خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترامپ ملی‌گرایی را بهترین مدل اعمال سیاست می‌داند/ میهن پرستان آمریکایی مقابه با جهانی شدن را انزوا نمی‌دانند

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۳۷۱

سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی این پیام را مخابره می‌کند که ایالات متحده به هر ترتیبی که شده باید میهن‌پرستی را دنبال کرده و دنیا را به پذیرش این مدل تشویق کند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل و گمانه‌زنی‌ها در مورد به انزوا کشیده شدن آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را باید گامی در جهت تئوریزه کردن سیاست خارجی ایالات متحده دانست. جمله کلیدی رئیس جمهوری آمریکا آنجا بود که او اظهار کرد: «جهانی‌سازی را رد می‌کنیم و ایدئولوژی میهن‌پرستی را بر می‌گزینیم»؛ این جمله دقیقاً نشان داد که ترامپ پس از این سخنرانی قرار است چگونه سیاست‌های کاخ‌سفید را پیش ببرد. او معتقد است که باید اولویت را به حاکمیت ملی داده و رفاه سراسری را در این کشور به ارمغان بیاورد تا نهادهای بین‌المللی و جهانی نتوانند در اوضاع کشورش دخالت کنند.

وی ادامه داد: یکی از نهادهایی که ترامپ در سخنرانی امسال خود بر آن تاخت، دیوان کیفری بین‌المللی بود. او معتقد است که این نهاد قضایی بین‌المللی در امور کشورها دخالت می‌کند و از این رو شاهد هستیم که ترامپ آن را مورد هجمه قرار می‌دهد و انتقادهایی به آن وارد می‌کند. مشابه این رفتار را در مورد سازمان تجارت جهانی شاهد هستیم و ترامپ به دلیل خاستگاه اقتصادی‌اش این نهاد را علیه تمامی کشورها می‌داند. در این‌باره باید توجه داشت که ترامپ با همین سخنان خود رسماً جهانی شدن را به باد انتقاد می‌گیرد و آن را برای ایالات متحده سم مهلک و کشنده می‌داند.

ابوالفتح تصریح کرد: سخنان ترامپ در باب ملی‌گرایی تنها متعلق به او نیست بلکه وی نماینده جریانی است که معتقد هستند ملی‌گرایی باید در تمامی سطوح گسترش و نفوذ داشته باشد تا به هر ترتیب در مقابل طوفان جهانی شدن دوام آورده و با این پدیده به تقابل بپردازد. البته اظهارات ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در مورد بحث ملی‌گرایی را نمی‌تونیم مواضع جدید و تازه به حساب بیاوریم چراکه او در زمان انتخابات ۲۰۱۶ هم چنین تفکری را با خود حمل می‌کرد.

این پژوهشگر حوزه آمریکا با اشاره به برخی از اقدام‌های اخیر ترامپ در به چالش کشیدن نهادهای بین‌المللی گفت: سخنان ترامپ را نباید فاز جدید یا یک رویداد تازه در عرصه سیاست خارجی یا داخلی ایالات متحده بدانیم. او شعار «احیاء عظمت آمریکا» را برای کمپین انتخاباتی خود برگزیده بود و خروجش از یونسکو، پیمان آب و هوای پاریس و همچنین به چالش کشیدن سازمان تجارت جهانی، نفتا، ناتو و دیوان کیفری بین‌المللی دقیقاً نشان از عملیاتی کردن تفکر ملی‌گرایانه او دارد. ترامپ معتقد است که باید با فرآیند جهانی سازی مقابله کرد اما واقعیت این است که ادامه این روند موجب تعمیق شکاف میان واشنگتن و سایر دولت‌های حاضر در این روند خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که برای ملی‌گرایان (فارغ از کشور و جغرافیایی خاص) منزوی بودن یک معیار منفی و نامبارک به حساب نمی‌آید. آنها به خوبی می‌دانند که چند جانبه‌گرایان به دنبال مناسبات با سایر کشورها و دولت‌ها هستند اما معتقدند که ملی‌گرایی و تمامی اعمال مربوط به آن درست و صحیح است. ملی‌گرایان آمریکایی به هیچ وجه اعمال و رفتار خود را در جهت منزوی شدن خود و کشورشان نمی‌دانند بلکه معتقدند راهبرد آنها بهترین موضع اتخاذی در وضعیت فعلی است. آمریکایی‌ها در وضعیت کنونی تصور می‌کنند همانگونه که پس از جنگ جهانی اول به دنبال همه‌جانبه‌گرایی بودند و دنیا با انها هماهنگ شده بود، در حالت فعلی هم تمامی دنیا از ملی‌گرایی آنها پیروی می‌کنند. در این بین برخی‌ اعتقاد دارند که جهانی شدن آغاز شده است و کسی نمی‌تواند علیه آن قیام کند اما آمریکایی‌ها معتقدند سیاست کسانی مانند مرکل و ماکرون موجب تهدید کشورها و ملی‌گرایی شده است. لذا ترامپ دقیقاض به دنبال اثبات و اجراء سیاست مذکور است تا به همگان بگوید راهبرد ملی‌گرایی او بهترین گزینه خواهد بود.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز