خبرگزاری کار ایران

اردوغان رئیس صندوق دارایی‌های ترکیه شد

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۰۳۲

رئیس‌جمهوری ترکیه کنترل صندوق سرمایه ملی را به دست گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری دویچه وله، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، خود را به‌عنوان مسئول صندوق سرمایه ملی معرفی کرد. اردوغان دلیل این تصمیم را نرسیدن این صندوق ۴۰ میلیارد دلاری به «اهداف مطلوب» عنوان کرد. این در حالی است که «برات البرایک» وزیر اقتصاد ترکیه، معاونت این صندوق را برعهده دارد. 

صندوق سرمایه ملی ترکیه مالک نزدیک به نیمی از سهام شرکت ترکیش ایرلاین و ده‌ها شرکت بزرگ دیگر است. 

ارزش این صندوق بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و از آن می‌توان برای تامین حقوق بازنشستگی و خدمات رفاهی در هنگام بحران یا پروژه‌های بزرگ مالی استفاده کرد. 

این صندوق پس از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. در دو سال گذشته، مقام‌های ترکیه میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های دولتی را بدل به وجه نقد کرده‌اند،‌ از جمله سهامش در شرکت ترکیش ایرلاین، ترک تلکام و چندین بانک بزرگ. به گفته آنکارا، هدف از این امر، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بهبود بازار مالی است. 

«محرم اینجه» رهبر حزب مخالف دولت، در حساب توئیتری خود به این اقدام واکنش نشان داد: «این مرد [اردوغان] کشور را قبضه کرده است... و حالا هم شرکت‌های عمومی را گروگان گرفته است. این میل به کنترل همه‌چیز در نهایت به از دست دادن کنترل همه‌چیز ختم می‌شود.» 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز