خبرگزاری کار ایران

دعوت اردوغان از ترامپ برای دیدار از آنکارا در سال ۲۰۱۹

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۲۴۲

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهوری ترکیه از همتای آمریکایی خود برای دیدار از آنکارا در سال ۲۰۱۹ دعوت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «هوگان گیدلی» معاون سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد به‌رغم اینکه هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و سفر به آنکارا وجود ندارد اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا آماده برگزاری نشست احتمالی در آینده است. 

از جمله موضوعات اصلی دو کشور عضو ناتو،‌ جنگ در سوریه به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکا از این کشور، پیامدهای ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و نیز درخواست ترکیه برای تحویل «فتح الله گولن» روحانی منتقد دولت ترکیه است.

اردوغان از تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه که در حقیقت سیاست این کشور در منطقه را دگرگون کرده و زمینه‌ساز رفع تنش‌های واشنگتن- آنکارا است، استقبال کرد.

واشنگتن از یگان‌های کرد در سوریه حمایت می‌کند حال آنکه آنکارا این گروه‌ها را امتداد حزب کارگزاران کردستان و نوعی سازمان تروریستی می‌داند. 

یک مقام بلند پایه آمریکائی گفت که ترامپ قبل از اعلام تصمیم خروج از سوریه درباره این موضوع با اردوغان تبادل‌نظر نکرده بود.

  سخنگوی اردوغان روز گذشته اعلام کرده بود که مقام‌های نظامی آمریکا این هفته به منظور بررسی جزئیات خروج از سوریه با همتایان ترک خود دیدار خواهند کرد. 

ترامپ و اردوغان دو رویکرد کاملا متفاوت را در موضوع قتل خاشقجی در پیش گرفتند. ترامپ به رغم گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر دخالت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این پرونده، همچنان در کنار این رژیم و شاهزاده‌اش باقی ماند. 

اما اردوغان تلاش کرد همچنان توجه محافل بین‌المللی را به موضوع قتل خاشقجی معطوف کرده و ولیعهد را در کانون توجه قرار دهد. 

همچنین «مولود چاووش اوغلو» هفته گذشته اعلام کرد که ترامپ در حاشیه نشست «بوینس آیرس» از تلاش برای استرداد گولن صحبت کرده است اما یک مقام بلندپایه کاخ سفید بلافاصله اعلام کرد که ترامپ در نشست مذکور در این زمینه هیچ اظهار نظری نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز