خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاثیری بر پرونده ایران ندارد/ مسائل داخلی، ملاک رای‌دهی مردم آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۹۶۱

بر اساس داده‌ها و آخرین نظرسنجی‌ها، جمهوری‌خواهان فاتح سنا و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیروز خواهند شد.

«امیرهوشنگ میرکوشش» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت اردوگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که امروز ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ (برابر با ۶ نوامبر ۲۰۱۸) برگزار خواهد شد از چندین جهت دارای اهمیت است. نخست اینکه رقابت مذکور تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را که در حال حاضر ۲۳ کرسی در دست دموکرات‌ها و هشت کرسی در دست جمهوری خواهان است را مشخص خواهد کرد و دوم اینکه ۳۹ فرماندار ایالتی و منطقه‌ای در پی این رویداد سیاسی داخلی مشخص خواهند شد. در این بین بر اساس داده‌ها و اطلاعات موجود، دموکرات‌ها از وضعیت بهتری در این دوره برخوردار هستند و به احتمال زیاد می‌توانند اکثریت کرسی‌ها در مجلس نمایندگان را کسب کنند.

وی ادامه داد: نظرسنجی‌هایی که منتشر شده نشان می‌دهد اوضاع و احوال آنگونه که گفته می‌شود (حداقل در مجلس نمایندگان) به نفع جمهوری‌خواهان نیست اما باید توجه داشت که اهمیت مجلس نمایندگان و سنا کاملا با یکدیگر تفاوت دارد و به عبارتی دیگر هر کدام از آنها دارای یک وجهه خاصی هستند. این در حالی است که سیاست دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای به گونه‌ای است که بتوانند بیشترین فشار را بر ترامپ و جمهوری‌خواهان وارد کنند و در نهایت بر مبنای راهبرد حزبی خودشان تا آنجایی که می‌توانند در مجلس نمایندگان رخنه کنند و در آینده کاخ‌سفید را مورد هجمه قرار دهند و سیاست ترامپ را تعدیل کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به چهار سناریوی موجود در خصوص نتایج انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده، گفت: سناریوی اول و دوم این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به صورت حداکثری سنا و مجلس نمایندگان را در دست بگیرند که این احتمال برای هر دو طرف ضعیف است. سناریوی سوم پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان است که از خروجی آن سناریوی چهارم یعنی سلطه جمهوری‌خواهان بر سنا نمایان خواهد شد. به نظر می‌آید که دموکرات‌ها در حدود ۱۰ کرسی در مجلس نمایندگان بیشتر از جمهوری‌خواهان به دست بیاورند اما در کل به نظر می‌آید که سناریوی سوم و چهارم عملیاتی شود.

وی افزود: بسیاری معتقدند که یکی از ملاک‌های مردم ایالات متحده برای رای دادن، مباحث مربوط به سیاست خارجی است و از این جهت اظهار می‌کنند که به دلیل سیاست‌های ترامپ در خارج از خاک آمریکا مردم به جمهوری‌خواهان و جناح حاکم رای نمی‌دهند. این تحلیل به کلی غلط است؛ چراکه نگاه شهروندان آمریکا به داخل خاک کشورشان است و مباحث داخلی برای آنها بیش از همه موضوعات اهمیت دارد. به عنوان مثال زمانی که ترامپ طرح بیمه‌ همگانی اوباما را از گردونه اجرایی دولت خود خارج کرد مردم آمریکا نسبت به این موضوع اعتراض کردند. هم اکنون که دولت آمریکا توانسته نرخ تورم و بیکاری را کاهش دهد، بدون تردید نگاه مردم به جمهوری‌خواهان مثبت خواهد بود و مباحث سیاست خارجی در نگاه آنها جایی نخواهد داشت.

میرکوشش در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان می‌تواند سیاست‌های ترامپ را تعدیل کند یا خیر، تصریح کرد: پیروزی لیبرال‌ها و ورود آنها به مجلس نمایندگان نمی‌تواند تاثیر زیادی بر سیاست‌های ترامپ داشته باشد. به عنوان نمونه بسیاری معتقدند که دموکرات‌ها در صورت پیروزی می‌توانند نظر کاخ‌سفید و سیاست ترامپ در مورد ایران را تعدیل کنند اما واقعیت این است که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. باید توجه داشته باشیم که دموکرات‌ها در صورت پیروزی در مجلس نمایندگان فقط می‌توانند در مورد مسائل داخلی اعمال نفوذ کنند؛ مگر آنکه هر دو مجلس (سنا و نمایندگان) در اختیار دموکرات‌ها قرار بگیرد که این وضعیت هم می‌تواند مشکلات زیادی برای ترامپ به وجود بیارود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز