خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد پیشین افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

تقلب و عدم شفافیت مهمترین چالش انتخابات پارلمانی/ طالبان به دنبال استقرار حکومت موقت است

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۲۹۳

رهبر جبهه ملی نوین افغانستان گفت: اگر مذاکرات صلح با طالبان به نتیجه نرسد و این روند طولانی شود بدون تردید در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان وقایع ناگواری رخ خواهد داد.

«انوار الحق احدی» دومین وزیر اقتصاد افغانستان پس از سقوط طالبان در تشریح ابعاد سیاسی و امنیتی انتخابات پارلمانی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به‌رغم سخنان و تحلیل‌های منتشر شده در مورد ابعاد سیاسی و امنیتی انتخابات پارلمانی افغانستان، همچنان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل در این خصوص، بحث تقلب در روند برگزاری انتخابات است. تنها تعداد کمی از نامزدها کارنامه و فعالیت شفاف دارند و شهروندان افغانستان بر این باورند که اکثر آنها دارای عقبه و سابقه مشخص و شفاف نیستند.

وی ادامه داد: درست است که بحث اثر انگشت الکترونیکی (بایومتریک) در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری وجود دارد اما بحث بر سر این است که هیچ سیستم یکپارچه‌ و سراسری در مورد برگزاری انتخابات وجود ندارد و تنها در برخی از حوزه‌ها نظارت دقیق صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر یک شهروند افغانستانی در یک حوزه رای بدهد به راحتی می‌تواند در یک حوزه دیگر هم رای بدهد و این روند می‌تواند توسط افراد حداقل دو مرتبه تکرار شود. چرا که سیستم رای‌دهی به صورت آفلاین است لذا مجموع این مولفه‌ها زمینه را برای تقلب مساعد می‌کند.

دومین وزیر اقتصاد افغانستان پس از سقوط طالبان گفت: مردم افغانستان خواستار این هستند که نهایتاً یک روز پس از رای‌گیری نتایج انتخابات مشخص شود اما بر اساس سوابق و داده‌های موجود نتایج انتخابات حدود یک ماه دیگر و یا حداقل دو هفته بعد اعلام می‌شود که این موضوع هم یکی از دریچه‌های تقلب به حساب می‌آید که بر اساس وقت‌کُشی سازمان‌یافته صورت خواهد گرفت که یکی از اضلاع اصلی آن به دولت وحدت ملی افغانستان مربوط است.

وی ادامه داد: این در حالی است که گفته می‌شود چیزی در حدود ۹ میلیون نفر برای رای‌دهی ثبت نام کرده‌اند اما در میان آنها بسیاری به صورت جعلی ثبت‌نام کرده‌اند.

احدی افزود: دولت وحدت ملی در برگزاری انتخابات پارلمانی این دوره که پس از سه سال تاخیر برگزار می‌شود، شفافیت لازم را ندارد و از این جهت شهروندان افغانستان مجبور هستند که با همین روند اقدام به رای‌دهی کنند.

وی گفت: مردم امید دارند که با حضور در انتخابات امروز می‌توانند مشکلات خود و کشورشان را تا حدودی حل و فصل کنند اما این امید تنها در دل تعداد اندکی از شهروندان افغانستان وجود دارد و اکثریت از خروجی و حتی تشکیل پارلمان جدید نا امید هستند.

رهبر جبهه ملی نوین افغانستان با بیان اینکه دولت وحدت ملی نمی‌تواند تاثیر زیادی بر انتخابات پارلمانی بگذارد، گفت: حکومت وحدت ملی افغانستان از حیث اداره کشور در سطوح سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارای ضعف‌های زیادی است اما باید توجه داشته باشید که نامزدهای انتخابات پارلمانی بر اساس احساس تکلیف ملی وارد گردونه سیاسی و انتخابات می‌شوند و اگر محبوبیت و شعارهای آنها بتواند مردم را به سمت خود جلب کند، می‌توانند پیروز میدان باشد. از این منظر دولت تنها در بحث تامین امنیت و قانونگذاری ورود می‌کند که متاسفانه در همین دو محور هم کمرنگ ظاهر شده است.

احدی اظهار داشت: در این بین رفتار طالبان و عملیات‌هایی که در ولایت هلمند و قندهار صورت دادند، بسیار مهم است. بر اساس ایدئولوژی طالبان هرگونه حرکت سیاسی، انتخابات مردمی و حتی دموکراسی محکوم است و باید به سرعت مورد هجمه قرار بگیرد؛ از این منظر است که شاهد هستیم طالبان به دنبال شلوغ کردن اوضاع و احوال عمومی و امنیتی افغانستان است.

وی تصریح کرد: طالبان سعی دارد عملیات‌های خود در افغانستان را به حضور غربی‌ها در این کشور پیوند بزند اما به هر حال انتخابات در زمان مقرر انجام شد. تنها مساله این است که امکان دارد طالب‌ها تا زمان انتشار نتایج، به عملیات خود ادامه دهند اما باید توجه داشت که آمریکا کوشش کرد تا استراتژی خود را در جهت کنترل طالبان به دنیا معرفی کند و آنها را پای میز مذاکرات بیاورد. به نظرم ورود زلمی خلیل‌زاد به کابل در آستانه انتخابات هم در این روند باید مورد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: او آمده بود تا ببیند خواسته طالبان چیست و من فکر می‌کنم طالبان به دنبال استقرار حکومت موقت است. لذا هرچه زمان بگذرد مذاکره با آنها سخت‌تر خواهد شد.

وی یادآور شد: شش ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری است و اگر صلح به جایی نرسد وقایع ناگواری اتفاق خواهد افتاد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز