خبرگزاری کار ایران

مادر اسامه بن لادن:

پسرم را شست و شوی مغزی داده بودند

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۱۲۲

مادر سرکرده سابق القاعده در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت که پسرش را شست‌وشوی مغزی داده بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان، «عالیه غانم» مادر «اسامه بن‌لادن»، رهبر سابق گروه تروریستی القاعده، برای نخستین‌بار گفت‌وگویی با روزنامه گاردین انجام داده است. 

غانم در این مصاحبه اسامه بن لادن را «پسری بسیار خوب که مرا بسیار دوست داشت» توصیف کرده است. 

وی که اکنون در دهه هفتم زندگی به سر می‌برد، هنگامی که اسامه سه سال داشت از «محمد بن لادن»، همسر نخستش، جدا شد. اسامه تنها فرزند این خانواده ثروتمند به حساب می‌آمد. 

محمد بن لادن در یک سانحه هوایی جان سپرد. اسامه در آن زمان ۱۰ سال داشت. 

در این مصاحبه، عالیه غانم پیش از هر چیز «عبدالله عزام» مرشد بن لادن، را مسئول اقدام‌های پسرش دانست. مادر اسامه معتقد است که عزام پسرش را زمانی که تنها ۲۰ سال داشت، «شست‌وشوی مغزی» داده و او را به یک افراط‌گرا بدل کرده است. 

عزام در سال ۱۹۸۹ در پاکستان کشته شد. گرچه او مرشد بن لادن به حساب می‌آمد، اما تمرکزی بر حمله به ایالات متحده نداشت. 

غنام گفت که در ۴۸ ساعت آغازین حملات ۱۱ سپتامبر، او از این که پسرش مسئول این اقدام است آگاه شد و گفت که «شوکه شده بود». غنام در ادامه گفت: «همه از این اقدام او شرمنده بودیم. می‌دانستیم که باید با عواقب هولناک این قضیه روبه‌رو شویم». مقام‌های سعودی از خانواده بن لادن پس از حملات ۱۱ سپتامبر بازجویی کردند و برای مدتی اجازه خروج از کشور را از آنها سلب کردند. 

بنا به گفته محافظ بن لادن، اسامه آخرین‌بار در سال ۱۹۹۹ و در شهر قندهار بود که با مادرش دیدار کرد. یک سال پیش از این دیدار،‌ القاعده به دو سفارت آمریکا در آفریقا حمله کرد که طی آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که مادر بن لادن به دستور عربستان به قندهار رفته بود تا پسرش را متقاعد کند که تروریسم را کنار بگذارد. 

به گفته محافظ بن لادن، او با احترام بسیاری با مادرش رفتار می‌کرد، اما به او گفت که نمی‌تواند جهاد خود را کنار بگذارد: «این اصل زندگی من است. آن را در دل نگاه می‌دارم و به خدا وعده کرده‌ام که کنارش نگذارم».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز