خبرگزاری کار ایران

کمیسیون اجرایی کنگره آمریکا:

سرکوب چندساله مسلمان اویغور توسط چین رو به وخامت گذاشته است

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۶۵۴

این احتمال وجود دارد که دولت چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور در بخش غربی منطقه سین‌کیانگ را مجبور به انتقال به شبکه اردوگاه‌های کار اجباری کرده باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه تایم، قانون‌گذاران کنگره آمریکا از واشنگتن خواسته‌اند تا مقام‌های چین را به‌خاطر احتمال جنایت علیه بشریت مشمول تحریم کنند. این در حالی است که پکن قانونی برای دستگیری گسترده مسلمانان اویغور تصویب کرده است. 

کمیسیون اجرایی کنگره روز چهارشنبه اعلام کرد که سرکوب چندساله اقلیت مسلمان اویغور از سوی پکن رو به وخامت گذاشته است. 

این احتمال وجود دارد که دولت چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور در بخش غربی منطقه سین‌کیانگ را مجبور به انتقال به شبکه اردوگاه‌های کار اجباری کرده باشد؛ امری که کمیسیون اجرایی کنگره آن را «بزرگ‌ترین توقیف یک اقلیت قومی پس از جنگ جهانی دوم» می‌داند. 

در روزهای گذشته، چین گزارش‌ها درباره این انتقال گسترده را رد کرده و انتقاد کشورهای خارجی در این زمینه را اغراق‌آمیز می‌دانست. اما روز سه‌شنبه پکن لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن «بازآموزی» مردمی که دولت آنها را افراطیون مذهبی می‌داند، قانونی می‌شود. 

این در حالی است که واشنگتن در روزهای گذشته وقایع سین‌کیانگ را محکوم کرد. «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، چین را متهم به «سرکوب آیین اسلام» کرد و خواستار تجدیدنظر در روابط پکن و واشنگتن شد. 

منطقه سین‌کیانگ، در آسیای میانه، منزلگاه اویغورها است،‌گروهی قومی و مسلمان که حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۱۹ میلیون نفری این منطقه را به خود اختصاص داده است. از زمان به قدرت رسیدن «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۲ میلادی، پکن قوانین بسیاری را علیه این اقلیت به تصویب رسانده است.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز