خبرگزاری کار ایران

اوکراین در برابر سوریه؛

اسرائیل، عربستان و امارات؛ طرفداران پروپاقرص معامله پوتین و ترامپ

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۸۸۴

اسرائیل، عربستان و امارات بارها از آمریکا خواسته بودند تا در عوض برداشته شدن تحریم‌های این کشور علیه مسکو، نقش رئیس‌جمهوری روسیه را برای خروج نیروهای ایران در سوریه برجسته کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری نیویورکر، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶، «محمد بن زاید» ولیعهد امارت متحده عربی، حرفی را به هم‌صحبت دیرین و آمریکایی خود گفت که آن زمان به معامله‌ای بزرگ و غیرمحتمل می‌مانست. ولیعهد امارات به دوست آمریکایی خود گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهوری روسیه، ممکن است بخواهد بحران سوریه را در عوض برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور در پی اقدام‌های مسکو علیه اوکراین، حل‌وفصل کند. 

مقام‌های فعلی و‌ پیشین دولت آمریکا به بن زاید گفتند که وی تنها کشور منطقه نیست که در پی آشتی این دو کشور که از زمان جنگ سرد با یکدیگر خصومت داشته‌اند برآمده است. هم‌پیمانان نزدیک آمریکا، با هراس، علاقه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را برای دوستی با پوتین نظاره کردند و سه طرفی که از تاثیر بی‌مانند رئیس‌جمهوری جدید خرسند بودند، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی و اتحادیه عربی، به‌طور محرمانه از این هدف استقبال کردند. این سه طرف بارها از آمریکا خواسته بودند تا در عوض برداشته شدن تحریم‌های این کشور علیه مسکو، نقش پوتین را برای خروج نیروهای ایران در سوریه برجسته کند. 

تحلیل‌گران می‌گفتند که اجرای چنین برنامه‌ای ممکن نیست،‌ حتی اگر ترامپ به آن علاقمند باشد. به گفته آنها، پوتین نه قابلیت این را داشت که نیروهای ایران را از سوریه بیرون کند و نه علاقه‌ای به این کار دارد. مقام‌های دولت‌های آمریکا و روسیه گفته‌اند که رایزنی درباره اوکراین و سوریه از موضوع‌های محوری دیدار رهبران دو کشور در هلسینکی است. مقام‌های کاخ سفید در این‌باره توضیحی ارائه ندادند. 

مقام‌های اسرائیل، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، برای آشتی مجدد واشنگتن و مسکو لابی کرده بودند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، نیز اهمیت ویژه‌ای برای پوتین قائل بود،‌ به‌ویژه پس از مداخله نظامی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵. نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواست مطمئن شود که نیروهای اسرائیل همچنان می‌توانند به حریم هوایی سوریه دسترسی داشته باشند که در کنترل نیروهای روس بود. این در حالی است که یک مقام پیشین آمریکا از مکالمه‌ای سخن به میان می‌آورد که پس از سوگند ریاست‌جمهوری ترامپ صورت گرفت و در آن نتانیاهو ایده «معامله اوکراین و سوریه» را مطرح کرده بود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز