خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اولویت روسیه و آمریکا دور کردن ایران از جولان است/ دیدار ترامپ و پوتین جنبه شکلی دارد تا اهمیت ماهوی

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۲۷۹

فضای دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه مانند دیدار سران واشنگتن و پیونگ‌یانگ است، چراکه تفاهم‌نامه امضا شده اما جنگ همچنان باقی است.

«افشار سلیمانی» سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در تشریح ابعاد دیدار قریب‌الوقوع پوتین و ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در فضایی برگزار می‌شود که فعلاً هیچ موضوعی میان این دو اتفاق نیافتاده است؛ بلکه وزرای خارجه هر دو طرف در پشت پرده فعالیت‌هایی صورت داده‌اند اما فعلاً به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. چراکه به هر حال گفت‌وگوها سطح‌بندی می‌شود و دیدار ابتدایی را نمی‌توان فصل‌الخطاب یا حل کننده تمام اختلاف نظرها دانست؛ اما آنچه به عنوان یکی از بحث‌های اصلی مطرح می‌شود، پرونده سوریه و خروج ایران از این کشور است.

وی افزود: به نظرم دیدار پوتین و ترامپ از منظر فضا و شیوه مذاکرات، همانند دیدار و گفت‌وگوی ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خواهد بود. به گونه‌ای که آنها تفاهم نامه‌ای را با یکدیگر به امضاء رساندند اما خروجی خاصی پدیدار نشد. باید توجه داشت که وقتی قرار است دو کشور یا دو قدرت در عرصه بین‌المللی بده بستان خاصی را صورت دهند، احتمال طولانی شدن و زمان بردن وجود دارد و به غیر از آن، باید اعتماد میان دو طرف برقرار شود. در وضعیت فعلی این اعتماد وجود ندارد و از سوی دیگر اگر قرار بر معامله‌ای میان مسکو و واشنگتن صورت بگیرد، بدون تردید کشورهای دیگر در این بین حضور دارند که نظر آنها مهم خواهد بود.

واقعیت این است که اگرچه روسیه و آمریکا از اعضاء دائم شورای امنیت به حساب می‌آیند و از سوی دیگر به عنوان قدرت‌های جهانی محسوب می‌شوند، اما ممکن نیست که همه چیز حول محور این دو کشور خلاصه شود. ممکن است ترامپ و پوتین هر دو به یک تفاهم مشخص دست پیدا کنند اما نمی‌توان حل تمام معادلات در نظام بین‌الملل را توسط این دو، ممکن است که اتفاقاً پرونده سوریه هم از این امر مستثنی نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مسکو تمام سناریوهای خود را معطل آمریکا نخواهد کرد گفت: روس‌ها به خوبی آمریکا را می‌شناسند و می‌دانند که ترامپ چگونه کار خود را پیش می‌برد؛ در این بین ممکن است روسیه از ترامپ در خصوص پرونده ارتباط او و اطرافیانش با شخصیت‌های روس باج‌خواهی کند اما باید دانست که روسیه تمام کارت‌های خود را خرج نخواهد کرد. به نظرم تفاهم خاصی میان روسیه و آمریکا بر سر سوریه انجام نخواهد شد چراکه ایران در این معادله نقش مهمی دارد و اگر روسیه باز هم بخواهد به تهران به چشم یک ابزار نگاه کند بدون تردید باز هم نمی‌تواند به صورت یکطرفه ایران را از این پرونده فاکتور بگیرد.

وی ادامه داد: روسیه به این زودی خواهان خروج ایران از سوریه نخواهد شد اما بدون تردید خواهان دور شدن از جولان خواهد شد؛ چراکه اسرائیل نگران این اوضاع است و روسیه هم این موضوع را به صورت کامل درک می‌کند؛ لذا مسکو به دنبال بالانس میان تل‌آویو و تهران خواهد بود. در این بین مطلوب آمریکا هم، همین سناریو است؛ یعنی روسیه منافع اسرائیل را در اولویت خود قرار دهد و به ایران هشدار لازم را بدهد. چراکه ارتش سوریه تا مرز خود با اردن پیش رفته و از یک سو آنها به بشار اسد برای ابقا در قدرت چراغ سبز نشان داده‌اند.

سلیمانی در پایان با اشاره به پرونده اوکراین تصریح کرد: یکی از اهداف روسیه در خصوص ورود نظامی به سوریه، امتیازگیری از غرب در مورد اوکراین بود. چراکه مسکو همواره از سوی اروپا و آمریکا تحریم است و مشکلات اقتصادی روسیه حل نشده است. درست است که نتانیاهو قول مساعد در مورد حل و فصل تحریم‌های روسیه داده، اما باید توجه شود که این موضوع اساساً هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد و آمریکا در اینجا حرف اصلی را می‌زند. این در حالی است که در خصوص ناتو هم آمریکا حرف اصلی را خواهد زد و حتی در اجلاس اخیر ناتو، روسیه از سوی اعضاء سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به عنوان یک تهدید جدی قلمداد شده و اروپا همچنان در این خصوص موضع دارد. لذا در دیدار اول مشخص نمی‌شود که آیا اوکراین و چالش آمریکا با روس‌ها به این سادگی حل خواهد شد یا خیر.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز