خبرگزاری کار ایران

درخواست عجیب ترامپ از نخست‌وزیر سابق عراق درباره نفت

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۸۳۲

رئیس‌جمهوری آمریکا دو بار از نخست‌وزیر عراق خواسته بود تا در عوض هزینه‌های نظامی آمریکا در عراق از این کشور نفت دریافت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی آکسیوس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، دو بار از نخست‌وزیر عراق خواسته بود تا در عوض هزینه‌های نظامی آمریکا در عراق از این کشور نفت دریافت کند. این خبر را منابع نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کردند. 

در ماه مارس سال گذشته میلادی، ترامپ در دیدار با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق، در کاخ سفید این ایده را مطرح کرد که واشنگتن باید از بغداد، ‌در عوض هزینه‌هایی که برای جنگ در این کشور کرده، نفت دریافت کند. 

یک منبع که در زمان این گفت‌وگو در اتاق حضور داشت گفت: «در حقیقت،‌ دیدار دو طرف بسیار عادی پیش رفت. ناگهان در پایان، ترامپ پوزخندی زد و گفت “خب، راجع به نفت می‌خواهیم چه کنیم؟”» 

این در حالی است که ترامپ در کارزارهای انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود که آمریکا تریلیون‌ها دلار در طول جنگ در عراق هزینه کرده و هزاران نفر از سربازان این کشور جانشان را از دست داده‌اند، اما ایالات متحده در عوض هیچ چیز دریافت نکرده است. وی همچنین بارها گفته بود که آمریکا باید میدان‌های نفتی عراق را، به‌عنوان تامین‌کننده هزینه‌های جنگ در این کشور، در دست بگیرد. 

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات این ایده ترامپ را محکوم کردند و آن را اجرایی‌ناپذیر و وقیحانه خواندند. 

به گفته یک منبع آگاه، حیدر العبادی در پاسخ به پرسش غریب ترامپ پرسید: «منظورتان چیست؟»  

ترامپ پاسخ داد: «خب، ما کارهای بسیاری در عراق انجام داده‌ایم و تریلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ایم و خیلی‌ها راجع به نفت حرف می‌زنند.»

به گفته این منبع، حیدر العبادی که مشخص بود انتظار چنین سؤالی را داشت، پاسخ داد: «خب، آقای رئیس‌جمهوری. می‌دانید، ما همکاری نزدیکی با بسیاری از شرکت‌های انرژی آمریکایی داریم و آن‌ها منافعی در کشور ما دارند.»

این منبع گزارش داد که عبادی هنگام گفتن این جملات لبخند به لب داشت و ترامپ نیز در واکنش آرام با دستش به میز زد. 

ترامپ در تابستان ۲۰۱۷ نیز این مسئله را با حیدر العبادی مطرح کرده بود. گفت‌وگوی دو طرف بسیار مبهم بود و به نتیجه‌ای ختم نشد. پس از اتمام مکالمه، «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، از ترامپ انتقاد کرد. 

به گفته منابع آگاه، مک‌مستر در رابطه با این درخواست به ترامپ گفت: «نمی‌توانیم چنین کنیم و شما هم نباید حرفش را بزنید. حتی حرف زدن در موردش هم ناپسند است. این کار به اعتبار آمریکا ضربه می‌زند و متحدان‌مان را می‌ترساند و ما را شبیه دزدها و جنایتکارها می‌کند.»

این منبع همچنین افزود که ترامپ واکنش چندان خوبی به حرف‌های مک‌مستر نشان نداد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز