خبرگزاری کار ایران

ترامپ:

تهران را منزوی کنید/ برجام موهبتی بادآورده برای رهبران ایران بود/ کشورهای عضو اوپک بقیه جهان را تیغ می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۲۱۲

سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاخیر زیادی آغاز شد و همانطور که انتظار می‌رفت وی در این سخنرانی گزافه‌گویی‌های خود علیه ایران را تکرار کرد.

به گزارش ایلنا، سخنرانی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شد.

ترامپ که قرار بود به عنوان نفر دوم در این نشست سخنرانی کند، با تاخیر زیادی وارد مقر دائمی سازمان ملل در نیویورک شد.

ترامپ در آغاز سخنرانی گفت: «یکسال پیش برای اولین‌بار روبروی شما ایستادم و درباره تهدیداتی که متوجه جهان ما بود و انسانیت صحبت کردم. امروز من پیشرفت‌هایی که رخ داده را مطرح می‌کنم. در مدت دو سال، دولت من بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا موفقیت داشته است.»

وی ادامه داد: «اقتصاد اروپا شکوفا شده و سه ترلیون دلار به سرمایه ما اضافه شده است. بیکاری در کمترین حالت ممکن قرار داشته و بورس در بهترین حالت بازدهی است. کارگران آمریکایی و آفریقایی تبار سامان‌دهی شده‌اند و ۴ میلیون شغل جدید ایجاد شده که نیم میلیون آنها مربوط به صنایع تولیدی هستند.»

ترامپ با بیان اینکه ما در ادامه سیاست‌های خود شروع کریم به ساختن دیوار مرزی و امنیت مرزی را بهتر کردیم. بودجه نظامی را در حد رکورد تاریخی بهتر کردیم. برای سال آینده ۷۶۰ میلیون دلار این بودجه را افزایش دادیم. ارتش ما از هر زمان دیگر در تاریخ قوی‌تر شده است.

وی افزود: آمریکا از زمان ریاست جمهوری من قوی‌تر، امن‌تر و غنی‌تر شده است. از آمریکا و مردم آمریکا و مردم جهان دفاع می‌کنیم. این خبر خوبی برای شهروندان ما و همه مردم صلح دوست است.

رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: معتقدیم وقتی ملت‌ها به حقوق و منافع همدیگر احترام می‌گذارند کمک می‌کنند از امنیت و رفاه حفاظت کنند و بهتر می‌توانند با یکدیگر کار کنند. همه ما دارای تاریخ و فرهنگ متمایز خود هستیم و ارزش‌ها و تاریخ مشترک ما را به هم پیوند می‌دهد. برای همین آمریکا همواره به همکاری به جای سلطه جهانی اهمیت بیشتری می‌دهد.

وی ادامه داد: من به همه رهبران حاضر در سالن احترام می‌گذارم که از سنت‌های کشورهای خود پیروی می‌کنند به آنها نمی‌گوییم چطور زندگی کنید و چطور عبادت کنید. ما تنها می‌خواهیم که به حاکمیت ملی ما احترام بگذارید. روابط نزدیک و شراکت قوی با کشورهای حاضر در این سالن برقرار کردم و همواره خواستار تغییرات مثبت بودیم. امروز ما حمایت خیلی از کشورها را داریم.

وی افزود: با کره شمالی صحبت کردیم تا به جای دشمنی در این شبه‌جزیره به سمت صلح حرکت کنیم. در ماه ژوئن به سنگاپور سفر کردم تا با رهبر کره شمالی گفت‌وگو کنم و مکالمات مفیدی داشتیم و توافقی کردیم و معتقدیم که به نفع هر دو کشور است که به سمت خلع سلاح هسته ای حرکت کنیم. از زمان ملاقات شاهد تحولات دلگرم‌کننده‌ای بودیم که پیش از این قابل تصور نبود امروز دیگر موشک‌های آنها به جهات مختلف شلیک نمی‌شود. امروز غنی‌سازی در کره شمالی متوقف شده، از حالا برخی تاسیسات هسته‌ای‌شان را جمع می‌کنند. گروگان‌های ما آزاد شدند و بقایای قهرمانان به خاک افتاده ما به کشور بازگشته است. از رئیس کیم به خاطر شجاعتش تشکر می‌کنم کار زیادی باید انجام شود، تحریم برقرار است تا زمانی که خلع سلاح هسته‌ای اتفاق بیفتد. از کشورهایی که در این زمینه همراهی کردند تشکر می‌کنم. حمایت حیاتی داشتیم و نیاز است برای این پیشرفت از کره جنوبی و چین و ژاپن تشکر کنم.

ترامپ با تاکید بر اینکه در خاورمیانه رویکرد جدید ما تغییرات تاریخی به ارمغان می‌آورد، گفت: در پی سفرم به عربستان، کشورهای خلیج  مرکزی جدید برای مبارزه با تروریسم پیش‌بینی کردند و برای ردیابی شکبه های تروریستی با ما همکاری می‌کنند مسئولیت بیشتری برای این کار بر عهده می‌گیرند. امارات، عربستان و قطر میلیاردها دلار برای قول کمک به سوریه و یمن دادند.

وی یادآور شد: همه این کشورها دنبال روش‌های گوناگون برای پایان جنگ یمن هستند. در نهایت کشورهای منطقه باید برای آینده خود تصمیم بگیرند. برای همین با شورای همکاری خلیج، اردن و مصر همکاری می‌کنیم تا اتحاد استراتژیک منطقه‌ای را طراحی کنیم تا این کشورها به سمت رفاه حرکت کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: به کمک نیروی نظامی ایالات متحده خوشبختم گزارش دهم قاتلان داعش بسیاری از قلمروهای خود در عراق و سوریه را از دست دادند. به همکاری برای مبارزه با داعش و قطع منایع مالی آنها ادامه می‌دهیم. تراژدی سوریه همچنان ادامه دارد و قلب ما را می‌شکند باید کمک کنیم تنش در منطقه کم شود آن هم همگام به یک راه حل سیاسی که مطابق با خواست ملت سوریه باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سازمان ملل تقاضا داریم پروسه صلح تقویت شود. اطمینان داشته باشید آمریکا اگر سلاح شیمیایی از سوی رژیم اسد استفاده شود پاسخ خواهد داد. اردن و دیگر کشورهای منطقه را تحسین می‌کنم که از آورگان سوریه پذیرایی کردند سخاوتمندانه‌ترین سیاست این است که آورگان اسکان داده شوند تا به کشورشان برگردند. این رویکرد از منابع محدود استفاده می‌کند تا مردم بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

ترامپ گفت: هر راه حلی برای پایان بحران سوریه باید استراتژی داشته باشد تا رژیم بی‌رحم پاسخ خود را بگیرد.

وی مدعی شد: رهبران ایران دنبال مرگ و نابودی هستند. آنها به مرزها و حاکمیت کشورها احترام نمی‌گذارند. منابع کشور خود را غارت می‌کنند تا خود را غنی کنند و آشوب را در خاورمیانه و فراتر از آن گسترش دهند. مردم ایران به درستی خشمگین هستند. مسئولانشان میلیاردها دلار از سرمایه‌های ایران را اختلاس کردند و از منابع مردم غارت کردند تا جیب خود را پر کنند و در منطقه جنگ راه بیندازند این درست نیست و مردم ایران بهای سنگینی برای این سیاست توسعه‌طلبی پرداختند.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: برای همین هم از سوی بسیاری از کشورهای خاورمیانه از تصمیم من استقبال شد که از توافق خارج شدم و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار کردم. برجام موهبتی بادآورده برای رهبران ایران بود. از زمان این توافق بودجه نظامی ایران ۴۰ درصد افزایش یافت و از این بودجه برای سرکوب مردم و تامین مالی تروریسم و حضور در سوریه و یمن استفاده شد.

وی گفت: آمریکا کمپین فشار اقتصادی علیه ایران راه انداخته تا دسترسی ایران به منابع مالی برای پیش‌برد سیاست خود را قطع کند. تحریم‌های جدید از ۵ نوامبر برقرار می‌شود و تحریم‌های جدیدی پس از آن می‌آید.

ترامپ در ادامه گزافه‌گویی خود مدعی شد: فروش نفت ایران را هدف قرار می‌دهیم تا امکان خرید آنها را کم کنیم. اجازه نمی‌دهیم خطرناک‌ترین اسلحه‌ها در اختیار حامیان تروریست‌ها قرار گیرد. از همه کشورها و متحدان آمریکا می‌خواهیم که ایران را منزوی کنید و مردم ایران را حمایت کنید.

وی خاطرنشان کرد: ما با خروج از آن توافق در دو مرحله کار برای مقابله با این اقدامات ناامن کننده را آغاز کردیم و مکانیسم‌هایی را برای توقف فروش نفت (ایران) ایجاد کردیم. ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که یک کشور حامی تروریسم به اقدامات خود برای ناامن کردن جهان ادامه دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زنند و به دنبال نابودی اسرائیل هستند، هر کاری که می‌خواهند بکنند و کلاهک‌های هسته‌ای را به شهرهای جهان شلیک کند.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: امسال همچنین یک قدم مهم دیگر در خاورمیانه برداشتیم آن هم به رسمیت شناختن حاکمیت هر کشوری بود که تصمیم بگیرد پایتخت کشورش در کجا باشد من سفارت ایالات متحده را به اورشلیم منتقل کردم آمریکا به یک آینده صلح برای منطقه متعهد است، از جمله صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها. این هدف را پیش بردیم و تصمیم  ما در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل تقویت شده است.

وی ادامه داد: ما زندانی ایدئولوژی‌های شکست خورده نیستیم. ما معتقدیم که تجارت باید عادلانه و متقابل باشد. آمریکا اجازه نمی‌دهد از آن سوء‌استفاده شود. برای سال‌ها اقتصاد خود را باز کردیم اجازه دادیم بدون محدودیت کالاهای خارجی وارد بزرگترین اقتصاد جهان شوند اما کشورهای دیگر دسترسی آزادانه به بازارهای خود را به ما ندادند و برخی کشورها هم از باز بودن اقتصاد ما سوء استفاده کردند و ارزهای خود را دستکاری کردند تا به ما یک شرایط نامساعدی را تحمیل کنند در نتیجه کسری تجارت ما به ۸۰۰ میلیارد دلار در سال رسید برای همین  به صورت سیستماتیک مذاکره می‌کنیم و توافق‌های بد را جبران می‌کنیم. ماه گذشته یم معاهده تاریخ‌ساز بین آمریکا و مکزیک را داشتیم  و دیرو با رئیس‌جمهور مون صحبت کردم و با موفقیت توافق جدید میان آمریکا و کره را اعلام کردم. این فقط شرع کار است.

ترامپ تاکید کرد: بسیاری از کشورها در این سالن حاضر هستند و توافق دارند که سیستم تجارت جهانی نیاز مبرم به تغییر دارد. به عنوان مثال کشور‌هایی که به سازمان تجارت جهانی ملحق شدند اصول این سازمان را نقض می‌کنند و کشور‌هایی مانند آمریکا که به این قوانین وفادار بودند، در مقابل آنها متضرر می‌شوند. کشورهایی از دامپینگ استفاده می‌کنند تا قیمت کالاهایشان پایین بیاید و از مالکیت صنعتی سرقت می‌کنند آمریکا سه میلیون شغل تولیدی و یک چهرم شغل‌های فولادی خود را از دست داده است و هزاران کارخانه فولادی ما پس از ورود چین به سازمان تجارت جهانی بسته شد. ما ۱۳ میلیارد دلار کسری تجارت داشتیم در دودهه اخیر آما آن روزها به پایان رسیده است و اجازه نخواهیم داد کارگران ما قربانی این سیاست‌ها باشند و ثروت ما غارت شود آمریکا بابت حمایت از شهروندان خود عذرخواهی نمی کند.

وی گفت: اخیرا اعلام کردیم تعرفه‌های جدیدی معادل ۲۰۰ میلیارد دلار روی کالاهای چینی خواهیم داشت برای رئیس‌جمهور شی احترام زیادی قائل هستم اما به روشنی گفتم که کسری موازنه تجاری ما قابل قبول نیست رفتار چین قابل قبول نیست نشان دادیم آمریکا همواره در راستای منافع ملی حرکت می‌کند پیشتر در مقابل شما هشدار دادم که شورای حقوق بشر سازمان ملل یک بدنه رسوا برای این سازمان است. نقض  شدید حقوق بشر از یک طرف و انتقاد شدید از آمریکا و دوستانش در این شورا دیده می‌شود. سفیر ما در سازمان ملل دستور کار مشخص برای اصلاح این شورا پیشنهاد کرد اما با وجود  این مساله هیچ اقدامی انجام نشد.

ترامپ در ادامه با اشاره به خارج شدن آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، اضافه کرد: به این شورا بازنمی‌گردیم تا زمانیکه اصلاحات واقعی انجام شود. آمریکا هیچ حمایتی از دادگاه بین‌المللی لاهه قائل نیست. از نظر ما این دادگاه موجه نبوده و مشروعیتی ندارد و برای خود قیمومیت جهانی قائل است و محاکمه‌های آن عادلانه نیست و آمریکا احکام آن را اجرایی نخواهد کرد. حاکم آمریکا، آمریکایی‌ها هستند. همه ملت های جهان باید از حق حاکمیت  خود در برابر تهدید‌ها حمایت کنند.

وی افزود: انرژی و امنیت باید برای ما و متحدان ما محفوظ باشد آمریکا به بزرگترین تولید کننده انرژی جهان تبدیل شده و آمادگی دارد نفت و ذغال سنگ و انرژی خود را به جهان صادر کند.

رییس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: اوپک و کشورهای عضو آن مثل همیشه بقیه جهان را تیغ می‌زنند ما راضی نیستیم هیچکسی هم نباید راضی باشد. ما از بسیار از این کشورها به صورت رایگان حمایت می‌کنیم آنها از ما سوءاستفاده می‌کنند و قیمت نفت خود را بالا می‌برند این درست نیست می‌خواهیم به افزایش قیمت‌ها پایان داده و قیمت‌ها را کاهش دهند. ما دیگر این قیمت‌های بالا را تحمل نخواهیم کرد. اتکا به یک تامین‌کننده خارجی ممکن است یک کشور را در معرض باج‌خواهی قرار دهد برای همین از ساخت خط لوله گازی بالتیک توسط لهستان حمایت می‌کنیم چراکه وابستگی به روسیه را در زمینه تامین انرژی کاهش می‌دهد.

وی گفت: آلمان به صورت کامل به روسیه وابسته خواهد شد اگر آنها هم مسیر خودرا عوض نکنند. ما در نیمکره غربی به حفظ خود از سیاست‌های توسعه‌طلبانه متعهد هستیم از زمان مونرو از مداخله نیروهای خارجی در این نیمکره اجتناب می‌کنیم و اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهیم. آمریکا اخیرا قوانینی را تصویب کرده که بهتر شاهد سرمایه‌گذاری خارجی باشیم. از همکاری با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم.

ترامپ یادآور شد: آمریکا همچنین با شرکای خود در آمریکای لاتین برای مقابله با تهدیدهایی که از جانب مهاجرت های کنترل نشده متوجه ما است بردباری و همبستگی با قاچاق انسان‌ها، انسانی نیست. مهاجرت نباید توسط یک بدنه جهانی که پاسخگوی مشکلات مردم ما نیست،‌ اداره شود. تنها راه حل بحران پناهجویان فراهم کردن شرایطی است که پناهجویان کشور خود را ترک نکنند و کشورهای خود را بسازند. هدف این مهاجرات‌ها ملت‌های ضعیف است.

ترامپ با اشاره به ونزوئلا، گفت: شاهد تراژدی انسانی در ونزوئلا هستیم بیش از دومیلیون نفر از درد و رنج رژیم سوسیالیسم فرار کردند  پیش از این کشور غنی بود اما حالا سوسیالیم یک کشور غنی در نفت را دچار فقر کرده است هرجا کمونیسم اجرا شده تنها فساد و فقر ایجاد کرده و همه کشور‌های جهان باید با سوسیالیم مبارزه کنند. عطش سوسیالیسم برای قدرت به ظلم و توسعه‌طلبی منجر می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همه کشورها در تقاضای احیای دموکراسی در ونزوئلا به ما ملحق شوند تحریم‌های جدید را علیه این کشور اعلام کردیم برای این نزدیکان مادورو را هدف قرار دهیم از همه اقدامات استفاده کردیم. آمریکا بزرگتریم تامین‌کننده مالی در سازمان ملل است. اما کشورهای کمی به ما کمک می کنند برای همین می‌خواهیم سیاست خود را تغییر دهیم.مسئول این قضیه پمپئو خواهد بود

ترامپ گفت: سیاست‌هایی که جواب می دهند و سیاست هایی را که جواب نمی دهند را بررسی خواهیم کرد در آینده تنها به آنهایی کمک خارجی خواهیم کرد که به ما احترام می گذارند و کسانی که دوستان ما هستند و انتظار داریم همه کشورها سهم  منصفانه‌ای برای هزینه حمایت نظامی از آنها بپردازند آمریکا متهد است که سازمان ملل را موثرتر و پاسخگوتر کند بارها گفته ام که سازمان ملل از نظر بالقوه بسیار قوی است و گفتم آمریکا بیش از  ۲۵ درصد از بودجه صلحبانی سازمان ملل را نخواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: این  رویکر کشورهای دیگر را تشویق می کند که پا پیش بگذارند و کمک کنند. تنها زمانی که هر کدام سهم منصفانه خود را ادا کند  سازمان ملل به آرمان‌های خود نزدیک خواهد شد باید به دنبال صلح باشیم بدون ترس و با امنیت بدون عذرخواهی.

ترامپ عنوان کرد: چطور جهانی برای فرزندان خود به جای می‌گذاریم؟ رویاهایی که این سالن را پر کرده است مثل افرادی که پشت این تریبون ایستادند متفاوت است. این تاریخ مهم و ارزشمندی است. هند کشوری آزاد با بیش از یک میلیارد نفر میلیون نفر را از فقر خارج کرده است و عربستان سعودی جایی است که پادشاه سلمان و ولیعهد او اصلاحات مهمی را دنبال می‌کند اسرائیل هفتاد سالگی خود را به عنوان یک دموکراسی موفق جشن گرفت و در لهستان مردم از استقلال خود دفاع می‌کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: در آمریکا به آزادی و کرامت انسان معتقدیم. افتخار می‌کنیم به کشورهایی که از آزادی حمایت می‌کنند و بر استقلال مبتنی هستند عاشق کشورمان هستیم همه حاضران در این سالن بدانند در  داخل همه ما یک قلب وطب‌دوست وجود دارد که وفاداری قوی به سرزمین خود حس می‌کنند. باید مناطق خود را امن‌تر کنیم برای این کار کشورهای مستقل تنها راه ممکن برای رسیدن به آینده روشن هستند. با این کار خواهیم دید راههای زیادی برای همکاری باز می‌شود و شوق جدیدی برای رسیدن به صلح باز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز