خبرگزاری کار ایران

روایت خدیجه چنگیز از آخرین روزهای زندگی خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۳۸۴

نامزد روزنامه‌نگار مقتول سعودی از حس و حال نامزدش در تبعید اختیاری و و احساس غربت و تنهائی وی صحبت کرده و او را روزنامه‌نگاری متعادل و با وجدان توصیف کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی در گفت‌وگو با شبکه «خبر ترک» گفت: «من نمی‌دانم استفاده از توصیف مخالف برای او تا چه میزان درست است چرا که تغییر و تحولی در کشورش صورت گرفته بود و او نسبت به این تغییرات، موضع داشته است».

چنگیز جزئیات حساسی را از زندگی خاشقجی در ماه‌های گذشته و لحظه‌های قتل او داخل کنسولگری در استانبول بیان کرد. 

نامزد خاشقجی بر وقایع قبل از قتل نامزدش و نیز صحبت خود با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پس از دعوت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور برای دیدار از کاخ سفید تمرکز کرد. 

چنگیز با اشاره به اطلاعاتی که تأکید می‌کند مقام‌های سعودی خاشقجی را پس از خروج از کشور وادار به طلاق همسر قبلی خود کردند، ‌گفت: «خاشقجی گفته بود به دلایل سیاسی از همسر قبلی خود جدا شده و بیش از یک سال و نیم است که در آمریکا زندگی می‌کند و درخواست تابعیت این کشور را داده است، اما هنوز با این درخواست موافقت نشده است». 

وی در ادامه گفت که نامزدش به دلیل دوری از وطن بسیار دلگیر و منزوی بوده و به شدت نسبت به دوستان خود احساس دلتنگی می‌کرد. 

نامزد خاشقجی همچنین گفت: «او به دلیل احساس خلأ عاطفی شدید به دنبال انتخاب یک شریک زندگی بود که همین موضوع موجب آشنائی آنها با یکدیگر شد».

چنگیز در توصیف روزهای آشنائی خود گفت: «او در روزهای نخست آشنائی از تنهائی و رنج روحی و عاطفی خود به دلیل دوری از خانواده صحبت می‌کرد و می‌گفت که نمی‌دانستم غربت تا این حد سخت و سنگین است».

نامزد خاشقجی گفت که وی روند تغییر و اصلاحات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را با نگرانی و دقت خاصی دنبال می‌کرد و مقاله‌هایی در نقد این روند نیز داشته است.

چنگیز در مورد زندگی شخصی خود گفت که آنها زندگی در آمریکا و استانبول را دوست داشته و به همین دلیل خاشقجی در استانبول خانه‌ای را که او دوست داشته خریده است. 

وی در مورد ادعاهایی مبنی بر تلاش خاشقجی برای دریافت اسناد ازدواج خود  از کنسولگری سعودی در آمریکا و اینکه آنها او را به کنسولگری استانبول ارجاع دادند،‌ گفت که هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد. 

چنگیز گفت که نامزد فقیدش از رفتن به کنسولگری استانبول ابراز نگرانی می‌کرد و دوست نداشت که با آنها روبه‌رو شده و تنش بیشتر شود، ‌زیرا او فردی عاطفی و دل‌نازک بود.

وی در ادامه توضیح داد که نگرانی نامزدش از بازخواست و نحوه برخورد نامناسب کنسولگری و چیزی بیش از بازداشت بود.

چنگیز در روایت از اولین دیدار خاشقجی از استانبول در ۲۸ سپتامبر گذشته می‌گوید: «او نگران بود اما من بیشتر؛ زیرا مانع ورودم به داخل کنسولگری شدند،‌ من مقابل کنسولگری نگران منتظر او بودم اما او ۱۰ دقیقه بعد برگشت». 

وی گفت: «خاشقجی خوشحال از کنسولگری خارج شد، من نیز وقتی فهمیدم با او خیلی خوب رفتار کرده و قول داده‌اند به زودی اسناد ازدواجمان آماده شود، احساس خوشبختی کردم». 

نامزد خاشقجی از روزهای آخر و تماس کنسولگری مبنی بر اینکه اسناد مورد نیازشان آماده است، صحبت کرده و گفت که آنها ساعت یک ظهر روز دوم اکتبر را برای حضور در کنسولگری تعیین کردند.

وی گفت که خاشقجی موبایلش را به او داده و تأکید کرد در صورت تأخیر و یا هر اتفاق دیگری «یاسین اقطای» رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه را مطلع کن!

نامزد خاشقجی ادامه داد که زمانی طولانی مقابل درب کنسولگری منتظر او بوده اما خواهر کوچک‌ترش به او اطلاع داده که ساعت کار اداری در این سختمان به پایان رسیده است، بنابراین شتابان خود را به درب کنسولگری رسانده و به یک مسئول ترک این ساختمان عدم خروج جمال را اطلاع داده است. 

چنگیز گفت: «من در روزهایی که جمال ناپدید بود، بارهابه کنسولگری رفت و آمد کردم و متوجه شدم به ویژه با موضوع هواپیمای ویژه‌ای که روز حادثه به استانبول پرواز داشته است، سناریوهای دیگری نیز پشت ماجرا وجود دارد».

وی گفت که چهار روز پس از حادثه وسایل نامزدش را به دادستانی کل تحویل داده است. 

نامزد خاشقجی در این مصاحبه از پیگیری‌های شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، از دعوت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از او به کاخ سفید و مکالمه تلفنی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با او صحبت کرد.

چنگیز تأکید کرد در حال حاضر هیچ تمایلی به سفر به آمریکا ندارد و ابراز امیدواری کرد در صورت پیدا شدن جسد نامزدش،‌ آن را در شهر مدینه منوره به خاک سپارند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز