خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

محافظه‌کاری باعث ناکامی فرستاده جدید سازمان ملل در سوریه می‌شود/ آمریکا مانع حل و فصل بحران شام

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۶۴۲

فرستاده جدید سازمان ملل در پرونده سوریه زمانی می‌تواند به سرنوشت خلف خود دچار نشود که در حد ابزار سیاسی غرب و اعراب فعالیت نکند.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شروع فعالیت فرستاده جدید سازمان ملل در پرونده سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتصاب و شروع به کار «گیر پدرسن» به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل در پرونده سوریه از جهات مختلف قابل بررسی است و سوال اصلی در این خصوص بحث میزان کارایی و اثرگذاری وی بر تحولات سیاسی دمشق است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اصولاً سازمان ملل متحد در منازعات بین‌المللی به صورت شکلی وارد پرونده می‌شود و اگر طرفین درگیری آمادگی لازم برای همکاری نداشته باشند، هیچ اتفاقی با محوریت نماینده سازمان ملل رخ نمی‌دهد. به عبارت دیگر تا زمانی که جنگ در یک کشور جاری است و دو طرف منازعه در حال نبرد با یکدیگر هستند، عملاً هیچ عملی از سوی فرستاده سازمان ملل سر نمی‌زند و تنها یک نام به برچسب ملل متحد از او باقی است.

وی ادامه داد: در طول هفت سال اخیر کشورهای عربی با تمام قوای خود برای سرنگونی دولت سوریه دست به جیب شدند و حتی حمایت‌های ایدئولوژیک و سیاسی خود را تا آخرین لحظه از مخالفان بشار اسد صورت دادند و همین موضوع یکی از عواملی بود که «استفان دمیستورا» به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه کار زیادی از پیش نبرد. طبیعی است زمانی که تروریست‌ها و مخالفین مسلح علیه دمشق دست به سلاح شدند و اقدام به انجام هرگونه عملیات تروریستی و کشتار مردم سوریه کردند، ارتش سوریه هم واکنش نشان می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا نقش و جایگاه فرستاده سازمان ملل به صورت کامل به حاشیه برود. همین موضوع باعث شد تا دو طرف منازعه نظامی – سیاسی در سوریه به دنبال فتح مواضع به نفع خود باشند و در اینجاست که هیچگونه کنشگری دیپلماتیک مفید واقع نمی‌شود و تنها متغیرهای نظامی حرف اصلی را خواهند زد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به تغییر مواضع مخالفان سوریه و انفعال سازمان ملل در محور سیاسی بحران شام، گفت: واقعیت این است که در وضعیت فعلی که بسیاری از مواضع میدانی توسط ارتش سوریه تثبیت شده است، بسیاری از کشورهای عربی منطقه اقدام به چرخش نامحسوس در سیاست‌های خود کرده‌اند و همگان برای کسب منافع سیاسی از در دوستی با دولت دمشق وارد شده‌اند. این مولفه‌ها نشان می‌دهد که سازمان ملل متحد و فرستاده‌های آن به کشورهای بحران زده مانند سوریه، یمن، لیبی و غیره نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی نقش ‌آفرینی داشته باشد. این بدان معناست که در اوضاع و احوال پرونده سوریه، حرف اول و آخر و میزان سلطه را مولفه‌های میدانی می‌زند.از اینرو تنها هُنرِ «گیر پدرسن» باید باز کردن روزنه‌های امید و گفت‌وگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرستاده جدید سازمان ملل می‌تواند در روند برقراری صلح سراسری در سوریه عملکرد مثبت داشته باشد یا خیر، بیان کرد: فرستاده جدید سازمان ملل در پرونده سوریه تجربه کنشگری در پرونده لبنان را در کارنامه خود داشته و ارتباط‌های خوبی با کشورهای اروپایی دارد. او در وضعیت فعلی باید میان طرفین درگیری ایجاد اعتماد کند که این کار آسانی نخواهد بود. اینکه او به طرفیت از آمریکا و برخی قدرت‌های اروپایی و عربی منطقه بخواهد اعمال نفوذ کند یا به نوعی شرایط را بر دمشق و متحدان آن تحمیل کند، بدون تردید شاهد هیچ اتفاق مثبتی نخواهیم بود. دمیستورا در نوشتن گزارش‌ها و متون تخصصی استقلال نداشت و حتی برای رفت و آمد به منطقه و بازدید از آن با مشکل روبرو بود و این بدان معنی است که فرستاده پیشین سازمان ملل عملاً هیچ فعالیت مثبتی در جهت خاتمه جنگ در سوریه انجام نداد.  

نعیمی در پایان خاطرنشان کرد: «گیر پدرسن» به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل باید موضع صریح در مورد مبارزه با تروریسم و انواع و اقسام جریان‌های تکفیری حاضر در خاک سوریه اتخاذ کند که بدون تردید از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار خواهد گرفت. واقعیت این است که کشورهای بسیار زیادی در زمین بازی سوریه با ادعای مبارزه با تروریسم طی سال‌های اخیر ورود کرده‌اند اما هر کدام به دنبال منافع خود بوده‌اند. به عنوان مثال آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا همین امروز به دنبال استفاده از داعش به عنوان ابزار اعمال فشار است و از جهت باید دید که آیا فرستاه جدید سازمان ملل در پرونده سوریه دست به اتخاذ مواضع درست و تازه می‌زند یا خیر. بدون تردید اگر او بخواهد از موضع محافظه‌کارانه سخن بگوید به سرنوشت دمیستورا دچار خواهد شد. بنابراین رمز موفقیت «گیر پدرسن» در پرونده سوریه درایت و مانور سیاسی مفید برای گشایش گره از پرونده سوریه خواهد بود.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز