خبرگزاری کار ایران

تظاهرات جلیقه زردها از پاریس تا بصره/ به حاشیه رانده شدن عامل اصلی خشم مردم

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۸۱۴

شورای استان بصره تظاهرات مجدد در این استان را نشانه عدم خدمات رسانی و عدم پای بندی دولت به وعده‌­های خود برای تحقق خواسته­‌های مردم دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق الاوسط،‌ یک روز پس از حمله به «فؤاد حسین» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور اقتصادی و دارائی عراق و هیأت همراهش در استان بصره توسط معترضان،‌ این تظاهرات خشم‌آلود در استان گسترش پیدا کرد و پلیس برای متفرق کردن معترضان به تیراندازی متوسل شد.

برخی از تظاهر کنندگان در اقدامی مشابه اعتراض­‌های پاریس در روزهای گذشته جلیقه‌­های زرد به تن کردند.

فیلم منتشر شده نشان می­‌دهد «اسعد العیدانی» استاندار بصره از خودروی خود پیاده شده و به یک شهروند بصره در میان انبوه خشم مردم از سوء خدمات‌رسانی حمله می­‌کند. به گفته ناظران سیاسی، بحران سیاسی که در بغداد و پس از شکست پارلمان در تکمیل کابینه دولت جدید تشدید شده است،‌ می­‌تواند پیامدهای سیاسی برای استان و سراسر عراق به همراه داشته باشد.

در این زمینه نیروهای امنیتی عراق تعدادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران را پس بازداشت در خلال تظاهرات اعتراض آمیز مقابل ساختمان استانداری آزاد کردند.

صدها شرکت‌کننده در این تظاهرات اعتراض‌آمیز مقابل ساختمان جدید استانداری تجمع کردند و خواهان رفع بیکاری، انجام اصلاحات و بهبود اوضاع خدمات‌رسانی شدند.

برخی از این تظاهر کنندگان جلیقه­‌های زرد به تن کرده بودند که تعدادی از این افراد از جمله روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در حین متفرق کردن پلیس دستگیر شدند.

تعدادی از خبرنگاران در بصره اعلام کردند که هنگام پوشش خبری تظاهرات بصره در مقابل ساختمان دولتی بازداشت شده و مجوز آنان مصادره شده بود اما پس از دو ساعت آزاد و مجوزهایشان بازگردانده شد.

شورای استان بصره تظاهرات مجدد در این استان را نشانه عدم خدمات‌رسانی و عدم عمل و پایبندی دولت به وعده­‌های خود برای تحقق خواسته­‌های مردم دانست. این شورا پوشیدن جلیقه­‌های زرد توسط تظاهر کنندگان را حرکتی تقلیدی و خودجوش برشمرد.

«ربیع منصور» عضو این شورا در تصریحی مطبوعاتی گفت: «شهروندان به دلیل عدم تمرکز دولت مرکزی هیچ تغییری ندیده و به نیازهای آنها در زمینه خدمات رسانی پاسخ داده نشده است».

وی افزود که تمام وعده‌­ها و شعارهای دولت در تظاهرات قبل عملی نشد و صرف یک تصمیم باقی ماند».

این عضو شورا توضیح داد که شهروندان دوباره و با احساس به حاشیه رانده شدن توسط دولت مرکزی تظاهرات کردند.

وی گفت:‌ «استان و شورای آن از تظاهرکنندگان می­‌خواهد که مسیر خود راهپیمایی‌های خود را تغییر نداده و به ارگان­‌های دولتی و ‌اماکن عمومی حمله نکنند و به صورت مسالمت‌آمیز راهپیمایی کنند».

منصور پوشیدن جلیقه‌­های زرد توسط تظاهرکنندگان را یک حرکت تقلیدی صرف خواند که هیچ جهت‌گیری سیاس ندارد به ویژه اینکه بیشتر این افراد را نوجوانان تشکیل می­‌دهند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز