خبرگزاری کار ایران

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله در گفت‌وگو با ایلنا:

آتش‌بس الحدیده نقطه عطف مذاکرات صلح سوئد بود/ سایه ائتلاف متجاوز بر سر توافق سنگینی می‌کند/ به آمریکا و عربستان اجازه دخالت نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۰۰۹

عضو دفتر شورای سیاسی جنبش انصار الله تاکید کرد که توافق آتش‌بس و اعلام بی‌طرف شدن بندر الحدیده که شریان حیاتی مردم به شمار می‌رود، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دور از مذاکرات و تلاشی در راستای کاهش درد و رنج ملت یمن بوده است اما کارشکنی دشمن در این مسیر، مانع‌تراشی می‌کند.

به گزارش ایلنا «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در تشریح مذاکرات صلح سوئد و تبیین تفاوت این دور از مذاکرات با دروه‌های پیشین گفت: «رایزنی‌های استکهلم  مقدمه پیشروی در مسیر صلح بود و در برخی پرونده‌ها به ویژه موضوع تبادل کامل اسرا با نظارت سازمان ملل توافق حاصل شد».

مذاکرات سوئد نقطه آغاز حرکت در مسیر صلح جامع است

القحوم افزود: «دو طرف مذاکره‌کننده توافق کردند که استان، شهر و بندر الحدیده منطقه بی‌طرف باشد و آتش‌بس در این نقطه برقرار شود، چنان‌که از بامداد روز سه‌شنبه نیز این توافق عملی شد. بنابراین مذاکرات صلح سوئد را می‌توان نقطه آغاز حرکت در مسیر صلح جامع و کامل و نیز زمینه‌ساز توقف حملات متجاوزانه و رفع محاصره یمن برشمرد.

وی در تبیین دستاوردهای این دور از مذاکرات گفت: «هیات مذاکره‌کننده یمن چرخش شدیدی در رویکردهای خود نشان داد و تمام تلاش خود را برای توقف جنگ و رفع محاصره که خواست کل ملت یمن است، به کار گرفت».

عضو دفتر شورای سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد که اعلام بی‌طرف شدن بندر الحدیده که شریان حیاتی مردم به شمار می‌رود، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دور از مذاکرات و تلاشی در راستای کاهش درد و رنج ملت یمن بوده است.

وی در ادامه با اشاره به خواسته‌ها و شروط مطرح شده از سوی هیات مذاکره‌کننده یمن در سوئد گفت: «این هیات تمام موضوعات و پرونده‌ها را مطرح کرده و خواستار توقف حمله، رفع محاصره، اخراج نیروهای متجاوز و عدم سایه‌افکنی دستورات عربستان و آمریکا بر روند اتخاذ تصمیم سیاسی شد».

سفیر آمریکا در روند مذاکرات، مانع‌تراشی کرد

القحوم گفت: «هیات مذاکره‌کننده یمنی از سازمان ملل خواست تا به فعالیت سیاسی خود برای جمع کردن گروه‌های مختلف سیاسی به منظور پر کردن خلأ سیاسی ناشی از استعفا و فرار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری فراری و مستعفی ادامه دهد تا از این رهگذر، زمینه‌های لازم برای ورود  به مرحله انتقالی فراهم شود و بر اساس خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و مبنای شراکت ملی درباره نهاد ریاست‌جمهوری و دیگر نهادهای دولتی توافق حاصل شود.  اما متاسفانه سفیر آمریکا این موضوع را نپذیرفت و آن را به دور جدید مذاکرات واگذار کرده و فقط به توافق تبادل اسرا، الحدیده و آتش‌بس در تعز اکتفا کرد».

درباره بازگشایی فرودگاه صنعا توافقی حاصل نشده است

وی در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش برخی رسانه‌ها درباره حصول  توافق‌های دیگر چون بازگشائی فرودگاه صنعا و حل اختلاف در مسائل بانکی گفت: «با توجه به آنچه گذشت، کاملا مشخص است که در این پرونده‌ها توافقی حاصل نشد. طرف مقابل و به عبارتی طرف‌های دیکته‌کننده، راه‌حل‌های ارائه شده در مورد بانک مرکزی و مشکلات اقتصادی  و نیز پیشنهادات در مورد هیات انتقالی و بازگشائی  فرودگاه «صنعا» را نپذیرفتند و بنابراین بررسی پرونده‌های مذکور به دور جدید موکول شد».

عضو  شورای سیاسی دفتر انصارالله تأکید کرد تمام این مباحث و رویکردهای اتخاذ شده از سوی طرف مقابل نشان‌دهنده سلب مسئولیت و فراکنی بوده و بیانگر آن است که آمریکا برای طرف مقابل مذاکره تصمیم می‌گیرد و به تبع هیچ اراده‌ای برای توقف تجاوز و رفع محاصره هوائی، زمینی و دریائی یمن ندارد.

وی تأکید کرد که این موضوع خود حکایت از آن دارد که آمریکا از ادامه تجاوز سود می‌برد و  مزدورانش در منطقه چون عربستان سعودی، امارات، طنز داستان -سودان- و عناصر جنایتکار القاعده و داعش برای تحقق اهداف واشنگتن و تبدیل یمن به یک مستعمره واقعی بازیچه قرار می‌گیرند.

القحوم در مورد اجرای توافق آتش‌بس در الحدیده و پایبندی طرفین به این توافق گفت:  «آتش‌بس بر اساس توافق صلح سوئد از بامداد سه‌شنبه اجرائی شد، اما برخی کشورهای ائتلاف متجاوز آن را نقض کرده و با موشک و توپخانه مناطق آتش‌بس را بمباران کردند».

وی تاکید کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آتش‌بس پایبند هستند.

عضو شورای سیاسی دفتر انصارالله درباره آینده یمن گفت: «این مردم یمن هستند که باید در این موضوع تصمیم‌گیری کنند نه آمریکا و عربستان سعودی. مردم یمن در هر شرایطی هرگز دخالت این کشورها را نخواهند پذیرفت».

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز