، در اکتبر سال ۲۰۱۳ شاهد تعطیلی شدن دولت آمریکا به مدت ۱۶ روز بودیم که دلیل آن اختلاف دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر بودجه جاری بود. باید توجه داشت که قبل از تعطیلی دولت فدرال توسط دونالد ترامپ، طولانی‌ترین مدت تعطیل شدن دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون» اتفاق افتاد که ۲۱ روز به طول انجامید اما در وضعیت فعلی دونالد ترامپ توانست رکورد این موضوع را به نام خود در تاریخ ایالات متحده ثبت کند.

وی ادامه داد: مبداء تعطیلی دولت فدرال توسط ترامپ را باید اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر تامین بودجه احداث دیوار مکزیک به مبلغ پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دانست که تا به امروز مورد موافقت دموکرات‌ها قرار نگرفته است. نکته اصلی این است که قبل از ورود دموکرات‌ها به مجلس نمایندگان این پیش‌بینی صورت گرفته بود که با ورود لیبرال‌ها به مجلس نمایندگان مخالفت‌هایی از سوی آنها با ترامپ صورت خواهد گرفت و در حالت کنونی دقیقاً این تنش اتفاق افتاده است؛ چراکه جناح مخالف ترامپ احداث دیوار در مرز با مکزیک را کاملاً غیر انسانی می‌دانند و از این جهت ادامه درگیری میان دو حزب سنتی آمریکا موجب تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا شده است. این در حالی ست که نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولتی از کار خود معلق شده‌اند و عده‌ای از آنها در خانه و بخشی دیگر در محل کار خود بدون دریافت حقوق در حال سپری کردن دوران مرخصی اجباری هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای مخرب ادامه تعطیلی دولت آمریکا بر ساختار اجتماعی و اقتصادی ایالات متحده، گفت: اخیراً فدراسیون کارگری آمریکا بابت ادامه تعطیلی دولت فدرال شکایت کرده و به موازات آن شاهد افت شاخص‌های بازار بورس در آمریکا هستیم. به گونه‌ای که بسیاری از ناظران و مفسران این حوزه وضعیت کنونی بازارهای بورس آمریکا را با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ مقایسه می‌کنند و ادامه تعطیلی دولت می‌تواند تبعات اقتصادی سنگینی داشته باشد. از جهتی دیگر عدم واریز شدن حقوق کارگران و ادامه این رویه می‌تواند باعث آواره شدن هزاران مستاجر و کارگری شود که هم اکنون بدون حقوق به زندگی خود ادامه می‌دهند. لذا اگر تعطیلی دولت فدرال آمریکا ادامه پیدا کند بدون تردید بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد و این وضعیت می‌تواند باعث به صدا در آمدن زنگ خطر برای ترامپ و حتی استیضاح وی در سال ۲۰۱۹ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ قصد دارد با ادامه تعطیلی دولت فدرال آمریکا به شلوغ‌کاری سیاسی خود ادامه دهد؛ او هم اکنون به دلیل افشاء اطلاعات‌های گوناگون در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ تحت فشار است و از سوی دیگر سعی دارد به تمام شعارهای خود که در سال ۲۰۱۶ ارائه کرده است، جامه عمل بپوشاند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میدان‌دار اصلی باشد. اخیراً هفته‌نامه تایمز گزارشی در مورد ارتباط یکی از افسران اطلاعاتی روسیه با کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده که نام این فرد در فهرست تحریم‌های آمریکا بوده و این موضوع کار را برای ترامپ سخت‌تر کرده است. در این بین عده‌ای معتقدند که ترامپ به زودی وضعیت اضطراری ملی در سراسر آمریکا اعلام می‌کند اما اگر چنین وضعیتی اتفاق بیفتد، آمریکا عملاً وارد جنگ داخلی خواهد شد.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز