خبرگزاری کار ایران

فرانسه بر غول‌های اینترنتی مالیات اعمال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۸۲۳

دولت فرانسه اعلام کرد که با آغاز سال ۲۰۱۹ بر شرکت‌های بزرگ دیجیتال بدون پیش‌بینی توافق احتمالی با اتحادیه اروپا مالیات اعمال خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از فرنس ۲۴، دولت فرانسه تصمیم گرفت در راستای تأمین منابع مالی اجرای تصمیم‌های اجتماعی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری این کشور، از اوایل سال آینده بدون اینکه منتظر توافق احتمالی اتحادیه اروپا باشد،‌ بر شرکت‌های بزرگ دیجیتال مانند گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون مالیات اعمال کند. 

«برونو لو مر» وزیر دارایی فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با «ماکسیم اورشکین» وزیر توسعه اقتصادی روسیه با شفاف کردن استراتژی خود گفت: «در هر حال مالیات از ژانویه ۲۰۱۹ اعمال خواهد شد که ارزش آن را حدود ۵۰۰ میلیون دلار پیش بینی می‌کنیم».

فیسبوک: به انجام وظایف مالیاتی خود ادامه خواهیم داد

سخنگوی فیسبوک به دنبال اعلام خبر اعمال مالیات بر شرکت‌های بزرگ اینترنتی در مصاحبه با فرنس ۲۴ گفت: «ما وظایف مالیاتی خود را در چارچوب قوانین فرانسه و اتحادیه اروپا انجام خواهیم داد». وی گفت: «شبکه فیسبوک در سال ۲۰۱۸ ساختار جدید را برای فروش و صدور صورتحساب در فرانسه وضع کرد و تمام تمام درآمدهای حاصل از شرکت‌های این شبکه در فرانسه در این کشور ثبت می‌شوند».

اعمال مالیات بر غول‌های اینترنتی

«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه گفت که دولتش از ۵۰۰ میلیون یورو حاصل از درآمد مالیاتی مذکور برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های اجتماعی ماکرون استفاده خواهد کرد که هزینه آن حدود ۱۰ میلیارد دلار یورو برآورد شده است. 

این اظهارات به عنوان چرخش بی‌سابقه‌ای در لحن دولت به شمار می‌آید. پاریس اوایل ماه دسامبر و پس از عدم توافق وزرای دارائی اتحادیه اروپا بر سر اعمال این مالیات از طرح خود عقب‌نشینی کرد. 

لومر با « اولاف شولتز» وزیر دارایی آلمان برای آماده کردن نسخه کوتاهی از این طرح توافق کرده بودند و اتحادیه اروپا را به ارائه طرحی برای حداکثر تا ماه مارس ۲۰۱۹ و اجرائی شدن آن در سال ۲۰۲۱ دعوت کرده بودند. 

با توجه به اظهارات روز گذشته لومر،‌ فرانسه پس از دو سال انتظار برای توافق بین‌المللی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ناامید شده است اما همچنان دیگر کشورهای اروپائی را به اعمال این نوع مالیات قبل از ماه مارس ۲۰۱۹ دعوت کرده است. 

لومر گفت «تصمیم ما برای حصول توافقی در اتحادیه اروپا در این زمینه هیچ ابهامی ندارد». وی از تماس تلفنی با همتای آلمانی خود با محوریت این موضوع خبر داد. 

این وزیر فرانسه در ادامه گفت که تلاش‌هایی را با همتای آلمانی به منظور اقناع برخی کشورهای معترض به اعمال مالیات بر جهان دیجیتال در اروپا آغاز خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که اروپا در سطح ارزش‌ها و چشم‌اندازهایش ظاهر شود.

کشورهای ایرلند،‌ دانمارک و سوئد با اعمال این نوع مالیات مخالفت کرده‌اند. آلمان نیز از بیم واکنش‌های انتقام‌آمیز آمریکا نسبت به صنعت خودروی خود،‌  از اعمال این نوع مالیات راضی نبوده است. 

این تصمیم فرانسه شرکای آن را غافلگیر کرده و منبعی نزدیک به این پرونده با اعلام وجود تشویش در موضوع گفت: «این قانون به دلیل شرایط پیچیده هنوز تصویب و اجرائی نشده است».

فرانسه با اتخاذ این تصمیم در جبهه اعمال مالیات بر غول‌های اینترنتی تک‌روی کرده است. 

وزیر دارائی فرانسه گفت: «احتمالا اجرای این تصمیم احتمالا ذیل قانون طرح رشد و توسعه و تبدیل شرکت‌های مورد تایید انجمن ملی درج شود و در اوایل سال ۲۰۱۹ به پارلمان ارائه شود». وی گفت البته این یکی از گزینه‌های احتمالی است. 

برخی کشورها از جمله سنگاپور و آمریکا تلاش‌هایی را برای اعمال مالیات بر شرکت‌‌های دیجیتال آغاز کرده بودند. نمایندگان ایتالیا به قانون اعمال مالیات بر فروش‌های اینترنتی رأی دادند اما این قانون اجرائی نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز