خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

محورهای دیدار احتمالی ترامپ با پوتین و شی در نشست جی۲۰/ سناریوی رویارویی اردوغان و بن‌سلمان

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۰۰۷

دموکرات‌ها به دنبال زنده نگه داشتن داده‌ها علیه ولیعهد عربستان هستند تا با ورود به مجلس نمایندگان، رئیس‌جمهوری آمریکا را مورد هجمه قرار دهند.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح فضای نشست گروه بیست و دیدارهای احتمالی سران کشورهای عضو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست گروه بیست (جی ۲۰) و اجلاس‌های سالانه‌ای که در مقیاس جی ۲۰ برگزار می‌شود، به دلیل محورهای مطرح در این‌گونه جلسات، محلی برای دیدار قدرت‌های سیاسی – اقتصادی جهان خواهد بود و طبیعی‌ است که روسای دولت‌های عضو بر اساس راهبرد و مناسبات خود به دیدار با یکدیگر خواهند پرداخت. نشست امسال جی ۲۰ تا حدود زیادی با سایر نشست‌های گذشته متفاوت خواهد بود و دلیل آن نمایان شدن تحولاتی است که عرصه بین‌الملل را یا غالباً شگفت‌زده کرده یا چالش‌هایی را مقیاس جهانی و منطقه‌ای به وجود آورده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که از ماه گذشته تاکنون و به خصوص از هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده، «قتل جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار معترض سعودی در کنسولگری عربستان واقع در استانبول است. از روزهای قبل شاهد شروع سفرهای ولیعهد عربستان به برخی کشورهای آفریقای شمالی و حاشیه خلیج فارس بودیم که معترضان سندیکای روزنامه‌نگاران و همچنین افکار عمومی نسبت به وی واکنش نشان دادند و حتی خواستار گشودن شدن پرونده‌های قضایی و محاکمه محمد بن سلمان هستند. در این بین بسیاری از رسانه‌های و ناظران بین‌المللی بر این عقیده بودند که رئیس جمهوری ترکیه به عنوان افشاء کننده پرونده قتل خاشقجی و هدایت‌کننده اطلاعات علیه ولیعهد سعودی، در حاشیه نشست گروه بیست با محمد بن سلمان دیدار نمی‌کند؛ اما داده‌های رسانه‌های دولتی ترکیه حکایت از دیدار دو طرف با یکدیگر دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اعمال فشار از سوی ایالات متحده موجب دیدار ولیعهد عربستان و اردوغان خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد پس از انتشار بیانیه رئیس جمهوری آمریکا در مورد پرونده خاشقجی، دولت ترکیه و در راس آن رجب طیب اردوغان تا حد زیادی از تندروی در این مورد کاسته است و او قصد دارد تا اوضاع را تا حدی آرام کند. این رویکرد اردوغان دقیقاً نشان می‌دهد که اگر دیداری میان او و ولیعهد عربستان در حاشیه نشست جی ۲۰ صورت بگیرد، حتماً معامله‌ای در این بین منعقد شده یا قرار است در آینده منعقد شود. از سوی دیگر، اردوغان مایل است تا با سران کشورهای اروپایی مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان دیدار کند تا بتواند از این ظرفیت در جهت گسترش، تعمیق و بهبود روابط خود با آنها بهره ببرد.

وی افزود: ملاقات احتمالی پوتین و ترامپ در حاشیه جی ۲۰ تحت تاثیر منازعه روسیه و اوکراین انجام خواهد شد؛ چراکه نه تنها ایالات متحده بلکه ناتو هم نسبت به این منازعه سخت هشدار داده است و این موضوع حتماً بر سر روابط دو کشور و دیدار ترامپ و پوتین سایه خواهد انداخت. برخی از منابع خبری به نقل از کاخ‌سفید اعلام کرده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا دیداری با پوتین نخواهد داشت و اگر این خبر صحت داشته باشد، بدون تردید وزرای خارجه دو طرف با هم دیدار خواهند کرد. دلیل دیگری که احتمال دارد پوتین و ترامپ با هم دیدار نکنند، باز بودن پرونده دخالت‌های مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده است. 

بیگدلی در مورد دیدار روسای چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه بیست، عنوان کرد: محرک اصلی این دیدار احتمالی، بحث جنگ اقتصادی میان واشنگتن و پکن است. واقعیت این است که چین تا حد زیادی از موضع تهاجمی خود در جنگ تعرفه‌ای با آمریکا عقب‌نشینی کرده است؛ چراکه حجم مبادلات تجاری به حد بالا رفته و افزایش پیدا کرده است که همین ادامه جنگ مذکور به راحتی می‌تواند ضربه‌های جبران ناپذیری بر پیکره اقتصادی چین و آمریکا وارد کند. از این منظر روسای جمهوری دو کشور به احتمال زیاد با هم دیدار خواهند کرد. 

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا آرژانتین بر اساس اسناد دیدبان حقوق بشر اقدام به مفتوح کردن پرونده قضایی علیه محد بن سلمان خواهد کرد یا خیر، گفت: باید توجه داشته باشیم که نفوذ دموکرات‌های آمریکا در آمریکای لاتین و خصوصاً آرژانتین بسیار عمیق و زیاد است. از این منظر ممکن است دموکرات‌ها تا زمانی که قرار است وارد مجلس نمایندگان شوند (۲۰ ژانویه) پرونده قتل خاشقجی و تمامی اتهاماتی که علیه ولیعهد سعودی وجود دارد را زنده نگه داردند تا بتوانند علیه ترامپ از آن استفاده کنند. چراکه رئیس جمهور آمریکا سعی دارد به دلیل منافعی که از ارتباط با عربستان کسب می‌کند، ولیعهد عربستان را به حاشیه ببرد و افکار عمومی را فریب دهد. این در حالی است که احساس می‌شود دموکرات‌های با زیرکی در صدد زنده نگه داشتن این اتهام‌ها هستند تا ترامپ را به چالش بکشند. یادمان باشد که بخشی از سر و صداهایی که در تونس یا مصر علیه ولیعهد عربستان نمایان شده بیش از آنکه معیار حقوق بشری داشته باشد جنبه باج‌خواهی از ریاض را با خود حمل می‌کند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز