خبرگزاری کار ایران

۱۲۸ کشته در خونین‌ترین روز پاکستان/ نواز شریف و دخترش دستگیر شدند

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۸۹۳

نخست‌وزیر سابق پاکستان و دخترش که در دادگاهی غیابی به زندان محکوم شده‌اند، شامگاه جمعه در بدو بازگشت به کشور بازداشت شدند؛ همزمان پلیس اعلام کرده است که شمار قربانیان دو انفجار در شهرهای «کویته» و «بنو» به دست‌کم ۱۲۸ کشته رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، یک مقام پاکستانی اعلام کرد شامگاه جمعه پس از آن که هواپیمای حامل «نواز شریف» نخست‌وزیر سابق و دخترش «مریم» در شهر لاهور به زمین نشست، مأموران «سازمان ضد اختلاس» آن دو را بازداشت کردند.

هفته گذشته دادگاه حسابرسی ملی پاکستان در حکمی غیابی نواز شریف را به جرم «فساد» در پرونده خرید خانه‌های مجلل در لندن به ۱۰ سال زندان محکوم و مریم نواز را به هفت سال حبس و همچنین عدم صلاحیت برای شرکت در انتخابات محکوم کرد.

شریف که از ماه‌ها پیش در بریتانیا به سر برده است، در روزهای اخیر و در آستانه انتخابات سراسری اعلام کرد که به کشورش بازمی‌گردد.

انتشار خبر مربوط به تصمیم نواز شریف که رهبری حزب «مسلم لیگ، شاخه نواز» را بر عهده دارد، به تنش‌های انتخاباتی در پاکستان افزود.

روز جمعه شهر لاهور فضایی به شدت امنیتی داشت و هزاران مأمور پلیس در خیابان‌ها مستقر شدند.

مقام‌های دولتی برگزاری هر گونه تجمع در لاهور را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ با این حال هواداران نواز شریف گفته بودند که به سوی فرودگاه راهپیمایی خواهند کرد.

ورود شریف به پاکستان و بازداشت او و دخترش در روزی صورت گرفت که بمب‌گذاری‌های مرتبط به انتخابات دست‌کم  ۱۲۸کشته و ۱۵۰ زخمی در این کشور برجای گذاشت و یکی از خونین‌ترین روزهای پاکستان در یک سال گذشته را رقم زد.

به گفته مقام‌های پلیس، یکی از دو حمله روز جمعه در گردهمایی انتخاباتی یکی از نامزدها در نزدیکی کویته روی داد و در جریان آن، یک بمب‌گذار انتحاری دست‌کم ۱۲۸ نفر را کشت. بیش از ۱۵۰ نفر نیز در این انفجار زخمی شدند.

در این گردهمایی انتخاباتی هواداران «سراج رئیسانی» نامزد حزب «عوام بلوچستان»، حضور داشتند و به گفته مقام‌های محلی، این نامزد نیز در بین کشته‌شدگان است.

گروه داعش با درج نوشته‌ای در وبسایتش، موسوم به «اعماق»، مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت.

ساعاتی پیش از این انفجار، در شهر «بَنو» واقع در شمال پاکستان نیز کاروان تبلیغاتی یک نامزد دیگر به نام «اکرم خان دورانی» هدف بمب‌گذاری قرار گرفت که چهار کشته و دست‌کم ۳۲ مجروح برجای گذاشت اما دورانی از این انفجار جان سالم به در برد.

انتخابات سراسری پاکستان قرار است ۲۵ جولای، سوم مرداد، در این کشور برگزار شود و نظرسنجی‌های فعلی نشان از پیشتازی اکرم خان دورانی و «عمران خان» دارد. هر یک از این دو در صورت پیروزی به نخست‌وزیری پاکستان خواهند رسید.

اکرم خان دورانی، وزیر سابق مسکن و کار پاکستان، شخصیتی اسلام‌گرا ست و از حزب «متحده مجلس عمل» که ائتلافی از گروه‌های تندرو مذهبی است، نامزد انتخابات شده است.

عمران خان، بازیکن سابق تیم ملی کریکت و همچنین نماینده پیشین پارلمان پاکستان، چهره‌ای شناخته‌شده است و با حزب «تحریک انصاف» در انتخابات شرکت کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز